Mercedes-Benz E-Klasse: W124 - koppeling blijft 'hangen'

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: OM602

Ik heb een W124 250D '91, handbak. Een paar maanden geleden gekocht met minder dan een ton op de teller, en hij heeft waarschijnlijk een tijd stil gestaan of zeer weinig gebruikt.

Nu blijft (steeds vaker) het koppelingspedaal halverwege hangen of 'valt' zelfs op de bodem. Als het koppelingspedaal op de bodem ligt, kan ik 'm niet in de versnelling krijgen. Pas als ik met m'n voet of met de hand het pedaal omhoog trekt 'kloenkt' het pedaal terug en kan ik weer redelijk gewoon schakelen. Ook lijkt het aangrijpingspunt dan heel laag te zitten en heb ik het idee dat de koppeling een beetje slipt. Dat merk ik vooral als ik wat harder, 140 en sneller, rijd en volgas geef door een soort trilling.

Nu lijkt het me stug dat de koppelingsplaat zelf 'op' is met deze km-stand, bovendien zijn dit volgens mij de juiste symptomen daar niet voor. Iemand een idee? De veer in het pedaal is ok, dat heb ik gechecked.

bvd!

Hakka

Geplaatst door Hakka (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 17 jaar geleden

beide koppelings cilinders zyn vuil. kwaliteit remvloeistof slecht.verversen bied misschien uitkomst. anders beide cilinders vervangen en de remvloeistof vervangen.

Hakka (0), 17 jaar geleden

Ik vervang eerst de vloeistof, kijken wat voor effect dat heeft. Als dat niks uitmaakt de cylinders maar vervangen, kan dat door lang stilstaan gekomen zijn? verdroogd o.i.d.?

mart-vervoort (0) PRO, 17 jaar geleden

remvloeistof trekt vocht aannaar hy ouder word.probeer het eerst maar met verversen.succes.

Hakka (0), 17 jaar geleden

Even melden dat we vloeistof (DOT 4) vervangen hebben, was heel erg vieze bruine drap. Daarna proberen te ontluchten maar het probleem bleef. Vervolgens een nieuwe hoofdcylinder gekocht en ook de andere aan de versnellingsbak proberen te vinden maar die had men niet op voorraad. (NB zijn 2 verschillende types geleverd voor de W124, fabrikant ATU en FAG. Verkeerde type past dus echt niet ;) )
Daarom enkel hoofdcylinder vervangen, de rubbers echt stuk. De andere cylinder enkel goed schoongemaakt en het spul werkt weer zoals het hoort! Thanks! Is wel bestwel een klusje, hoewel niet moeilijk.

mo1982 (0), 17 jaar geleden

ik heb hetzelfde probleem met een w123 200d uit 1981
welke cylinder wordt er bedoelt met de andere cylinder
je hebt dus de hoofdremcylinder en welke nog meer ?

Hakka (0), 17 jaar geleden

De hoofdremcylinder zit aan het koppelingspedaal, een langwerpige gietijzeren cylinder. De andere zit aan de bak, een iets kortere cylinder. Daar zit ook de ontluchting, is van onderen te bereiken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.