ik heb een 300d mercedes uit 1980,
het gaat om de 5 cilinder diesel,
ik wil een turbo er op plaatsen......
is dit zonder probleem mogelijk? omdat er ook van deze motoren waren met af-fabriek turbo,
het gaat om een gereviseerd (geheel) motorblok,
welke aanpassingen zijn er? enz enz
graag alle tips mailen,
groet geert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met een turbo alleen ben je er niet. Je hebt ook een andere dieselpomp nodig om meer brandstof in te spuiten.
Dan komen daar nog het uitlaatspruitstuk en de uitlaat van de turbo bij. Gaat aardig in de papieren lopen.
en een olieleiding en een flexibel uitlaatdeel, enz.
En dan ben je er nog niet want het type 300 turbodiesel is wel een ander motorblok, heeft extra oliekoeling onderaan de zuigers en heeft een versterkte cilinderkop!
14 jaar
De 300 Turbo motor is dezelfde als de bekende 5 cylinder 300D, echter voorzien van een turbo.
Niks extra olie onder de zuigers en geen versterkte cylinderkop, het is gewoon de OM617.
mvg,
Hans.
Goed ,ik wil niet beter weten dan iemand anders maar je moet de turbo +dieselpomp van een 617A maar eens overbouwen op een gewone 617 en dan deze intensief gaan gebruiken, bv met een geladen aanhanger of een zware camper en dan zul je zien dat deze motor niet lang goed gaat lopen,temperatuurproblemen,overmatig olieverbruik,krukaslagers die stuk gaan,je moet mij nie geloven je moet dat gewoon proberen!Zoek maar eens rond in het Duitse 4x4 forum in verband met een617 of een originele 617A
14 jaar
Idd de iets nieuwere turbodiesels van het w124/w210/vito/sprinter... hebben een soort sproeiers onderaan de zuigers wat de gewone dieselblokken niet hebben.Zonder deze sproeiers gaan de zuigers vastlopen.Maar of de 300d van het model 123 die heeft weet ik ook niet.
Mvg
14 jaar
dus???? conclusie?????
turbo kan er zo op geplaatst worden????
let wel..het gaat om een gereviseerd blok en dus amper kilometers gereden ....
iedereen bedankt voor de tips maar er staan meerdere meningen...
groeten geert
14 jaar
Ik zou het er gewoon opbouwen......
Ik heb zelf een 300TDT gehad en daarvan is de motor eruit geweest en gereviseerd.
Geen bijzondere zaken aangetroffen als extra oliesproeiers, gewoon een OM617 blok.
Maar ja......de meningen verschillen, je kunt ook eens naar een dealer toestappen en daar eens vragen...
Succes.
mvg,
Hans.
een dealer heeft geen kennis meer van deze autos helaas......
want met advies worden er geen knaken verdiend,
maar dit terzijde, ik ga het gewoon proberen,
wel heb ik nog een vraag....we weten allemaal dat de 300d 5 cilinder geen enorm trekvermogen heeft, maar is het verschil enorm MET turbo? of valt dat best wel mee?
bedankt voor je reactie!
mvg geert
14 jaar
30% meer vermogen..
lees dit maar
De kroon op het dieselmotorgamma wordt gevormd door de in 1979 geïntroduceerde 300 Turbodiesel. Door toepassing van een Garret Air Research turbolader kon het vermogen ten opzichte van de 300D met 30 percent worden verhoogd. Ook het draaimoment steeg tot een aanzienlijke waarde: 250 Nm bij 2.400 tpm. Bovendien kon de 300 Turbodiesel alleen in combinatie met de Mercedes-Benz Automatic worden verkregen; vanwege het hoge draaimoment. De uitrusting van de zeer prijzige Turbodiesels stemde overeen met de uitrusting van de 280-modellen.
De OM 617 werd in de limousine en de T-serie verkocht als 300D en respectievelijk 300TD. Bij de 300TD was de situatie ongewoon. In Europa kon alleen de T-serie met de 300 Turbodiesel motor worden uitgerust. In de verenigde staten van Amerika daarentegen werden alle drie modelvarianten geleverd met OM617A (300D Turbodiesel / 300TD Turbodiesel / 300 CD Turbodiesel). Deze afwijkende modelpolitiek vind zijn grondslag waarschijnlijk in het feit dat de snelheden in de VS veel lager zijn en in Europa met de 300TDT een zeer duidelijk afgebakende kopersgroep van diesellovers werd bereikt die goed te controleren was.
Bron: W123 club
[quote=Hans4040]30% meer vermogen..
lees dit maar
De kroon op het dieselmotorgamma wordt gevormd door de in 1979 geïntroduceerde 300 Turbodiesel. Door toepassing van een Garret Air Research turbolader kon het vermogen ten opzichte van de 300D met 30 percent worden verhoogd. Ook het draaimoment steeg tot een aanzienlijke waarde: 250 Nm bij 2.400 tpm."Hierdoor waren belangrijke wijzigingen aan de motorconstructie noodzakelijk" Bovendien kon de 300 Turbodiesel alleen in combinatie met de Mercedes-Benz Automatic worden verkregen; vanwege het hoge draaimoment. De uitrusting van de zeer prijzige Turbodiesels stemde overeen met de uitrusting van de 280-modellen.
De OM 617 werd in de limousine en de T-serie verkocht als 300D en respectievelijk 300TD. Bij de 300TD was de situatie ongewoon. In Europa kon alleen de T-serie met de 300 Turbodiesel motor worden uitgerust. In de verenigde staten van Amerika daarentegen werden alle drie modelvarianten geleverd met OM617A (300D Turbodiesel / 300TD Turbodiesel / 300 CD Turbodiesel). Deze afwijkende modelpolitiek vind zijn grondslag waarschijnlijk in het feit dat de snelheden in de VS veel lager zijn en in Europa met de 300TDT een zeer duidelijk afgebakende kopersgroep van diesellovers werd bereikt die goed te controleren was.
Bron: W123 club[/quote]
Ik heb effe je opstelletje verbeterd, maar ja ,dat kan gebeuren dat men iets overziet of vergeet over te schrijven,prettige feestdagen nog, Roger10
14 jaar
oke, dank je wel.......
en uiteraard ook alvast de beste wensen
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 Oldtimer of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar