Mercedes-Benz A 170: W168 Servopomp blijft draaien na vervanging

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 168, Motorinhoud (cc): 1698, Vermogen (kw): 66

A klasse W168 170CDI bouwjaar 1999
Servo ging niet meer, pomp vervangen (was die uiteindelijk wel kapot??) door occasie van sloopbedrijf in NL en nog ging servo niet. Na uitlezing of "inlezing" was er een probleem met de stuurhoeksensor en eenmaal dit opgelost\gewist was er terug servo, JOEPIE!
Maar bij het stilleggen van de motor bleef de pomp draaien, zelfs met sleutel uit contact. Waar zit de relais hiervan ? Nieuwe uitlezing geeft probleem met deze relais (maar toch draait de pomp en dan constant).

Voor vervanging van de pomp deze morgen had ik platte batterij (2 j oud), auto steeds binnen in garage maar had twee dagen niet gereden -uitzonderlijk - maar de vorige pomp hoorde ik bij stilleggen dan zeker niet (constant) draaien. Eerst had ik bij een defecte servo de zekering nr. 47 van 60amp gecontroleerd, bij het terugplaatsen (contact AF) springt er echter steeds een stevige vonk over. En nu bij de nieuwe pomp nog steeds. Dus bij niet rijden deze zekering eruit om geen platte batterij te hebben.

Iemand een oplosssing voor mij aub?

Ludo D.

Geplaatst door Ludo D. (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz A-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Siem Bijman (160) PRO, 8 jaar geleden

Het relais blijft dus hangen zo te horen. Daarom ook die vonk die overspringt. Op zoek naar het relais en als het niet in je serviceboekje of handleiding staat 1 voor 1 de relais loskoppelen.....

Ludo D. (0), 8 jaar geleden

Maar waar zit die relais?
Diegenen bij de batterij (en andere zekeringen) zijn het niet, die werden al uitgetrokken en pomp bleef draaien.
Andere relais zitten in motorgedeelte linksboven onder zwart schutbord (1 tm 7 maar voor ruitensproeier, claxon, stoplichten, startmotor,motor koeling, ABSESP, en laatste is voor injectiebijverwarming ) maar volgens een overzicht (met duidelijk omschrijving) is dat er niet bij.
Kan relais op servopomp zelf zitten?

Ludo D. (0), 8 jaar geleden

Ter info, het is bij dit model een elektrische stuurpompservopomp.
Ontluchten werd gedaan door wielen dikwijls te draaien van links naar rechts voor de motor werd gestart.

Ludo D. (0), 8 jaar geleden

Vond hier enige info
http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.49.ht... je moet wel scrollen naar het einde, betreft de laatste 3 blz

als oplossing wordt voorgesteld een relais te plaatsen (zie schema rechts)
versta er wel niet veel van, iemand meer verstand van?

Ludo D. (0), 8 jaar geleden

Relais zit in pomp zelf bij ingewikkelde electronica.
Apart bijgeplaats relais gaf enkele weken een oplossing, daarna geen servo meer (pomp terug kapot). Dit relais zorgde ervoor dat de servopomp enkel stroom kreeg bij draaiende motor maar daardoor ook steeds bleef draaien bij draaiende motor wegens volgend defect! Normaalgezien wordt de pomp gestuurd door de stuurhoeksensor die bij afwijkende stand tov O en zowel links als rechts de pomp stuurt en onmiddellijk doet draaien.
Fout in de stuurhoeksensor kan enkel bij uitlezing vastgesteld worden. Deze stuurhoeksensor kost +300€ vermeerderd met werk voor vervanging.
Moest ik pomp eigenlijk wel vervangen of beter de stuurhoeksensor? Beide nu vervangen kost ruim 1000€ aan stukken + werkuren.
Heb originele velgen met smalle banden terug opgelegd, druk vooraan 2,5 bar hetgeen veel lichter stuur. Binnenkort technische controle en eerst resultaat afwachten voor grote kosten.
Ik sluit deze topic af met als resultaat defecte stuurhoeksensor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.