Mercedes-Benz C-Klasse: verwarming

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: C203

Regelprobleem verwarming (met climatcontrol): na starten en stationair draaiend in stilstaande toestand normaal regelbaar; zodra ik ga rijden niet meer. De verwarming geeft dan maximale warmte onafhankelijk van de temperatuurinstelling. Vervolgens in stilstand stationair draaiend ook niet regelbaar tot ik de motor stilzet en opnieuw start. Daarna is de verwarming stationair draaiend weer te regelen, maar opnieuw niet meer zodra ik opnieuw ga rijden. Ik heb dit vele malen getest en het probleem blijft hardnekkig bestaan. Een gerenommeerde mercedes dealer heeft het probleem tot dusverre niet kunnen oplossen. Wie kan me helpen?

Mijn probleem van hierboven is nog niet verholpen. Zijn er nog anderen die kunnen uitleggen wat er mis is als de verwarming stationair draaiend bij warme motor wel regelbaar is en niet meer zodra ik ga rijden? Welke sensoren regelen dit, waar zitten ze en hoe verklaart men het verschil tussen stilstaan en rijden voor wat betreft dit probleem? Zeer benieuwd naar nog wat meer tips.

brouwerk

Geplaatst door brouwerk (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

wousep (0), 14 jaar geleden

Beste KJ,
ik heb dit probleem ook gehad. Het zit waarschijnlijkin de sensor die aan de bestuurderskant zit, als je zit recht achter de toevoer. Je ziet daar een vacuumklep, deze regelt de toevoer. Maar in de toevoer pijp zit een sensor die je eruit kunt halen. Deze doormeten. Weet zo de exacte waarde's niet meer. Maar bij mij wist de dealer het ook niet, ik zei doe mij maar een nieuwe sensor en doorgemeten. De waardes die hier volgens mij ergens staan kloppen.
Volgens mij was dit iets van 120Ohm voor een goeie en 50 Ohm voor een stukkie, maar ik weet dit niet helemaal zeker meer.

Misschien iemand anders hier op het forum.

Ik in ieder geval exact het zelfde probleem. Ook na het starten koelen, dan op temperatuur slaat ie af, om vervolgens niet meer bij te springen.

Succes

Volgende heb ik nog gevonden bij de professionals van dhr Jangen:

Heb de verdamper sensor nagekeken en inderdaad deze gaf een verkeerde weerstand. 500 ohm bij 20°C. moet minstens 2 Kohm zijn.
Vandaag een nieuwe gemonteerd en airco blijft werken.
Zeker dank voor de hulp.


Dit is voor de sensor aan de bestuurderskant.

brouwerk (0), 14 jaar geleden

Beste Wouter,

Bedankt voor je reactie, ik zal die mogelijkheid zeker laten nakijken. Ik vraag me alleen af of we over hetzelfde probleem praten: bij mii zijn verwarming en airco normaal regelbaar na starten en stationair draaien bij warme motor. Zodra ik daarna ga rijden is het systeem meteen volledig niet meer te regelen en geeft de kachel continu maximale verwarming. Pas als ik de motor heb afgezet en vervolgens opnieuw start is alles weer regelbaar, totdat ik opnieuw ga rijden, dan weer uitsluitend maximale verwarming, enzovoorts. per saldo komt het erop neer, dat verwarming en airco niet regelbaar zijn als ik rijd (maximale verwarming), wel na starten en stationair lopen bij warme motor (tot ik opnieuw ga rijden). Laat nog eens van je horen, misschien zijn we op het goede spoor (nadat ik er inmiddels een kapitaal aan erbeidsloon etc aan uit heb gegeven, zonder resultaat).

wousep (0), 14 jaar geleden

Hoi KJ,

ik moet je melden dat ik geen volleerd MB-deskundige ben en verder ook geen auto monteur. Mijn kennis komt met logica en wat hier op de site te vinden is.

Wat het airco autocontrol van de verwarming betreft, lijkt het me toch dat er 1 of andere sensor ergens kapot is. De unit reset/start opnieuw als jij hem uit en aanzet. Dan moet de unit gaan regelen met waardes die hij van de sensoren krijgt, krijgt hij geen temperatuur waarde dan zal hij blijven verwarmen. Of er is ergens iets anders kapot, ik zit zelf ook met een probleem dus ben al diverse dingen tegen gekomen.

Ik meld hierbij wel dat het niet perse die sensor aan de bestuurders kant is, maar die weerstands waarden van 500Ohm en 2KOhm zijn wel handig om te onthouden. Het schijnt vaker voor te komen, de dealer waar ik was wist het ook niet wat de waarde van een kapotte sensor zou moeten zijn. Hier gaan ze deeltje voor deeltje vervangen en dan maar zien of het helpt. Wat je anders eens zou kunnen doen, zijn die kleine bedrijfjes die zich gespecialiseerd hebben op electronica van auto's. De dealers brengen ze hier ook vaak naar toe als ze er niet uitkomen.

Nou succes er is vast wel iemand op dit forum die het antwoord exact weet.

brouwerk (0), 14 jaar geleden

Beste Wouter,

Alweer bedankt. Ik neem je opmerkingen mee. Ik hoop ze ermee op het goede spoor te zetten. Aanvullende suggesties blijven altijd welkom.

brouwerk (0), 14 jaar geleden

Wouter,

Kun je nog wat nauwkeuriger de plaats van de betreffende sensor aangeven? Je hebt het over de aanvoer, maar de aanvoer van wat bedoel je?

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Het feit dat hij niet regelt tijdens het rijden kan betekenen dat de buitentemperatuur sensor defect is.
Als je zelf handig bent met een multimeter, heb ik wel een schema voor je.
Is het een automatische airco of een semi automatische?

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.