Hallo Allemaal,
Ik heb hier een Mercedes Vito 110 CDI waarvan de Turbodruk is verdwenen. Blaast en fluit als een GEK! maar er is gewoon ergens een lekkage zo klinkt het.
Dit is het verhaal:
Gisteren verstuivers schoongemaakt en gevreezd. Alles ging goed al hoor ik nog steeds af en toe dat er eentje lek is.
Moest het af en toe starten om te kijken of de verstuivers nog steeds lekten na het erin stoppen weer dat ging heel moeizaam en EDC (Lampje dat gaat branden wanneer er een electronische storing is) ging af en toe aan toen en viel weer uit nadat de motor gestart was. En soms bleef deze gewoon aan. Dit alles is tijdens het repaeren met blote verstuivers (zichtbaar)
Ik rij weg en later die avond een soort RETETAK!! kort geluid! maar je merkte het wel. Dit is daarna nog een keer gebeurt en daarna niet meer.
Toeren is 3000 zoals bij iedereen maar die van mij geeft een rare hoge toon geluid als ik de gas nog effe ingedrukt hou om verder te schakelen naar de volgende versnelling. Tijdens het rijden blijft een zeer aanweizge geluid maken. OF deze elke moment kan lanceren.
Bij gassen stationair geeft de turbo een duidelijke aanwezige geluid af, fluit hard en diep. Maar bij het schakelen absoluut geen trekkracht. het lijkt er ook op alsof de turbo later op gang komt.
Nou heb ik vandaag alles losgehaald om te kijken wat er los gemaakt zou kunnen zijn en niet goed is vastgezet maar zie niets heb wel de toevoer slangen van de verstuivers vervangen en alles is goed.
Dit is wat ik denk dat het zou kunnen zijn;
Voor het schoonmaken van de verstuivers moest ik veel rommel eraf halen. Rook en diesl opgehoopt "het bekende verstuivers VOL MET ROMMEL, zwart hardnekkige houtskoolachtige smeer dat eerst eraf gehaald moest worden voordat je de verstuivers uberhaubt kon zien)
Optie1;
Bij het verwijderen van deze rommel is de kans groot dat er rommel is gekomen in de uitlaat stuk of ergens in de inlaat spruitstukken.
Ik zie niet en weet niet waar ik moet beginnen om te kijken of het niets anders dan rommel is dat de druk wegneemt.
Optie 2:
Wat is de kans dat dit geval eigenlijk niets anders is dan motor electronisch laten resetten??
EDC lampje was aangegaan en toen weer uit maar bleef de eerste keer wel branden.
De Turbo is wel degelijk aanwezig en blaast en fluit als een GEK maar bij gassen bij 3000 geeft ie een rare geluidje aan!
Ik heb natuurlijk alle topics gelezen hierover maar ik heb gevoel dat mijn probleem net anders is.
Witte rook bij het gassen. Zie het vooral bij t schakelen van 1ste naar 2de versnelling.
Graag jullie dringende hulp in deze.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vandaag laten uitlezen.
-P1482 Gloeibougie (reeds vervangen 4 weken geleden)
-P0207 Injector 2
-P1481 Gloeibougie (reeds vervangen alle 4, 4 weken geleden)
-P0703 Remlicht rechts (zo vervangen)
-P0600 Turbo Slangen?? Wat is deze code kan iemand mij wegwijs maken aub.
-P0204 Injector 4
-P1630
Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee.
Dat de motor af en toe een tril beweging maakt alsof deze ermee wil stoppen nadat ik snelweg heb gereden kunnen idd de injectoren zijn.
Maar waarom maakt mijn turbo zo een zwaar beladen geluid. Turbo draait als een gek maar het klinkt alsof deze de motor gewoon niet pakt.
Is er niet gewoon een darm gescheurd ? Kijk de darm tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk eens na , haal hem desnoods eraf en kontroleer hem eens . suc6
controleer de turbine schoepen van de turbo op beschadeging, omdat de turbo veel geluid maakt maar geeft geen vuldruk, een afgebroken turbineschoep geeft veel geluid.
Succes marcel.
Waar en hoe zijn deze codes uitgelezen?
Ik geloof ze namelijk niet, vooral een aantal omschrijvingen zijn zeer dubieus.
Bedankt voor het meedenken en jullie reacties,
[quote=frans49]Is er niet gewoon een darm gescheurd ? Kijk de darm tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk eens na , haal hem desnoods eraf en kontroleer hem eens . suc6[/quote]
Alles is gecontrolleerd door de dealer en geen enkele darm is stuk. Alle leidingen en slangen zijn 100% in orde. Intercooler is ook gecontrolleerd.
[quote=oldford]Waar en hoe zijn deze codes uitgelezen?
Ik geloof ze namelijk niet, vooral een aantal omschrijvingen zijn zeer dubieus.[/quote]
Uitgelezen door een electro garage in Vijfhuizen. Tweede keer uitlezen gaf helemaal geen foutmeldingen aan.
----------------
Mercedes Dealer nummer 1;
Tegendruk van ondergegeven en gecontrolleerd op lucht ontsnapping. Het geval geweest bij klep rechts van de spruitstuk.
Ze konden me niets vertellen dan dat het mogelijk de injectoren kunnen zijn.
--
Toch nog effe naar een andere dealer om te kijken
--
Dealer 2 zeer behulpzaam!! eerste keer dat ik dit soort service kreeg, zonder dat je geld moet neertellen, hier ging het echt om kwaliteit ze krijgen een 10 van mij!!
Monteur is er vanaf 13:30-1700 mee bezig geweest.
-Uitgelezen
-Op de brug
-KAT van onder afgehaald
-Slangen gecontroleerd
-Nieuwe drukmeter (onder passagiers stoel/onderkant auto) om te kijken of het niet daaraan lag
-Inlaatspuitstuk open en alle 4 de ronde oranje pakkingen vervangen.
-Injectoren blootgelegd en gestart NIET 1 LEKT ER!
-Onderkant alle slangen gectrolleerd
etc etc etc etc etc
TURBO maakt nog steeds datzelfde geluid. Een zeer hoge fluittoon das perfect. Maar daarna weer dat diepe fluitactie erna.
Diagnose is TURBO IS STUK!
110 CDI HEEFT GEEN MASSAMETER dus daaraan ligt het niet.
HET ENIGE WAT NIET LOS IS GEMAAKT IS DE LUCHTFILTER. Onmogelijk dat het hieraan ligt.
Waar ik nu op uit kom is wat Marcel nu zegt;
[quote=spanbandje]controleer de turbine schoepen van de turbo op beschadeging, omdat de turbo veel geluid maakt maar geeft geen vuldruk, een afgebroken turbineschoep geeft veel geluid.
Succes marcel.[/quote]
Ik heb inderdaad nog steeds geen goede trekkracht. Eigenlijk alleen als ik de auto heel effe laat staan en opstart en vervolgens wegtrek dan heb ik het gevoel dat ik wat POWER terugheb.
Er komt wel zwarte rook uit de uitlaat wanneer ik optrek misschien is dit niets anders dan dat het motor het niet trekt zonder turbokracht.
En dat veel geluid waar Marcel het hier over heeft (turbine schoepen) zou best wel de laatste actie moeten zijn voordat ik toch de Turbo 1000 euro ex btw zou moeten vervangen.
Alvast bedankt.
15 jaar
Wat is de kans dat dit bij mij het geval is? na veel met vloeistof en hoge druk te hebben gespoten dit alles in de turbo terecht is gekomen...
Hele verhaal met nog meer foto's en alles eromheen zit hier>>>>>> http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo....
Dit zijn wat willekeurige foto's met tekst ernaast.
[img]http://i44.tinypic.com/20770ck.jpg[/img]
Zo ziet de aansturing van de variabele schoepen eruit na demontage. Zei ik hiervoor iets over "schoon" ??!! ;-)
[img]http://i43.tinypic.com/13yi1c1.jpg[/img]
En zo ziet er uit nadat je handen heel vuil zijn geworden...
Alle negen hefbomen zijn gelast op de as van de overeenkomstige variabele schoep. De controlerende ring wordt bewogen door de hoofd-hefboom (gesitueerd is de behuizing van de turbo) welke uitkomt in de vrij plek op de 11 uur positie.
[img]http://i43.tinypic.com/25svjnl.jpg[/img]
Dit is de andere kant van de variabele schoepen (uit de behuizing van de turbo gehaald en schoon gemaakt). Let op de grappige vleugelvorm van de schoepen. Deze stand van de schoepen levert maximale luchtdoorstroming en minimale turbodruk.
---
Maximale luchtdoorstroming en Minimale Turbodruk.
---
[img]http://i41.tinypic.com/5n7o0j.gif[/img]
Dit is het beeld van de bewegende variabele schoepen. Het plaatje is vrij groot, dus misschien even geduld tijdens het laden.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Foto's en teksten zijn afkomstig van http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo....
------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat is de kans dat de dealer dit voor mij wil schoonmaken?
15 jaar
Het is al voorgekomen dat de uitgang van de ECU naar het taktventiel van de turbodrukregeling geen signaal gaf. Dat kom je alleen op het spoor door te gaan rijden met een aangesloten STAR-tester een een drukmeter voot de stuurdruk. Als op het moment dat de storing zich voordoet de dutycycle aansturing op b.v. 50% staat en desondanks de turbodruk op vrijwel nul wordt afgeregeld, heb je "beet".
Ik zou in het vervolg toch maar naar een Mercedes dealer gaan om uit te lezen.
Weet je tenminste wáár je moet zoeken.
@ vitoman
Uw vraag " wat is de kans dat dit bij mij het probleem is ?
Een vito van 99 heeft geen vtg turbo , maar een turbo met waste-gate .
Als hij geen variabele schoepen heeft kunnen ze ook niet vastzitten .
Wat het probleem wel is kan ik zo niet horen ,zien of voelen .
Best naar de dealer en verder laten nazien . suc6
[quote=frans49]@ vitoman
Uw vraag " wat is de kans dat dit bij mij het probleem is ?
Een vito van 99 heeft geen vtg turbo , maar een turbo met waste-gate .
Als hij geen variabele schoepen heeft kunnen ze ook niet vastzitten .
Wat het probleem wel is kan ik zo niet horen ,zien of voelen .
Best naar de dealer en verder laten nazien . suc6[/quote]
Volgens de dealer is het de Turbo maar ik ben bang dat het dat niet kan zijn. Een stukke Turbo zo maar uit het niets is een beetje bizar.
Na wat gerommelt te hebben met de Verstuivers is het geluid verandert en de trekkracht verdwenen. Ik wil gewoon alles uitsluiten voordat ik de Turbo laat vervangen en dat is aankomende week al gebeurt.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar