Mercedes-Benz 300 Oldtimer: 300CE automaat uit 1987 slaat spontaan af

Bouwjaar: 1987, Motorcode: 6 cylinder

Ben sinds nov. 2010 eigenaar van een 300 CE 6 cylinder automaat. Vanaf het begin slaat de motor spontaan af. Soms rijd ik 1 week zonder problemen en opeens sta ik op 3 kilometer 7 keer stil. Ben in 3 verschillende garages geweest maar geen een kan het probleem vinden. De wagen heeft in 4 maanden meer dan 2 maanden in garages gestaan maar het probleem is er nog steeds. Heb zelf helemaal geen verstand van techniek en voel me eigenlijk hulpeloos. Verkopen kan ik de auto niet als hij niet in orde is en ik kan ook niet zonder een auto te hebben alsmaar de rekeningen voor het niet vinden van het probleem betalen. Ik wordt er zo langzaam wanhopig van. Wie kan me helpen?

willyhitemp

Geplaatst door willyhitemp (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 300 Oldtimer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

isar (0) PRO, 13 jaar geleden

te weinig informatie ontrend gedane werken-als u zelf geen verstand hebt van techniek -wordt het zeer moeilijk
kan verschillende oorzaken zijn

ahavelaar (0), 13 jaar geleden

Grote kans dat het brandstofpomprelais de boosdoener is. In dit relais zit een print, waarvan vaak solderingen scheuren.
Dit zijn haarscheurtjes die met het blote oog bijna niet te zien zijn maar die kunnen wel de oorzaak van dit probleem zijn.
Probeer een ander brandstofpomprelais. (Zit achter de accu) Eventueel mag je hem ook naar mij opsturen zodat ik hem
kan testen en/of repareren. mvg. Arie

williamhabets (0), 13 jaar geleden

kijk ook eens naar je verdelerkap hier komt vaak vocht in en zijn de rotor en de punten beroest en groen, schoonmaken is een optie nieuw kopen is duur

willyhitemp (0), 13 jaar geleden

Beste mensen, bedankt voor jullie advies !
Ben er blij mee maar zit nog steeds met hetzelfde probleem.
Heb alleen het idee dat het steeds erger wordt: Eerst sprong de wagen na een paar minuten weer aan, inmiddels moet ik hem regelmatig ergens parkeren en zien naar huis te komen. De volgende ochtend start dat kreng alsof er niets aan de hand is. De problemen zijn er alleen als ik tussendoor even boodschappen ga doen en dan weer verder wil. Rij ik van s'ochtends tot s'avonds gewoon door dan draait de wagen uitstekend.
Gedane werkzaamheden: Alarminstallatie is eruit gehaald, handsfree telefoon is eruit gehaald, startonderbreker is er niet meer, 1 computer is vervangen, 1 relais? achter de accu is vervangen, kabels naar de bougies zijn vernieuwd. Voor de rest weet ik niet wat er allemaal gedaan is, ben de kluts helemaal kwijt. Laatste hint die ik kreeg van een oud-MB-monteur: Dit model heeft een probleem met de hoofdkabelboom die onder de accu ligt. Heb geen idee wat ik daarmee moet. Iemand van jullie wel?
Bij voorbaat dank voor suggesties.

Willy

ahavelaar (0), 13 jaar geleden

probleem met kabelboom is van later bouwjaar met ander type motor. Welke computer en welk relais achter de accu zijn vervangen?

willyhitemp (0), 13 jaar geleden

Volgens de rekening is het volgende gedaan:
Brandstofpomp gerepareerd
motormanagementcomputer uitgewisseld
overspanningsrelais vervangen
brandstofpomprelais vervangen

Onderdelen:
Ontstekingscomputer
bougiekabel
MA 201 540 37 45 schakelaar

Sinds twee dagen is het probleem erger geworden: Als de auto een paar uur in de zon heeft gestaan dan wil hij al helemaal niet meer starten. Staat dus nu al twee dagen bij m'n werk voor de deur. Wacht op een telefoontje van een man die heel veel van oude MB's zou weten en die ook de nodige testapparatuur zou hebben om het probleem te vinden.

williamhabets (0), 13 jaar geleden

probeer nu maar eens je verdelerkap open te schroeven en schoon te meken dit heb je nog niet gedaan hier zit condens in en de punten zijn dan groen aangeslagen

vraagje (0), 13 jaar geleden

deze type`s hebben geen contctpunten..

williamhabets (0), 13 jaar geleden

wel een verdelerkap neem ik aan

classix (0), 13 jaar geleden

haal je verdelerkap er maar eens af en kijk maar eens naar de rotor zal wel versleten zijn
bekend euvel van mercedes vervang de kap en rotor maar wel origineel bosch op zetten en geen immitatie

vraagje (0), 13 jaar geleden

[quote=williamhabets]wel een verdelerkap neem ik aan[/quote]
lijk me wel he anders zou die helemaal niks doen

willyhitemp (0), 13 jaar geleden

Beste raadgevers,
gisteren heb ik de wagen weer naar de garage gebracht, samen met jullie adviezen. Ik hoop dat het deze keer lukt.
Trouwens, ik durf nauwelijks de motorkap open te maken en als ik al geweten had waar de verdeler zit en hoe die eruit ziet
dan had ik nog niet gedurft eraan te gaan sleutelen -:)

Nogmaals bedankt voor jullie raad!
Ik zal de voortgang van de auto/reparatie? hier bekend maken.

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Bobine met kuren? kan ook idd zijn dat af en toe de spanning wegvalt.
Garage moet dit kunnen vinden, ze moeten dan met rijden ook regelmatig stil komen te staan en dat is het moment dat er dingen gecontroleerd moeten worden, desnoods langs de kant van de weg.

willyhitemp (0), 13 jaar geleden

Inmiddels zijn we 14 dagen verder. Heb nog niets van de garage gehoord en ik vrees dat het enige resultaat weer een hoge rekening wordt voor uren en de mededeling: "We hebben niets kunnen vinden."
Het begint zo langzaam aan op een nachtmerry te lijken want zo gaat de (mooie) wagen meer kosten dan ik kan verdienen.
Verkopen kan niet als hij niet naar behoren rijdt en houden kan ook gauw niet meer omdat ik de werkuren niet meer kan betalen.
Inmiddels krijg ik er slapeloze nachten van.
Wordt vervolgt.......

vraagje (0), 13 jaar geleden

Gewoon de Garage even bellen hoe het er mee is
Intresse tonen in de auto.......
Waarom loop je niet brutaal een mercedes garage (werkplaats ) in en vraag naar een monteur die erkend is met deze oudere auto`s
en vraag hem heel zachtjes of die ook thuis bij klust dat doen er veel namelijk

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Koop eens een klassierblad, zal geen reclame gaan maken maar die staan boordevol met specialisten van oudere mercedesen en oldtimers.
Als die je niet kunnen helpen is er niemand, maar ik weet zeker dat die er uit gaan komen, die hebben nog liefde en kennis van het autovak, heel anders dan de commerciele garages van tegenwoordig.
Moest laatst mijn klok instellen met een laptop !! moet toch niet gekker worden

willyhitemp (0), 13 jaar geleden

Beste mensen,
nadat de auto me helemaal in de steek liet en ik na het werk niet meer naar huis kon rijden heb ik hem weer naar de garage gebracht, s'ochtends, want dan startte hij gewoon weer. Na 3 weken zonder enig bericht heb ik de garage waar ik de auto gekocht heb aangesproken en van de ellende verteld. Mij werd aangeboden om de auto terug te brengen, men wil samen een oplossing vinden (positief toch, na 5 maanden). Gisteren dacht de auto even te verplaatsen maar hij klikte niet eens toen ik de sleutel omdraaide. Starthulp leverde ook niets op en tenslotte werd hij met de sleepwagen verplaatst. Nu is het weer afwachten maar men heeft mij belooft een oplossing te vinden, als het moet kan ik de wagen gewoon inruilen. Misschien moet je gewoon geen oude wagen aanschaffen als je er zelf geen verstand van hebt ?

koende2 (0) PRO, 13 jaar geleden

Beste willie.
Ik heb het idee dat je bedoeld dat de auto niet meer start na stilzetten toch?
Of een combinatie van dingen?
Iets meer uitleg mbt de klacht is misschien handig.
Niet starten is bijvoorbeeld iets anders als niet aanslaan

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Je kunt rustig een oude wagen kopen, al is het wel verdomd handig als je iets van autotechniek weet.
Verder als je geen verstand van techniek of een merk hebt kun je je altijd aansluiten bij een merk en type club en je zult dan waarschijnlijk bij liefhebberbedrijven terecht komen ipv de gewone garages.
En op Mercedesgebied zit er heel veel in Nederland.

willyhitemp (0), 13 jaar geleden

koende2: Eerst startte de wagen iedere keer heel gewoon maar als ik een tussenstop maakte (pomp, winkel ofzo) dan startte hij ook maar na +/- 1 km sloeg de motor opeens af en kon ik 3 a 4 minuten niet starten. Na 3 a 4 minuten startte hij gewoon weer. Soms gebeurde dit 7 keer op 3 kilometer. Toen het warmer weer werd startte hij gewoon helemaal niet meer. Als ik s'ochtends probeerde, was er niets aan de hand. De garage kon in weken, maanden de fout niet vinden maar ik moest wel de uren voor het zoeken betalen.

C.Jonker: Dankjewel voor de tip! Inmiddels weet ik dat maar toen ik de wagen aanschafte had ik er geen idee over en ben ervan uitgegaan dat de auto echt in orde was zoals belooft. Inmiddels (ondanks dat ik gek ben op het model) wil ik er alleen nog vanaf omdat, zoals het nu gaat, ik niet zo snel kan verdienen als uren betalen zonder dat er een einde in zicht is.
Ik hoop er dus op dat de verkopende partij echt een oplossing vind.
In elk geval bedankt voor jullie meedenken ! Dat meen ik echt.

koende2 (0) PRO, 13 jaar geleden

Start de auto dan niet of slaat hij niet aan? (starten is als startmotor draait aanslaan is dat de motor loopt na starten)

willyhitemp (0), 13 jaar geleden

Eerst was het probleem dat de wagen tijdens het rijden gewoon afsloeg. Na een paar minuten kon ik hem weer starten. Op gegeven moment was het zo dat de auto afsloeg en daarna niet meer te starten was, ik moest hem laten staan; de volgende ochtend was er geen probleem meer. Toen het warmer werd, startte de wagen ineens helemaal niet meer. Hij wilde wel, 'hoeste even' en dan was het einde verhaal. Alle vaklui die ik tot nu heb gesproken zeggen: Dat kost zoveel uren, kan zoveel oorzaken hebben enz.. De wagen is ouder dan de meeste monteurs die ernaar gekeken hebben; daar zie ik een probleem. Uiteindelijk maakt het voor mij niet meer uit: Ik wil de wagen kwijt! Het was een leerzame ervaring die me teveel heeft gekost; veel zenuwen, veel geld.

williamhabets (0), 13 jaar geleden

ik heb nog steed nergens kunnen ontdekken dat je een nieuwe verdelerkap hebt geplaats als je niet luisteren wil dan moet je maar kijken wat je doet, dit is echt vaak het probleem en als de verdelerkap warm word dan heb je condens erin en slaat hij af

ster (0), 13 jaar geleden

gooi de computer en brandstofpomprelais eens op een andere 300e of ce en kijk wat die doet
maar ik denk zelf zo te horen dat je een eigenwijze bobine hebt of een slechte massa

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 Oldtimer of stel zelf een nieuwe vraag.