auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz 230: Ventilator motorkoeling

Bouwjaar: 1989

De ventilator bij het motorblok, slaat pas aan als de temparatuur op 110 graden staat, dit is mijn inziens op een te hoge temparatuur!Koelvloeistof is op pijl. Hoe kan ik het verhelpen dat hij bij lagere temparatuur al reageert? of kan dit geen kwaad? kan mij iemand svp informatie hierover verstrekken, bijvoorbaat dank.
Met vriendelijke groeten Will.

Geplaatst door

Reno (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vervang de sensor maar, ventilator hoort bij 100 graden aan te slaan. Sensor zit als je de bovenste radiatorslang volgt aan het einde.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Ok Paul bedankt.

Reno 0

19 jaar

Kan geen kwaad. De sensor waar jullie over hebben is een temperatuur-schakelaar en slaat aan tussen de 105 en 115 graden. Als de fan in werking komt dan mag de temperatuur-meter niet meer boven de 100 graden gaan.Mag op 100 graden blijven in de file of in de stad in warm weer maar als je begint te rijden moet hij tegen de 90 graden staan,MVG.

mr-moh 0
badge

19 jaar

Ok Moh, het probleem is ook niet zo zeer als ik met de auto rijd, dan blijft de temparatuur constant 80 tot 90 graden aangeven, maar zo snel ik in de stad rijd(zeker met warm weer) of in een file beland, en dat gebeurt op vandaag best vaak haha, dan loopt de temparatuur echt snel op naar ongeveer 110 graden, vervolgens slaat de van dan in, en daalt weer naar 80 tot 90 graden.Ik heb al verscheidenen mercedessen gehad, maar dit nog nooit meegemaakt.
ben ook voor info gaan vragen bij een mercedes dealer, de eene monteur zegt daar het kan geen kwaad, en de andere verteld weer dat het riski kan zijn, als je te vaak in file,s staat. mijn inziens lijkt het me niet zo gezond voor het motorblok. Komende week zal ik de sensor(temparatuur regelaar) toch eens vervangen, om dan te kijken of er enig verschil zal optreden.
Ik wil mij vriendelijk bedanken, zowel Paul als Moh, voor jullie bijdrage op dit forum.
Groeten Will.

Reno 0

19 jaar

Mijn ervaring is dat deze sensoren langzaam achteruit gaan. Heb diverse 190D en 200D's gereden met dit systeem en meestal bij aankoop ging de ventilator pas aan rond de 110 graden. bij de oudste auto pas tegen de 120. Na vervanging van de sensor (ca. EUR 15 ex) precies bij 100 graden zoals het hoort. Vervangen is simpel, sensor zit zo hoog dat je geen koelvloeistof verliest. Vergeet niet de ring mee te vervangen.

Succes!

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Het verhaal van Paul geloof ik gelijk, zo zie je maar weer dat er verschillende ervaringen zijn. Ik heb zelf meer de ervaring die Moh vertelt. Dat doet mijn MB ook namelijk en na een en ander te hebben nagevraagd (b)lijkt het geen probleem te zijn.

RoelV 0
badge

19 jaar

Voor het bedrag wat een sensortje kost gok ik het niet. Langdurig op 110 graden kan een koppakking kosten (als de motor wat ouder is en de pakking toch al iets gammel wordt).

Sommige monteurs zeggen 'als hij niet in het rood komt is het goed' maar de fabriek heeft de boel op 100 graden geregeld en dus moet dit kloppen.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

ok Paul ik heb de sensor vervangen, en de fan slaat nu aan bij ongeveer 100 graden, dus dat is verholpen, nogmaals bedankt voor je tip, ik zit echter met nog een ander probleempje waar jij mij misschien nog kunt bij helpen?
De temparatuur blijft onveranderd steeds oplopen, alleen de fan slaat nu dus wel eerder in, maar hij blijft constant schommellen tussen de 80 tot 100 graden, afhankelijk van dat ik stil sta of rij met de auto. op korte stukjes in stads verkeer doet tie dat ook, en blijft de fan dan constant in werking treden, mijn vraag is nu aan jou, kan dit aan de radiator liggen, dat die verstopt is of zo???

Reno 0

19 jaar

Blijft de temperatuur constant als je constante snelheid (bijv 100 km/h) rijdt? Zo ja dan is het goed, zo nee thermostaat vervangen. Dat de temp schommelt in de stad is normaal, rijwind is weinig voorhanden en de ventilator slaat pas bij 100 graden aan.

Radiateur is vrij klein van deze auto's dus weinig koeloppervlakte. Dus weinig reserves en is dus de ventilator snel nodig.

Wordt de radiateur wel geheel heet? (dus geen lauwe plekken als de motor 100 graden is, thermostaat is dan geheel open).

Succes,

Paul

paulmichiel 0
badge

19 jaar

ok Paul, de thermostaat heb ik ook vervangen, gelijktijdig met de sensor.
Bij zeg maar 100 kilometer blijft de tempartuur, normaal,80 a 90 graden, en schommelt niet, zo snel ik in de stad komt loopt tie op boven de 100, en dan blijf de fan inslaan, ik heb nog een andere mercedes een 280 slc, en daar kan ik rustig mee door de stad rijden, zonder dat de temparatuur oploopt, en de fan inslaat.

Reno 0

19 jaar

Wat je beschrijft is normaal. Een M110 motor in een 280 heeft een viscokoppeling voor de ventilator. Deze gaat gelijkmatig aan en uit ipv aan of uit bij een elektromagnetische ventilator. Nogmaals radiator is vrij klein dus weinig overcapaciteit dus vaak de ventilator nodig.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 230 of stel zelf een nieuwe vraag.