Hoi, ik heb een 312 sprinter, en elke 1 op de 3 x als ik hem start, start hij in noodloop. Ik doe het contact dan weer uit, en dan start ik hem opnieuw en meestal is het dan weg, maar soms moet ik dat wel tot 3x herhalen. Ik rij zo dus al 6 jaar rond, en heb ik in het verleden daarmee 3x bij de mercedes aan de laptop gehangen, maar het enigste wat ze kunnen vinden is 45 euro in mijn knip. No cure no pay is er dus niet bij, dus zien ze mij noooooooit meer bij de garage, en de vraag is dan ook welke spullen ik moet aanschaffen om mijn 312 zelf aan mijn laptop te kunnen hangen zodat ik zelf eens kan gaan kijken wat er aan de hand is, want veel kan dat niet zijn, en dat wil ik zelf kunnen vinden, want bij de garage beginnen ze gewoon met 1 onderdeel te vervangen, en als dat het niet is het volgende, net zolang totdat de kwaal gevonden is, alleen zullen ze dan de eerdere vervangen dingen niet terugnemen en zeggen ze gewoon dat het verband met elkaar houd met een vette gepeperde rekening tot gevolg, en van die wanpraktijken gruwel ik van, dus wil voor geen goud meer naar de garage maar mooi zelf oplossen, want dan leer ik er ook nog iets van.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor op de laptop: Carsoft Mercedes
handheld scanner: Launch, Snapon of iets dergelijks.
Kosten lopen in de 4 cijfers.
[quote=oldford]Kosten lopen in de 4 cijfers.[/quote]
Vóór de komma, wel te verstaan.......
Maar als je dan 40 euro gaat rekenen aan vrienden en bekenden voor uitlezen, heb je het ding er na een paar jaar wel weer uit.
En hoe zit dat met die software die ze op marktplaats aanbieden voor een paar tientjes? Is dat wat, of is dat rotzooi?
Ik heb het alleen maar nodig voor m'n sprinter te onderhouden, dus hoef ik geen high end systeem dat in de tig nullen voor de komma kost.
Het is dan ook maar een ouwe 312 sprinter uit 95', ( die overigens rijd als een trein en waar ik nog nooit noemenswaardige kosten aan heb
gehad dan alleen een koppakking wat een bekend kwaaltje is van de 5 pitter, dus scheurtje in de pakking van oliekanaal naar de 1e cillinder)
en daar lijkt mij nog niet zoveel electronica in te zitten dan de modellen vanaf 2000.
15 jaar
Het meeste spul op Markplaats voldoet wel aan de beschrijving die je geeft.
Waarschijnlijk bedoel je iets dat met vermelding van OBD2 en/of EOBD wordt verkocht en dat alle voertuigen zou kunnen uitlezen sinds 1996.
Ten 1e is jouw auto van 1995 en ten 2e voldoet niet aan die genoemde specs. OBD2 wordt alleen in de Usa en Canada gebruikt.
Hier heet dat EOBD en is voor diesel bestelauto's pas vanaf 2007 verplciht.
Dus nee, ik denk niet dat dat wat is.
Dus je gaat het probleem zelf oplossen . Mooi zo , ik ben nieuwsgierig naar de oorzaak en wat het je gaat kosten aan tijd en eventuele schema's en opzoekwerk . suc6
Ik ga het probleem niet oplossen, maar probeer het op te lossen. Niet geschoten is altijd mis, en als ik er echt niet uitkom en het probleeem helemaal beu ben,
( wat niet het geval is omdat ik er niet echt last van heb en er al 6 jaar mee rond rijd) dan kan ik nog altijd m'n geld kwijt bij de garage.
Verder sleutel ik al ruim 25 jaar aan m'n eigen auto's, en heb ik de dealer zeer zelden nodig gehad, dus zal dit ook wel los lopen.
15 jaar
Tja, de auto's zijn wel wat veranderd sinds 25 jaar geleden.
Zonder hulp van elektronische hulpmiddelen (scanner) sta je vaak machteloos.
Zejker als het probleem optreed in een Airbag, Airco of Abs-systeem
hoi oldford, Ik heb dus een 14polige diagnose stopcontact in m'n sprinter zitten. Weet jij of dat nou obd 1 of 2 is?
Verder snap ik wel dat het geen auto's meer van 25 jaar geleden zijn, maar ik heb de indruk dat mijn sprinter nog niet zo
vol met electronica zit omdat hij van de eerste serie is die van de band rolde, en daarom zoek ik gewoon een goedkoop
software programmatje waarmee ik zelf aan de slag kan. Zoals ik al vertelde start hij 1 op de 3 x of zo in noodloop aan,
dus nooit onder het rijden of zo, dus echt last heb ik er niet van, behalve als ik met een zware aanhanger bij een pomp
met een korte invoegstrook de snelweg op moet, want dan is hij niet vooruit te branden., en dat kan wel eens hinderlijk
zijn voor het overige verkeer.
Soms volstaat het dan terwijl ik nog rij om 1 x opnieuw te starten, maar soms moet ik dat wel 4x herhalen, en daar wordt
ik af en toe moe van, en daarom zou ik eens uit willen zoeken wat die noodloop veroorzaakt, want hij rijd verder echt als
een trein.
Aan een kant denk ik dat ik niks aan een software programma heb, want als ze bij de dealer met hun laptop al niks kunnen vinden,
wat heeft het dan voor nut dat ik dan zelf een goedkoop programmatje ga aanschaffen? Dus wat is wijsheid?
15 jaar
14-polige stekker is NIKS, het wordt wel eens Obd-1 genoemd. Obd-1 bestaat echter alleen in Amerika.
Ook Obd2 bestaat alleen en uitsluitend in Amerika en Canada.
Hier hebben we EOBD dat dezelfde 6-polige stekker gebruikt maar pas vanaf 2001 geleidelijk is ingevoerd.
Je kunt het eens bij een VW-dealer proberen, dezelfde motoren en stekker zitten ook in een VW. Ik dacht de LT van toen.
Goedkope programmatjes of handheld scanners voor dit voertuig zijn er niet.
Helaas heeft Vag-com geen support voor dit type connector en de Mercedes motoren.
Dus schaf niets goedkoop aan, want dat werkt niet en is weggegooid geld.
Tja, dan blijft alleen de laptop van de mercedes dealer over, en die kon tot 3x toe niks vinden, dus wat zou jij dan doen in zo'n geval?
Btw, VW en Mercedes maakten wel gebruik van dezelfde carosserie, maar hadden wel hun eigen motoren.
Verder hebben de mercedessen sprinters vanaf 2000 een facelift ondergaan en een nieuw dashbord gekregen en nieuwe motoren,
terwijl bij VW alles ongewijzigd bleef.
15 jaar
VW-dealer vragen om uit te lezen als VW-LT 1995. Daar zit ook zo'n 14-polige stekker in.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar