Hey jongens,
Heb hier een enorm laadprobleem met een mini one 1.4d 65kw,
Probleem was eerst, de accu laadt niet, dus alternator eraf (2 diodebruggen kapot) laten reviseren, terug erop, probleem opgelost, 2.5 maand later zelfde klachten, dus terug de dynamo eraf, laten testen met als resultaat dat de dynamo gewoon goed was.. dus terug erop gezet (zonder open gehad te hebben of iets hersteld te hebben) en wonderbaarlijk genoeg, laadstroom stationair 14.3, en verder niks te vinden, klant komt auto dus terug halen, geen probleem, 2.5 maand later, terug dezelfde klacht, nieuwe accu gemonteerd, probleem blijft terugkomen, na een halfuurtje rijden is de accu leeg en valt de wagen gewoonweg stil. dus hij laad zeker niet.
Nu heb ik mezelf laten vertellen dat de laadstroom die doorgelaten word naar da accu geregeld word door de boordcomputer. ik zelf kan hier met mijn snap-on solus niets van terugvinden? dus of deze informatie al dan niet correct is weet ik zelf dus ook niet.
Kan er iemand van jullie mij vertellen wat misschien het probleem is? dit probleem sleept nu al bijna een half jaar aan en de klant word hier niet beter gezind van..
ps: ik had gezien dat deze ook een vrijloop pulley had op de dynamo, het rare is dat als de accu zover leeg is dat de lampjes van asc/abs in de auto al gaan branden, ik hem even doortrek hij op 3500rpm even inhoud en daarna weer gewoon terug trekt, tevens gaan dan de lampjes asc/abs eventjes uit, maar als je overschakeld en even op 2000rpm rijd gaan deze lampjes (asc/abs) terug aan.. zou het evt kunnen dat de vrijloop pulley te los loopt waardoor de dynamo te weinig toeren maakt? (meestal als deze pulleys kapot zijn begint te riem te springen wat bij deze niet het geval is..)
Mvg,
Gert van Steen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat meet je als je solus is aangesloten? Je zou in real live data moeten zien of hij laad. Je kan met je solus 1 parameter instellen zodat je alleen maar de laadspanning ziet. Nu kun je gaan rijden en controleren of hij continu laad. Het zou helemaal mooi zijn als je een stroomtang erbij kon zetten tijders rijden.
Succes.
Beste joba,
Hij geeft gewoon aan 12.3, en naarmate ik rijd zakt de spanning gewoon weg, kortom, hij laad niks, ook niet op hogere toerentallen..
Mvg,
Gert van Steen
Als je het contact aanzet, brand dan het dynamo controle lampje? Dit is heel belangrijk omdat bij contact aan en niet draaiende motor het lampje MOET branden. Dan is het voorbekrachtings circuit in orde. Als dat lampje NIET brand bij contact aan en motor uit dan zit het in je voorbekrachtings circuit. Dan zit het probleem in het draadje die aan de D+ van de dynamo vast zit.
Als test start je de motor haal de D+ draad/stekker van de dynamo af en zet OP de aansluiting van de dynamo even (even aantikken)12 volt op.( met een draadje van af de accu). Nu moet de dynamo gaan laden. Gaat hij laden dan blijft hij ook laden en dat is dan je bewijs dat het in het voorbekrachtingscircuit zit en moet je de D+ draad gaan volgen en controleren op onderbreking/overgangsweerstand. Deze draad gaat als het goed is naar de BCM (body control module). Is het draadje heel dan moet het in de bcm module zitten of in het instrumenten paneel.
succes
succes
Hey joba,
Is getest en zoals gezegd, dan laad de accu wel... draadje gecontrolleerd, niets aan te zien....
Dan maar de bcm een keertje omwisselen...
Mvg,
Gert
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini One of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar