Mercedes-Benz E-klasse 2003: V8 loopt onrustig en verslikt zich

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: 113 967, Motorinhoud (cc): 5000, Vermogen (kw): 225

Goede dag,
Ik heb 3 jaar gelden een V8 E500, eigenlijk het vlagschip van MB, bij een gerenommeerd bedrijf gekocht met weinig kilometers. De eerste 2.000 was niets aan de hand tot dat ik merkte dat de motor niet rond loopt, dus niet soepel de toeren houdt. Wat is het gedrag:
- Er zijn belast en onbelast schommelingen in het toerental. Ook lijken enkele cilinders deels bijna uit te vallen of te rijk te lopen danwel te vroeg of laat te ontsteken. Dan loopt ie eerder als een Harley Davidson.
- Van de snelweg komende (cruise control) en dan stop voor het stoplicht begint die al bij de lage toeren vanaf 30km/h te stotteren en gaat die zelfs (soms) uit. (Zonder dashboardlampje en foutmelding)
- Laat ik de wagen van 80 km/h uitrollen voor een stoplicht begint het onregelmatige ook, krijg ik dan voor het stilstaan al groen licht neemt die het gas niet direct aan en stottert nog even door tot dat die dan met geweld wegrijd (meestal omdat ik dan het gaspedaal al iets meer dan normaal ingedrukt hou)
- Rijd ik 80 km/h en moet ik een helling op of moet ik even accelereren voel ik ook schokkende bewegingen vanuit de motor omdat die dan niet rond loopt.

Het ergste is dat het niet altijd optreedt maar heel onregelmatig. Heel irritant.

Vele onderdelen zijn inmiddels vervangen, allen zonder resultaat. Wat nog niet gedaan is:
- andere computer
- motor uit elkaar gehaald.
- onderzoek naar kabelbreuk.

Iemand nog een idee wat te doen?

Alvast dank!
Groet, André

andre.deleroi@gmail.com

Geplaatst door andre.deleroi@gmail.com (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz E-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Is de auto al eens uitgelezen met Mercedes dealer (of gelijkwaardige) apparatuur?

    Ja dat wordt die regelmatig. Er komen verschillende meldingen, iedere keer andere. Vandaag P0172-2 en P2086-2. De laatste keer was het P1999 en P0221. Na iedere keer uitlezen wis ik alles en komen er na verloop van tijd weer andere meldingen. - andre.deleroi@gmail.com (0), 2 jaar geleden

Hans4040 (190) PRO, 2 jaar geleden

Misschien moet je eerst de bestaande foutmeldingen oplossen door zaken te repareren.
Alleen wissen helpt niet.

    Helemaal mee eens. Dat heb ik uiteraard ook gedaan. Tot een bepaald punt heb ik alles vervangen. Deze meldingen blijven terugkomen. Als de motor uitgaat bij het stoplicht omdat de toeren wegzakken danwel net onrustig is, blijft meestal niet eens een storingscode achter. Dat maakt het niet makkelijker - andre.deleroi@gmail.com (0), 2 jaar geleden

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

P0172 en P2086 zijn mengsel fouten. Het mengsel is te rijk.
De 1e vraag is dan, is het mengsel te rijk of zegt de lambdasonde dat abusievelijk.
Is er al eens een 4-gas test gedaan met gelijktijdig uitlezen van de lambdasondes?
Is de Freeze Frame data van P0172 al eens uitgelezen?
Zo ja, wat was de waarde van lambdasonde 2 van bank 1?

P0221 is een fout op de gasklep positie sensor.
Die veroorzaakt waarschijnlijk de P1999 - dat is dat het vermogen van de motor op dat moment meer is dan gevraagd en dat het daarom wordt beperkt. Dat zou het stotteren kunnen verklaren.

    De 4-gas test wordt bij iedere APK gedaan. Ik heb die onlangs ook nog gedaan.
    Ook nog even zonder Lamdasonde (dus afgekoppeld) gereden, geen verschil motor reageert hetzelfde.
    De gasklep positie sensor heb ik nog niet getest, dat is een goede tip! Dank.

    Ik ga verder zoeken. - andre.deleroi@gmail.com (0), 2 jaar geleden
    Tja, die 4-gas test bij de APK is maar 1 keer per jaar. Het gaat om NU en niet om de APK. Het is een middel om diagnose te stellen en het dient dan ook GELIJKtijdig met uitlezen te gebeuren om te zien of een lambdasonde een verkeerd beeld geeft. En misschien is er bij de APK wel aan de andere kant gemeten die wel goed is. - oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
    Hi,
    ok, juist de gelijktijdigheid met het uitlezen van de Lambdasonde is belangrijk. Ik zal dat meteen meenemen als ik volgende week bij de garage ben. En dan zal die het aan beide kanten moeten meten.
    Super bedankt voor je reactie! - andre.deleroi@gmail.com (0), 2 jaar geleden

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

En hoe is het met de patiënt? Al verder gekomen?

andre.deleroi@gmail.com (0), 2 jaar geleden

Door vakanties van mijzelf en van mijn monteur zal de test pas over twee weken plaatsvinden. Momenteel rijd ik door Duitsland met soms een stotterende motor als die een helling/ berg op moet (dus vermogen moet leveren).
Ik meld mijn verhaal als de test is uitgevoerd.

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

En? Hoe is dit afgelopen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz E-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.