close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz C-Klasse: W202 '98 aanjager kachel motor hapert / weigert

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 Kompressor

ik heb sinds kort een redelijk plotseling opgetreden probleem met de aanjager motor. plots werkte hij niet meer, dan wel, echter alleen maar op grote snelheid (ontdooistand), dan weer helemaal niet. ik denk aan twee mogelijkheden; of de klimaatregelunit (automatisch) of de aanjager (kachel)motor. nou lees ik hier iets over een weerstand. zijn het meestal de koolborstels of de weerstand zelf die de geest gegeven hebben, en als de koolborstels versleten zijn, kan ik die dan ook separaat vervangen. indien de regelunit, bestaat hier een electronisch schema van?
is het normaal dat dit al bij 160dKm optreedt? zit de kachelmotor bij de c-klasse ook onder het handschoenkastje?
gaarne hulp

Geplaatst door

colliemestreech (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ter aanvulling, ik heb eea gevonden. de spanning van de regelunit naar de motorunit loopt van ca. 1-6V met stapjes van 1 Volt. ik neem dus aan dat de regelunit OK is. de ohmse weerstand van de motor is 3ohm, zou ook goed kunnen kloppen. echter welke uitgangsspanning zou de motorregelunit moeten uitgeven, of is het een stroomregelaar

De regelunit gaat vrijwel nooit stuk maar wat wel vaak voorkomt is slecht contact op de stekkertjes op de kachelmotor en kachelweerstand. Dus even motor en weerstand uitbouwen, stekkertjes schoonmaken en contacten opschuren, beetje vaseline eraan en het asje van de motor smeren. Dan kun je gelijk ook de koolborstels controleren.

ToniMB 0
badge

15 jaar

[quote=ToniMB]De regelunit gaat vrijwel nooit stuk maar wat wel vaak voorkomt is slecht contact op de stekkertjes op de kachelmotor en kachelweerstand. Dus even motor en weerstand uitbouwen, stekkertjes schoonmaken en contacten opschuren, beetje vaseline eraan en het asje van de motor smeren. Dan kun je gelijk ook de koolborstels controleren.[/quote]
bedankt alvast. die meetwaarden welke ik meet kloppen die (onbelast gemeten)? ik heb eea zojuist al eens gedemonteerd, ( maar de motor op zich niet uit elkaar gehaald) en met contactspray behandelt. zag idd niet echt sjovel uit, heeft echter niet echt gebracht wat ik gehoopt had. al moet ik erbij zeggen dat hij nu tenminste wel weer op de hoogste stand draait. wat me wel opviel was idd dat de as goed rondraait, maar toch niet uitloopt. dit zou het gevolg van een permanente magneet kunnen zijn of zie ik dat verkeerd? die 0-1-2-3-4-5-6V onbelast zijn wel goed te noemen?weet je toevallig welke spanning ik op de borstels zou moeten meten? (belast)
bedankt alvast

De waarden die je meet kloppen inderdaad, spanning over de koolborstels moeten hetzelfde zijn lijkt me. Dat de motor niet uitloopt klopt ook, smeren is meer om piepen te voorkomen. Als je alle contacten goed schoongemaakt hebt en het probleem blijft zit je toch aan een nieuwe kachelmotor vast, wacht daar dan niet te lang mee anders gaat de weerstand ook stuk en deze onderdelen zijn niet goedkoop.

ToniMB 0
badge

15 jaar

pieterb van Problemcar heeft je een bericht gestuurd. Je kunt hem of haar beantwoorden door op deze e-mail te reageren.

-----------------------------------------------------------------------

Goedemorgen,

Ik neem aan dat je e.e.a. hebt doorgemeten en bekeken.
Wat betreft de koolborstels, heb je hier nieuwe in gezet??
En zoja, waar kun die kopen (losse exemplaren dus)
Die van mij zijn namelijk al redelijk verstelen, en een compleet nieuwe aanjager kost €215,- (en dan lijken koolborstels mij goedkoper)

Bij voorbaat dank.

Pieter

[quote=colliemestreech]pieterb van Problemcar heeft je een bericht gestuurd. Je kunt hem of haar beantwoorden door op deze e-mail te reageren.

-----------------------------------------------------------------------

Goedemorgen,

Ik neem aan dat je e.e.a. hebt doorgemeten en bekeken.
Wat betreft de koolborstels, heb je hier nieuwe in gezet??
En zoja, waar kun die kopen (losse exemplaren dus)
Die van mij zijn namelijk al redelijk verstelen, en een compleet nieuwe aanjager kost €215,- (en dan lijken koolborstels mij goedkoper)

Bij voorbaat dank.

Pieter[/quote]
hoi, pieter, ik heb idd getracht de motor te openen, en dit is mij ook gelukt. het hele spulletje is echter wegwerp. bij mij is een lagertje uit de vasthoudveer getrokken, en dan is het eigenlijk meteen einde discussie. ik heb de collector wel nog schoongemaakt en de rillen uitgehaald. motor heeft nog even gelopen, maar begon toen met rooksignalen. door het opnieuw moeten klinken van de uiteinden van de motor is het nagenoeg onmogelijk het ding nog goed in elkaar te krijgen met ook een juiste koolborsteluitlijning. bij MB kost het motortje een luttele €340.
ik heb echter een nieuwe besteld voor €120 incl. porto bij --sorry, dit mag niet volgens de forumregels--
deze motor is nieuw. alleen voor een gebruikte weerstand vroegen ze veel geld €75, maar ja, de portokosten maken dit dan goed evenals de leversnelheid.
een nieuwe weerstand staat in duitsland op --weer sorry-- voor €90; een gebruikte voor €45 . ik wacht nog op de post en zal dan ook de oude weerstand nog testen en het forum bijwerken, zodat iedereen weet wat het nou was, misschien toch nog nuttig.
voor nieuwe borstels denk ik dat je al snel €20 kwijt bent. en denk dat die gewoon via in mijn geval bosch te bestellen zouden moeten zijn.

Ben sinds kort in bezit van C180 Combi 1998 (handmatig bediende airco).

Aanjager valt willekeurig uit en maakt zacht piepend geluid als ie wel werkt. Warm en koud is goed te regelen als ie het doet. Denk zelf aan mechanische oorzaak en zal in het weekend de aanjager uitbouwen voor nader onderzoek.

Iemand wellicht tips wat ik verder zou kunnen controleren als het niet aan de aanjager (of koolborstels) ligt?

Alvast dank, Paul

Bouw de aanjager eerst maar uit, die van mij deed het bij aanschaf van mijn auto ook niet (C200 W202)
Ter plaatse van de koolborstels zat nogal wat vuil (zand/bladdeltjes etc.) waardoor het contact met de rotor weg was.
Ik heb het zelf schoongeblazen waarna de aanjager weer probleemloos werkte, alleen de koolborstels zijn wel redelijk versleten.

succes.

Pieterb1 0

15 jaar

nou, zojuist motor en weerstand ( ik denk eerder dat het een transistor is) ingebouwd en getest. het probleem was dus toch de weerstand. beetje vreemd, normaal zou je denken dat iets electronisch of kapot is of niet, niet dan wel dan niet. duur lesje voor een electricien!

vanmorgen is mijn vrouw door de wasstraat gereden, bleek idd schuim uit het kachelgat te komen. ik heb dat klepje bij de pollenfilter gecontroleerd, is helemaal zuiver; geen een blaadje te bekennen en druppelt zelfs nu nog een beetje na. zou het kunnen dat het kanaaltje het water van de wasstraat gewoon niet kan slikken? ik heb die andere relevante fora hieromtrent al eens gelezen, maar wordt mij niet duidelijk waar dit vandaan kan komen; nog iemand raad?

Misschien zit er compost in de afvoerbakken onder de voorruit, om daar bij te komen moet je de parafan demonteren.

ToniMB 0
badge

15 jaar

[quote=ToniMB]Misschien zit er compost in de afvoerbakken onder de voorruit, om daar bij te komen moet je de parafan demonteren.[/quote]
en waar zit dan dan? dit woord ben ik al vaker tegengekomen, maar zegt me niets. ik heb die platics roosters welke tegen de voorruit gemonteerd zitten weggehaald (links en rechts van de de ruitenwisser), maar die zijn brandschoon

De paravan is die plaat met die roosters onder de voorruit. Die heb je er dus al af, zijn die afvoeren helemaal open daaronder? Anders tuinslang pakken en uitproberen of het wel snel genoeg wegloopt.

ToniMB 0
badge

15 jaar

Afvoer zit uiterst rechts, tegen de buitenzijde van de inlaat.
Recht van boven erin kijken, anders kun je de afvoer bijna niet zien.

Pieterb1 0

15 jaar

Heb kachelmotor uitgebouwd en laten draaien. Piep komt uit motor. wellicht lagertje. Met name in stand 1 en 2 valt motor af en toe weg.
Koolborstels waren nog voldoende, maar besloten toch een nieuwe kachelmotor te plaatsen.
Morgen haal ik die op en zal nog even melden als daarmee probleem is opgelost.

Hallo allemaal,

Ik heb het zelfde probleem.
Ook ik heb de ondertussen de motor uitgebouwd.
Motor zelf lijkt OK. Mogelijk is de weerstand defect.
Deze ga ik binnenkort vervangen.

Maar waar is de kachel zelf ingebouwd.
En heeft deze ook een thermometer?
Zo ja waar zit deze dan?

Alvast bedankt.

AGiray 0

15 jaar

Nieuwe kachelmotor geplaatst maar zowel piep als uitval niet opgelost. Vandaag kachelweerstand vervangen en probleem opgelost.
Ook het piepen dat duidelijk uit de motor kwam is weg na plaatsen nieuwe weerstand. Heb nu dus nog een reservemotor.

Ik heb een nieuwe regel weerstand gemonteerd.
En het probleem is direct opgelost.

Allen bedankt voor info en bijdrage.

Groeten,
Alpay

AGiray 0

15 jaar

Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1240
badge vip badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.