Mini Mini 1996: Plof

Bouwjaar: 1996

Ik heb bij mijn mini soms het probleem dat ie sputert en dan een plof geeft (te veel benzine die in 1 keer dan verbrand) bij het bv net vertrekken aan de lichten of gewoon tijdens het schakelen van 2 naar 3 dat ie plots poef zegt. De motor heeft gegarandeerd zeker slechts 19 000 km (ik heb hem 5 jaar geleden gekocht met 15 000 km met alle bewijzen). Er wordt slechts 2 a 3 maal per jaar mee gereden en dan nog enkel lange afstanden (zoektochten of treffen). De CO is goed zij het net kantje boord (1,5 zeiden ze in de keuring).De steen van de katalysator is er wel uit (volledig weg en stukjes nu in de laatste pot en de voorlaatse mss ook nog).Iemand enig idee ?

Geplaatst door

Cooperke (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de wagen van 1996 is is het een u9 of een e2, dit houdt in co stat max 05.% en op toeren max 03% met een lambda getal van 0.95 tot 1.09 Rover wijkt af.
Dus 1.5 is veel te hoog en daarbij kun je het co niet verlagen wordt door de ECU geregeld naar aanleidng van de o2 meting via de lambda sensor.
Is er ook diagnose gesteld met fout lees apparatuur?
Rinus

Garage_LUX 0
badge

20 jaar

Ga eens naar de onsteking kijken. Als de kat. leeg is dan is hij leeeg gebrand door onverbrande benzine.
En als hij weer goed is, rij er dan wat vaker mee. Maar rij hem dan ook goed warm dus zeker een 20 min.

Butsman 0

20 jaar

Als de Co goed is (alle ja net binnen de toleranties voor de keuring) Kan ie er toch niet echt zo veel te veel hebben. De ontsteking is zeker goed er zitten nieuwe bouguies en kabels in. Goed warm heeft ie het zijn dan ritten van +-100 km en meer. De garage vertelde mij als ze de Co verminderen dat ik kans heb dat de kleppen gaan verbranden.Dat ie beter iets te rijk staat dus.

Cooperke 0

20 jaar

Tja euh dat weet ik niet eigenlijk.Blijkbaar is er daar toch wel wat aan te regelen want anders zouden ze het toch niet zeggen denk ik. Zou de lambda sensor vervuild of kapot zijn denk je ? KAn er aan een mini een diagnose apparaat ? Waar zit die stekker dan ?

Cooperke 0

20 jaar

Er kan bij een U9 of E2 installatie niets geregeld worden
D e stekker bevind zich in de motorruimte
Een verbrandde katalysator duidt op te veel benzine eerst euvel verhelpen anders gaat andere kat ook weer stuk

Garage_LUX 0
badge

20 jaar

Probleem is opgelost geraakt door een nieuwe kat want de CO is gedaald en men heeft hem uitgelezen en gezien dat er oa potentiometer niet goed stond , de lamda was volledig aangekoekt en moest er met product in een flink stukje autosnelweg mee doen.

Cooperke 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini Mini of stel zelf een nieuwe vraag.