Microcar Virgo 1999: lombardini focs 502 motor start niet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: lombardini focs 502

Beste forumleden.

Ik heb gisteren de waterkoel systeem verandert en vandaag netjes alles terug geplaatst maar nu start de motor niet meer.

zekeringen zijn ook goed.
Startmotor draait gewoon rond. het is puur diesel die niet aan wenst te slaan.
al geprobeerd startkabel van draaiende motor gedaan nog niks.


Weet iemand hoe ik de motor weer kan starten.
voorheen was het voor gloeien en starten maar maar nu niet meer
hij krijg wel voldoende lucht.
het is een lombardini focs 502 motor.

Iemand hiervoor een oplossing??

tilburger4live

Geplaatst door tilburger4live (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Microcar Virgo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat is er aan het koelsysteem gedaan?? Of beter, Wat is er allemaal los geweest???

Krijgen de gloeibougies spanning?? ze kunnen ook beiden stuk zij...

tilburger4live (0), 11 jaar geleden

Waterpomp, Radiateur, V-snaar van de ventilatie, riem zijn vernieuwd.
onderdelen die er af zijn om bij de waterpomp te komen zijn.
koelvin, beschermkap, pullyen de driving pully voor de rest is niks open gemaakt.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Is de draad welke de gloeibougies verzorgd nog wel aangesloten??? De aansluiting ervan zit onder het inlaatspruitstuk...

Het controleren van de werking gaat meest eenvoudig door een ampere meter om de draden ervan te hangen... Ook zou je de werking van tenminste 1 bougie met een voltmeter kunnen constateren (spanningsval)

Als de motor wel aanslaat met gebruik van startpilote kun je er van uit gaan dat de voorgloei inrichting niet werkt.

Zorg ervoor dat de akku voldoende ge;aden blijft, tijdens het proberen.. En ga buiten syaan.. Als de motor aanslaat nadat de voorg;oeiinrichting is hersteld zal alle onverbrande ingespoten brandstof als rook de uitlaat uitkomen... De hele straat kan dan meegenieten, maar de wekplaats blijft rookvrij....

Garmick89 (0), 11 jaar geleden

Je geeft aan de waterpomp te hebben vervangen, staat de distributie nog wel op tijd?Om watvoor brommobiel gaat het?

grtn.

tilburger4live (0), 11 jaar geleden

ja de distributie sta op tijd. en het gaat om een microcar virgo 2 luxe uitvoering

Garmick89 (0), 11 jaar geleden

Dan verdenk ik ook het gloeisysteem.Slaat hij aan met bv.remmenreiniger?.Zo ja, controleer dan de dikke draad naar de gloeibougies.

tilburger4live (0), 11 jaar geleden

die truc ken ik niet, hoe en waar moet ik het ingooien.

Garmick89 (0), 11 jaar geleden

In de inlaat.(een beetje!)

tilburger4live (0), 11 jaar geleden

zal morgen kijken of dit werkt laat het s.p.m weten

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

@kevin,

citeren is niet nodig; gewoon direct antwoorden volstaat.

Moderator Problemcar.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Let er op dat je de remreiniger in de draaiende motor vernevelt !! Er is ook geen regeling op toeren ,dus voorzichtig. Succes.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Als de distributie is losgeweest en de gloeiinstallatie is niet de oorzaak??? dan zul je het inspuitmoment per cilinder op nieuw af moeten stellen.

als volgt: als de verstuiver ingedrukt is. (dus na het inspuitmoment) kun je een boortje van 2 mm in een gaatje steken aan de zijkant van een verstuiver. Daarna draai je de motor terug tot voorbij het teken op de krukas poeli. Het boortje zorgt ervoor dat de plunjer niet meer terug komt. en er ontstaat speling op de nok van de verstuiver.. Nu draai je de motor heel langzaam vooruit..tot deze exact op het teken staat. Als het boortje los is gekomen voordat je bij het teken bent. moet je terugstellen,, Als het boortje nog niet vrij is kun je nu aan stellen tot dat wel gebeurt.. Hetzelfde doe je met de andere... Pas op elke cilinder heeft zijn eigen teken...

adjan (0) PRO, 11 jaar geleden

Deze methode is mij niet bekend. Wanneer het instructieboek van Lombardini volgt ben je daar speciaal gereedschap voor nodig.
Als het inspuitmoment maar iets verkeerd staat pakt de motor niet meer aan. Een kleine verdraaiing aan de stelbout geeft gelijk al een grote afwijking in het inspuitmoment.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Adjan, Nadat ik de ijecteurs uit elkaar had gehaald en inwendig bekeken had, kwam ik tot die conclusie... Ik stond verbaasd hoe mooi de motor erna op 2 cilinders liep.. Ik heb ook nog het begin van het extra brandstof leveren gelijk gezet... Het motortje liep daarna als een zonnetje... Natuurlijk had ik ook de klepspeling gecontroleerd..

Ik heb overigens geen idee wat voor speciaal gereedschsp er nodig is???? De toerenbegrenzer (van deze stationaire motor) geef je door het intrappen van het gaspedaal meer ruimte om te regelen..

Overigens heb ik er ook voor gezorgd dat het hele mechaniek (inclusief de centrifugaal regelaar) netjes spanningsvrij kon functioneren... Daar schortte bij mijn exemplaar ook nog wel het een en ander aan.

De diverse veren heb ik zonder deze op spanning te controleren op hun oorspronkelijke positie teruggeplaatst...

adjan (0) PRO, 11 jaar geleden

Cor,
Kijk eens op http://service.lombardinigroup.it/englis... , kies FOCS LDW 502, v.a. blz. 55!

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ad jan

Ik heb geen idee of de injectie nu op 15 of 17 graden staat. Maar de motor startte direct.. rookte niet en levert voldoende vermogen ook bij het maximum toerental.
Ik heb de tekens op de poulie als referentie gehanteerd. Er waren per cilinders 2 tekens geplaatst.. Ik denk bdp en injectie moment van het betreffende exemplaar..

Andere timing??? andere poulie??? denk ik..

Het was de eerste en misschien ook wel de laatste keer dat ik aan een brommobiel gesleuteld heb... Ben wel ff bezig geweest.. Maar, ik was van de straat en het ding tuft vrolijk rond.

tilburger4live (0), 11 jaar geleden

beste heren, het probleem is opgelost.

Heb gisteren met iemand motor en versnellingsbak er uit gehaald.
en heb vandaag de nieuwe (uit de winkel) er op gezet.
Alleen nu die jongen niet meer aanwezig is heb ik de volgende waar ik niet uit kom

Aangezien die jongen gisteren de dynamo er af gehaald heeft weet ik niet welke kabel daar weer terug in hoorde,
Heb de volgende kabels over.
1x wit
1x blauw
1x groen
1x geel

Waar hoor waar ?

Nu als ik de toeter gebruik gaat de gloeilamp branden en geen toetergeluid.
Als ik de contactsleutel aan zet gaat de gloeilamp en de vrij branden.
en de rest zoals water/olie/accu (lampjes zijn vervangen) blijven uit wat heb ik verkeerd gedaan ????

voor de rest zodat ik snel zag brandde alles goed op dit paar dingen naar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Microcar Virgo of stel zelf een nieuwe vraag.