Mercedes-Benz Vito: trilling geluid

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2200

heb een vito van 2006 waarvan de motor veel geluid maakt tussen de 2200 en de 2700 toeren, het is het geluid van injectoren maar heb deze reeds vervangen. zou dit aan de hogedrukpomp kunnen liggen of iets anders geluid is het meeste hoorbaar bij belasting onbelast hoort ge het niet. ook zit er een trilling in de achterophanging rond dezelfde toerentallen van de motor maar als men de koppeling indrukt blijft deze aanwezig wellenwaar minder. hebben deze twee problemen verband met elkaar of niet. heb al nieuwe injectoren geplaatst alsook nieuwe banden voor en achter. kan echter ook geen defect zien aan de cardanas of diens lagers. de kruiskoppelingen hebben geen speling. had gedacht aan het vliegwiel maar dat zou bijna nooit voorkomen. alvast bedankt roel.

fleurk

Geplaatst door fleurk (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 12 jaar geleden

Welke productiejaar/maand en standaard motorvermogen heeft deze Vito? Motorvermogen aangepast dmv chip of tuningsbox oid?

fleurk (0) PRO, 12 jaar geleden

de vito is van 05/12/2005 het is een type 115. hij is gewoon standaard gebleven.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 12 jaar geleden

Tot productiedatum 5/2006 is er bij een Vito behoorlijk motorgeluid te horen, helemaal bij een 115CDI. Het klinkt als een ratelend/nagelend geluid en is nadrukkelijk hoorbaar. Na deze datum zijn er wijzigingen doorgevoerd aan isolatie en motoruitvoering. Ik denk dus dat je twee verschillende klachten hebt.Het trillen zou goed in de aandrijfas kunnen zitten, maar dat is vanaf hier moeilijk te beoordelen.

fleurk (0) PRO, 12 jaar geleden

heb nog eens gereden met de vito de trilling doet zich vooral voor bij een snelheid tussen 50-60 km/u en tussen 105-120 km/u. Het doet er niet zo toe welk motortoerental, maar wel de grote van de belasting. ik heb ook gezien dat één kruiskoppeling één spiebaan verkeerd staat. Is dit genoeg om deze trilling te veroorzaken? Is zo'n cardanas ook in replica te verkrijgen? de wiellager rechts achter maakt ook een beetje lawaai het schijnt dat deze geregeld defect gaan, dus gaan deze ook vervangen. is dit een lastig karweitje, of valt het een beetje mee? Alvast bedankt met de vorige informatie groeten fleurk.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 12 jaar geleden

Wiellager is goed te doen met het juiste gereedschap en een goede pers. Let wel op de juiste montage ivm abs-detectiering.

Hoe heb je gecontroleerd of de aandrijfas goed gemonteerd is? De koppelingen horen niet "in lijn" te staan, dacht ik. Volgens mij staan er merktekens op de as.

fleurk (0) PRO, 12 jaar geleden

ik denk dat de laatste koppeling 1 lijntje verkeerd staat. zou dit de trilling kunnen veroorzaken? heb nu ook gezien dat de rechterschokdemper olie lekt, denk dus dat het beste is om deze ook te vervangen. ga ook nog de rechterwiellager vervangen.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 12 jaar geleden

Een lekke schokbreker komt wel meer voor, maar dat gaat meestal niet gepaard met een trilling.

Heb je de merktekens op de aandrijfas gevonden? Een aandrijfas die niet "in lijn" staat, kan idd een trilling veroorzaken.

fleurk (0) PRO, 12 jaar geleden

staat op de kruiskoppeling twee tekens en op de andere as één teken, als dat zo is ,dan staan deze niet recht overelkaar. ik heb vandaag ook nog twee nieuwe lagers voor de cardanas besteld denk dat ik dat volgende week eens allemaal ga installeren. en dan maar hopen dat alles is opgelost. groeten roel.

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

Staat het middenlager van de aandrijfas wel goed in lijn?
Anders op de brug achterwielen vrij en de snelheid halen?
Ooit een keer suf gezocht naar zoiets en bleek een band te zijn met een zachte plek.....

fleurk (0) PRO, 12 jaar geleden

heb vier nieuwe banden al gelegd

fleurk (0) PRO, 12 jaar geleden

heb hem vandaag binnen gebracht voor de lagers van de cardanas te vervangen. denk dat de motor slecht draait door het vliegwiel, als de motor op zijn slechtst draait dan vervormd het krukassignaal. heb vandaag het vliegwiel eens belast met de handrem op in zijn eerste en achteruitversnelling daarna heeft de motor zo'n 50 kilometer gelopen zoals het hoort dus denk ik dat het aan het vliegwiel ligt. ze gaan er morgen of van het weekende eens naar kijken, ik hoop dan dat we iets concreets kunnen vinden. heeft soms iemand dit al eerder meegemaakt of ben ik een van de weinige? mvg fleurk.

fleurk (0) PRO, 11 jaar geleden

hoi hier ben ik weer. heb ondertussen de lagers van de cardanas vervangen mede het vliegwiel met de komplete koppeling. bij. mercedes vertelden ze dat de derde injector nog niet goed was dus heb deze nogmaals vervangen. we hebben de drukken van de commonrail nagekeken. evenals de motorsteunen. maar de motor blijft een ratelend geluid maken soms heel erg en soms enkele dagen niet of heel weinig wat ik nog normaal kan noemen. het rare is dat het meestal erger is als de motor warm is. gisteren had hij het heel erg bij het naar huis rijden na het werk, heb de wagen stilgezet en een kwartiertje daarna weer gestart, het geratel was toen opeens bijna verdwenen en is na een rit van 10 kilometer terug gekomen. weet soms iemand of er ook iets mechanisch kan defect gaan in de motor zoal de hydraulische klepstoters of een vacuumpomp of iets anders? zou volgende week een 2000 kilometer moeten afleggen maar denk dat ik beter een andere wagen huur. wat ik wel heb gevonden is dat de krukassensor vast in de motor zit en kan hem er niet uitkrijgen, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
groetjes fleurk alvast bedankt voor de vorig informatie.

PATRICK L (0) PRO, 11 jaar geleden

krukas sensor gaat geen oplossing geven
die trillingen zitten in de cardan zelf
dat geluid komt van de injectoren en is niets aan te doen
wagen zal hierdoor niet in panne vallen

fleurk (0) PRO, 11 jaar geleden

heb mij laten vertellen dat het ook afkomstig kan zijn van de hogedrukpomp. heeft iemand daar weet van?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.