Mercedes-Benz E-Klasse: W124 300TE met Kortsluiting

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 300

De accu van de auto is na een paar dagen leeg en het ventilatie systeem hapert.
Het losnemen van de - pool laat een klik geluid (een relais dat schakelt) horen en het is verneembaar dat er een hoge stroom blijft lopen.
Het losnemen van de zekeringen leert dat het in groep 9 zit en het achterste relais motor zijde (dichtstbij het schutbord) bediend wordt.

Heeft iemand enig idee waar deze storing zou kunnen zitten? Of heeft iemand een elektrisch schema?

sjnd

Geplaatst door sjnd (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

CJB (0), 15 jaar geleden

Hallo
kan het zijn dat het relais blijft hangen en om wat voor releais gaat het?

sjnd (0), 15 jaar geleden

Het is één van de drie (standaard)schakel relais, te weten de achterste.

Ik heb het relais weg genomen en de kortsluiting blijft. Het relais blijft dus niet hangen maar wordt door de kortsluiting geschakeld.
Het relais:

[url=http://img168.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img168.imageshack.us/img168/3749/...[/img][/url][url=http://img301.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img301.imageshack.us/img301/5840/...[/img][/url]

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

Bedoel je met groep 9 zekering no 9 ? Als je die zekering weghaalt is de hoge ruststroom dan weg ?
Dan lijkt me een test die je moet doen om te weten of de te hoge ruststroom in die groep zit.
Werkt alles verder wel als je met de auto rijdt ?

sjnd (0), 15 jaar geleden

Ik bedoelde inderdaad zekering 9. Ik dacht dat zonder deze zekering de hoge stroom weg was. Maar ook zonder deze zekering is de storing er nog.
Ik heb vanmiddag een stukje gereden, eerst zonder functionerende kachel (geen blower) en het toerental wisselde een paarkeer snel tussen 1000 en 2500 rpm. om vervolgens vrij hoog te blijven en het controle lampje van de ABS bleef branden. En bij het starten ging spontaan de ruitewisser 2 x heen en weer.
Een minuut of twee later zakte ineens het toerental naar een normale waarde, het abs lampje ging uit en de blower ging aan. Ik krijg het vermoeden dat er ergens kabel soms wel en soms niet contact maken.
Ik ga morgen weer meten in de hoop dat deze kortsluiting er weer is en dat ik kan vinden in welke zekering groep deze zit.

Highway (115) PRO, 15 jaar geleden

Lijkt mijn een massa probleem en dus de massa gaat zoeken via andere onderdelen en het dus aanstuurt.

sjnd (0), 15 jaar geleden

Mmmmm. Een massa probleem. Dan zou mijn accu toch niet zo snel leeg lopen? Doordat ik om de haverklap met een lege accu sta, had ik zelf het vermoeden van een lekstroom.
Ik ben inmiddels weer aan het meten geweest en heb het volgende gemeten.
Als alle zekeringen eruit zijn, loopt er nog een stroom van 20µA en wil de auto nog starten en aanslaan. Is dit normaal?
Over zekering 1 loopt 10 mA.
Over zekering 2 loopt 190 mA en het achterste relais wordt bediend.
Over zekering 3 loopt 0 mA.
Over zekering 4 loopt 0 mA.
Over zekering 5 loopt 0 mA.
Over zekering 6 loopt 0 mA.
Over zekering 7 loopt 0 mA.
Over zekering 8 loopt 0 mA.
Over zekering 9 loopt 10 mA en het achterst relais wordt bediend als de deur open staat.
Over zekering 10 loopt 0 mA.
Over zekering 11 loopt 0 mA.
Over zekering 12 loopt 0 mA.
Over zekering 13 loopt 0 mA.
Over zekering 14 loopt 0 mA.
Over zekering 15 loopt 0 mA.
Over zekering 16 loopt 0 mA.
Over zekering A loopt 20 mA.
Over zekering B loopt 0 µA.
Over zekering C loopt 2,5-3 A. voor een periode van 2 sec. daarna 10 µA. De vacuum pomp van de Cen. deurvergr. wordt hierbij bediend.
Over zekering D loopt 0 mA.
Over zekering E loopt 0 mA.
Over zekering F loopt 0 mA.
Over zekering G loopt 0 mA.
Over zekering H loopt 0 mA.

Wat mij verder nog is opgevallen dat ik totaal geen controle lampjes heb (met alle zekeringen erin), het enige lampje dat even brand is die van de ABS. Maar zonder zekeringen brand deze ook.

Kan iemand mij vertellen welke bevindingen kloppen en welke bevindingen niet kloppen? En als het, zoals Toezicht suggereerde, een massa probleem is, kan ik dat nog op een of andere manier testen?

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

Startmotor gaat niet via een zekering, dus dat klopt.
Verder vraag ik me af of de eenheid uA wel klopt. Ik zou verwachten dat bijvoorbeeld zekering 9 (waar het klokje opzit) toch meer dan 10uA moet zijn. Zou het geen mA kunnen zijn ?
Die opmerking over de controle lampjes, bedoel je dat er geen een brandt als je de auto op contact zet (met alle zekering op hun plaats natuurllijk) ?

Het is toch een W124 ?

sjnd (0), 15 jaar geleden

Heb de tekst aangepast. Het moest mA zijn en niet µA.
Met alle zekeringen op z'n plaats, de auto op contact en er branden geen controle lampjes.
Het betreft een W124

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

Het branden (op lagere sterkte) van de controle lampjes bij het op contact zetten gaat via de spanningsregelaar/dynamo. Heb je de spanning op de accu al eens gemeten als de motor loopt ?
Daaruit kun je afleiden of de accu wel geladen wordt. Bij draaiende motor moet dat in ieder geval meer dan 12 volt zijn en als je gas geeft moet dat nog oplopen(13,8 - 14,2 Volt). Mischien is de spanningsregelaar wel defect en trekt in rust te veel stroom. Dit is simpel te meten en als het goed werkt kun je het van je lijstje afstrepen.

Verder zou je eens kunnen kijken of de dashboard verlichting brandt als je de auto op contact zet en de lichten aanzet. Doen die het niet dan zou de massa naar de klokkenkast een probleem kunnen zijn en doen ook de controle lampjes het niet.

sjnd (0), 15 jaar geleden

Dit klinkt als Bingo

Stille motor geeft de accu 11.2 volt.
Als de motor loopt is dit maar 7.5 volt.
Ik ga dit probleem eerst verhelpen. Daarna meld ik me weer

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

Ok, ben benieuwd. Ook de accu zou nog kapot kunnen zijn, mischien goed om ook te checken.

sjnd (0), 15 jaar geleden

Ben met de Dynamo naar de dokter geweest. De oude vertoonde wel sporen van ouderdom maar functioneerde nog wel. Echter heb de dynamo voor de zekerheid vervangen voor een revisie exemplaar. Heb de auto een uur of 4 aan de lader gehad en daarna starten en lopen. Accu lijkt me nog wel goed, als met zo'n korte lading de auto weer wil starten (en als je eerst vergeten bent om de Dynamo ook weer aan te sluiten, en het dan nog 15 minuten volhoud). Nog even gemeten en de spanning staat met draaiende motor op ong. 12.8V en met een beetje gas geven gaat de spanning naar 13.5V. Dat lijkt dus wel goed. Auto staat nu aan de lader en morgen ga ik er mee naar mijn werk (= 50 km = auw = duur met €1.70/l, maar het is voor een goed doel) kijken hoe de auto zich houd en of ik de kort sluit achtige symptomen nog kan waarnemen. Maar op dit moment lijkt de storing opgelost.
Dank aan eenieder voor zijn/haar bijdrage en Roland voor de gouden tip.
Morgen (hopelijk) het laatst verslag.
GrSjnD

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

Mooi als het gefixed is. De controlelampjes branden ook weer als je de auto op contact zet ?

sjnd (0), 15 jaar geleden

Even een tussen verslag. Nacht aan de lader, gisteren een laadstroom van 7-8A vanmorgen nog maar 3A. Accu dus weer vol.
Op contact branden de lampjes niet!!
De auto start vlot en soepel. De storingen zoals eerder beschreven zijn niet opgetreden.
Het is nog even afwachten hoe e.e.a. vanmiddag gaat, maar dan ga ik op zoek naar de massa aansluiting van de dashboardklokken.

MvG SjnD

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

Dat van die controle lampjes is vreemd.

Op de printplaat achterop de klokkenkast zit een weerstand waar stroom door gaat bij de lamp controle op kontakt. Die weerstand zorgt ervoor dat ze bij de controle minder fel branden.
Ik had voor mijn auto een "donor" klokkenkast gekocht om de buitentemparatuurmeter en oliedruk meter te repareren en in deze donor kast was die weerstand doorgebrand, ik had dat eerst niet gezien maar toen ik de boel in de auto had gezet brandden de controle lampjes niet meer bij op contact zetten. Kast weer eruit gehaald en nader bekeken, toen zag ik de verkoolde weerstand zitten. Ik heb die weerstand vervangen (3,9 Ohm/5W) en probleem opgelost.

Ik zie niet direct verband tussen die weerstand en je eerdere klachten maar het zou natuurlijk kunnen dat bij het kapot gaan van "iets" in "iets" (de spanningsregelaar ?) die weerstand het ook begeven heeft.

Enige manier om dit zeker te weten is de klokkenkast demonteren en om bij die weerstand te kunnen moet hij ook helemaal uit elkaar om bij de printplaat te kunnen, geen eenvoudige klus helaas.

Doen de ABS en ASR lampjes het wel ? Die gaan namelijk via een ander circuit dan de rest. Als die het ook niet doen zit het probleem waarschijnlijk niet in die weerstand.

sjnd (0), 15 jaar geleden

Ik heb gisteren de klokkenkast gedemonteerd, maar ik ben niet raars tegen gekomen.
Alles aangesloten en op contaxct gezet. ABS en 4MATIC lampje branden fel en de rest zwakken. Ze branden dus wel.
Ik zal vanavond nog even naar die weerstand kijken, alhoewel ik niet verwacht dat deze kapot is.

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

Als de lampjes zwak branden bij op contact zetten is die weerstand niet kapot. Het lijkt me dat alles nu ok is.

sjnd (0), 15 jaar geleden

Dat was ook mijn conclusie. Hierbij is mijn probleem verholpen. Nogmaals dank aan allen. GrSjnD

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.