Ik heb afgelopen week voor het eerst met deze auto in de file gestaan (waar ik woon komen files normaal niet voor). De koelvloeistoftemperatuur loopt dan snel op, tot voorbij het eerstvolgende streepje na de 80. Is dit normaal, of kan er iets aan de ventilatorthermostaat mankeren? Bij welke temperatuur schakelt deze?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De sensor zit aan het koppelstuk op de kop met de bovenste radiatorslang. Deze schakelt bij 100 graden aan (1e streep na de 80). In de praktijk zijn de meters niet zo precies, bij mijn 200D slaat de elektromagnetische koppeling bij 105 graden op de meter in. Toen ik de auto net had heb ik de sensor preventief vervangen maar ook deze sensor schakelt bij 105 graden in.
Die sensors gaan nog wel eens stuk, kosten weinig en hij zit op het hoogste punt dus je hoeft geen koelvloeistof te vervangen. De elektromagnetiche koppeling kan je testen door de stekker op de sensor los te trekken, auto op contact en de contacten doorverbinden. Staat de ventilator gekoppeld dan werkt de koppeling goed.
Paul
Bedankt, ik ga het controleren.
Pieter
20 jaar
De 1e streep na de 80 is 90 graden en dit is heel normaal voor dit type auto,tegen het rode aan moeten er maatregelen worden genomen..
Tussen 80 en 120 is 1 streep. 1e streep na 80 is dan toch 100?
Dacht ik vroeger ook maar volgens werkplaatshandboeken en duitse MB dealer 90....
Verwarrend.........
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar