Als ik met te lage toeren overschakel van 1 naar 2 of van 2 naar 3 gaat de auto stotend rijden,alleen als ik vrij veel gas geeft doet hij het niet. Kan dit aan de motorrubbers liggen ? dat ze te
soepel zijn en zo ja hoe controleer ik dat dan.
Geplaatst door richie9726 (0) , lid sinds 20 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 Reacties
izzi (0) PRO, 20 jaar geleden
controleer eens je gasdemper .als je de gaskabel bediend aan de motor zit er een dempertje op deze gaan wel eens stuk.gashendel moet langzaam terug komen.
veel succes.
cdh (0) PRO, 20 jaar geleden
Heb je de auto nog mar pas? Er is waarschijnlijk niks aan te doen,de mercedes 190D (waar dezelfde motor in zit) heeft het probleem ook. Dit zit gewoon in de constructie van de koppeling en drukgroep.
arnold690 (0) PRO, 20 jaar geleden
als ie wat langer stilgestaan heeft zit er vliegroest op de drukgroep en dat is weg binnen een 20 min,als ie het altijd doet en t mechanisme ok is dan kun je er niks aan doen en heb je te maken met t zogenaamde "bonanza" effect..
andreas (0), 20 jaar geleden
hallo ik breek even in hierop dit onderwerp
bij mij is namelijk dat zogenaamde gasdempertje ook kapot zag ik net
het is een beetje bij elkaar gebonden met tayrips
is dit makkelijk te vervangen ?
wie kan mij dit uitleggen ?
arnold690 (0) PRO, 20 jaar geleden
kun je er zo opklikken,dient ervoor dat de beweging van de kabel gedempt word ivm te snelle reactie van de pomp...gevolg dat geschok als ie kapot is
andreas (0), 20 jaar geleden
ok ga ik gelijk doen straks
je hoort van mij
bedankt
richie9726 (0), 20 jaar geleden
motorsteunen heb ik vervangen,geschok is wel minder,ik zal bij daglicht het gasdempertje vervangen,bonanzaeffect wat is dat?
arnold690 (0) PRO, 20 jaar geleden
Was de duitse benaming voor dit verschijnsel,net of je op een bokkig paard zat..ietwat overdreven maar leuk gevonden.De oorzaak is eigenlijk dat alles wat [te]elastisch is opgehangen om de auto zo trillingsvrij en stil mogelijk te maken en later kunstgrepen zijn toegepast om het bokken minder te maken en wanneer er een relatief groot aantal km's op komen heb je overal wat speling op en dat alles bij elkaar....dan heb je dit...Hoop dat t wat duidelijker is zo
harmen4141 (0), 18 jaar geleden
hoi, ik had hetzelfde, en heb even gespiekt bij de adviezen hier, ik heb de zwarte plastic stelschroef waar de gaskabel doorheen loopt opgesteld, zodat er geen speling meer op de gaskabel zit, net zover dat ie net niet meer toeren draiirt, scheelt erg veel bij mij.
richie9726 (0), 18 jaar geleden
Ik zag vanavond een nieuwe reactie op mijn vraag uit 2003.
Ik heb ondertussen heel wat geleerd over het bonanzaeffect.
Ik ben aan mijn tweede gasdemper toe,hij stoot minder maar doet het nog wel. Schijnbaar zijn er twee soorten dempers een zware en een lichte.
De zware demper gaf het meeste verbetering,maar schijnbaar leveren deze brandstofpompen bij plm. 300000 km. ook deze mankementen.
Ik heb de hoop opgegeven dat ik dit probleem eruit krijg. Een andere brandstofpomp lijkt mij erg kostbaar.
Is de kwaliteit van een brandstofpomp trouwens eenvoudig te testen?
De auto is trouwens nu voor de 4e keer apk. gekeurd en nog in perfecte staat,dus voorlopig doe ik hem ondanks het schokken niet weg. Traag maar lekker.
De laatste 1500 km rijd ik op aldi olie,rijd perfect en geen vermogens verlies.
richie9726 (0), 18 jaar geleden
In ieder geval bedankt voor de reacties,groeten
SWONNIE (0) PRO, 18 jaar geleden
hardy schijf achter versnellingsbak?
vr.gr.
richie9726 (0), 18 jaar geleden
hoe controleer ik die?
richie
SWONNIE (0) PRO, 18 jaar geleden
hardy-schijf is de rubberkoppeling tussen twee assen. bij mercedes zit er een vlak achter de versn.bak en een vlak voor het diffentieel. Die aan bakzijde geeft de meeste problemen, schokkend opterkken, niet rustig op de koppeling aan kunnen grijpen enz.
controleren door auto op de brug versnelling 1 of 2 ingeschakeld deze tussenas te bewegen in draairichtingen. en dan kijken of er speling op de schijf zit.
vr.gr.
richie9726 (0), 18 jaar geleden
Hoi Zwaantius,
Een vriend van mij heeft een brug,ik zal kijken naar de hardyschijf bij de bak. Wat je zegt over het aangrijpen van de koppeling komt me bekend voor. Soms denk ik dat de plaat vesleten is (maar dat is hij niet) hij grijpt nogal wreed met optrekken.
Resultaat hoor je duurt wel even voor ik bij hem terecht kan.
bedankt richie