close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Vito: Zwarte teerachtige aanslag motorblok VITO 1999 112CDI

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 112CDI

Hallo,

Heden ontdekte ik aan de rechterzijde van het motorblok (gezien vanaf de voorzijde kijkend naar de motor) een zwarte teerachtige aangekoekte massa. Het is niet veel (een smal spoor) dat hoe dieper het wegliep (naar versnellingsbak) geheel uitgehard is.

Net onder het hijsoog aan het motorblok is de massa elastischer en ik meen dat het daar ergens vandaan komt.


Daarnaast valt mij op dat de laatste tijd bij het starten er eerst een witte pluim komt en daarna de gebruikelijke zwarte rook.
Ook bij het doortrekken bijv. op de autoweg blijft er een flinke rookpluim achter.

De auto loopt verder als een tierelier en merk ik geen verschil met voorheen qua vermogen, optrekken, dieselverbuik of olie (5W40 full syntetisch)).

De KM stand is 250.000Km.


Weet iemand waar dit op kan duiden en hoe te verhelpen?


Alvast bedankt voor jullie reactie..

Ronald

Geplaatst door

RDV68 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de kop er af geweest en weer gemonteerd met vloeibare pakking?

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Lijkt op roetaanslag door lekkage langs de verstuivers. Al eens vaker gezien.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

[quote=Hans4040]Is de kop er af geweest en weer gemonteerd met vloeibare pakking?

mvg,
Hans.[/quote]
De kop is nog nooit vanaf geweest, althans zolang als ik deze auto in bezit heb, (nu 4 jaar)

BVD

Ronald

RDV68 0

16 jaar

9 op de 10 is dit een lekkende verstuiver die de verbrande gassen naar buiten duwd langs de dichting ,is een hele klus om dit alles te reinigen en de betreffende injecteur te kunnen verwijderen .normaal gaat dit gepaard met een sterke verbrande geur .

izzi 0
badge

16 jaar

Ik werk zaterdags bij een garage waar dit probleem regelmatig voorkomt bij de taxi's. Het gaat hier ook om Mercedes CDI's. Het zijn idd lekkende verstuivers. Wil je tips of advies om hiermee om te gaan. Mag je wel naar dit garage bellen; Garage Dorenbos 0592-614000

Afgelopen week is de bus ruim een week in de garage geweest.

Verstuiver 3 blijkt te lekken, na een week van krabben en schoonmaken kon men eindelijk aan de verstuiver komen.

Helaas lukte het de garage niet om de verstuiver los te krijgen.
Ze hebben diverse 'trekkers' geprobeerd met een constante kracht van ca 200Kg gedurende 5 uur

De verstuiver is niet los te krijgen.

Heeft iemand een oplossing want nu dat de motor schoon is stinkt deze naar brandlucht.


Elke suggestie is welkom!!!

BVD

Ronald

RDV68 0

16 jaar

bevestigingsboutje los draaien en motor starten, op temperatuur laten komen, etc. eventueel met WD40 inspuiten

antiekeradio 0

16 jaar

tip voor iedreen, voor het schoon maken van roet aanslag op de verstuivers heb je een hogerukspuit die het water verwarmt dan tot 80*c, op de roetaanslag spuiten kun je zo met een schroefdraaier reinigen.
betreft een injector die vast zit, er is speciaal gereedschap van midlock verkrijgbaar, 1 uur werk
veel succes

laz 0

16 jaar

deze man schrijft dat er al "diverse trekkers" geprobeerd zijn, eentje zelfs met een kracht van 2000 newton gedurende 5 uur.

is die midlock tool sterker?


bij dingen die erg vast zitten is warmstoken (door bijvoorbeeld de motor te laten draaien) een goede methode om het los te krijgen. Ook geeft de "dieselklop" pulsvormige krachten waardoor de injector eruit getrild kan worden.


het verwijderen/penetreren van de koolaanslag met een HD-stoomreiniger is wel een goede tip overigens.

antiekeradio 0

16 jaar

ga eens naar een echte garage als ze al een week bezig zijn met schoonmaken. als wij er een hebben die van links naar rechts helemaal vol zit zijn we een halve tot een dag bezigen dan is de auto weer klaar. wij hebben de verstuiver er altijd uit kunnen krijgen zij het soms dat de verstuiver niet meer te redden is.

vwfan 5
badge

16 jaar

Dank voor jullie reacties.

De vorige garage waar de motor gereinigd is, is een officiele BOSCH garage. Men heeft wellicht weinig ervaring gehad met dit soort problemen vandaar dat het zo lang moest duren. Jammer van de centen.


De auto is inmiddels bij een "echte" garage geweest en daar hebben ze de verstuivers eruit gehaald (Pneumatisch)
Gelukkig waren ze nog heel zodat ze omgeruild konden worden.
Totale kosten vielen wel tegen 2200 eurie!

De auto rijdt nu weer heerlijk, zeer stil, weinig rookontwikkeling en ook nog eens zuiniger met brandstof.

Ronald

RDV68 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.