Goede dag,
Ik heb 3 jaar gelden een V8 E500, eigenlijk het vlagschip van MB, bij een gerenommeerd bedrijf gekocht met weinig kilometers. De eerste 2.000 was niets aan de hand tot dat ik merkte dat de motor niet rond loopt, dus niet soepel de toeren houdt. Wat is het gedrag:
- Er zijn belast en onbelast schommelingen in het toerental. Ook lijken enkele cilinders deels bijna uit te vallen of te rijk te lopen danwel te vroeg of laat te ontsteken. Dan loopt ie eerder als een Harley Davidson.
- Van de snelweg komende (cruise control) en dan stop voor het stoplicht begint die al bij de lage toeren vanaf 30km/h te stotteren en gaat die zelfs (soms) uit. (Zonder dashboardlampje en foutmelding)
- Laat ik de wagen van 80 km/h uitrollen voor een stoplicht begint het onregelmatige ook, krijg ik dan voor het stilstaan al groen licht neemt die het gas niet direct aan en stottert nog even door tot dat die dan met geweld wegrijd (meestal omdat ik dan het gaspedaal al iets meer dan normaal ingedrukt hou)
- Rijd ik 80 km/h en moet ik een helling op of moet ik even accelereren voel ik ook schokkende bewegingen vanuit de motor omdat die dan niet rond loopt.
Het ergste is dat het niet altijd optreedt maar heel onregelmatig. Heel irritant.
Vele onderdelen zijn inmiddels vervangen, allen zonder resultaat. Wat nog niet gedaan is:
- andere computer
- motor uit elkaar gehaald.
- onderzoek naar kabelbreuk.
Iemand nog een idee wat te doen?
Alvast dank!
Groet, André
Geplaatst door andre.deleroi@gmail.com (0) , lid sinds 2 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz E-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz E-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
6 Reacties
oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
Is de auto al eens uitgelezen met Mercedes dealer (of gelijkwaardige) apparatuur?
Hans4040 (190) PRO, 2 jaar geleden
Misschien moet je eerst de bestaande foutmeldingen oplossen door zaken te repareren.
Alleen wissen helpt niet.
oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
P0172 en P2086 zijn mengsel fouten. Het mengsel is te rijk.
De 1e vraag is dan, is het mengsel te rijk of zegt de lambdasonde dat abusievelijk.
Is er al eens een 4-gas test gedaan met gelijktijdig uitlezen van de lambdasondes?
Is de Freeze Frame data van P0172 al eens uitgelezen?
Zo ja, wat was de waarde van lambdasonde 2 van bank 1?
P0221 is een fout op de gasklep positie sensor.
Die veroorzaakt waarschijnlijk de P1999 - dat is dat het vermogen van de motor op dat moment meer is dan gevraagd en dat het daarom wordt beperkt. Dat zou het stotteren kunnen verklaren.
Ook nog even zonder Lamdasonde (dus afgekoppeld) gereden, geen verschil motor reageert hetzelfde.
De gasklep positie sensor heb ik nog niet getest, dat is een goede tip! Dank.
Ik ga verder zoeken. - andre.deleroi@gmail.com (0), 2 jaar geleden
ok, juist de gelijktijdigheid met het uitlezen van de Lambdasonde is belangrijk. Ik zal dat meteen meenemen als ik volgende week bij de garage ben. En dan zal die het aan beide kanten moeten meten.
Super bedankt voor je reactie! - andre.deleroi@gmail.com (0), 2 jaar geleden
oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
En hoe is het met de patiënt? Al verder gekomen?
andre.deleroi@gmail.com (0), 2 jaar geleden
Door vakanties van mijzelf en van mijn monteur zal de test pas over twee weken plaatsvinden. Momenteel rijd ik door Duitsland met soms een stotterende motor als die een helling/ berg op moet (dus vermogen moet leveren).
Ik meld mijn verhaal als de test is uitgevoerd.
oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
En? Hoe is dit afgelopen?