Sinds 1 jaar wordt ik ongeveer om de maand met hetzelfde probleem geconfronteerd. Plotseling heeft de Mini met automaat geen vermogen meer en springt de toetenteller van hoog naar laag. Inmiddels heb ik inclusief grote beurt ruim 2000 euro aan de Bmw dealer gespendeerd maar is het probleem niet opgelost. Wat is er in godsnaam aan de hand als de Mini dat probleem niet vertoond is het een fantastische auto. Wie heeft dit probleem ook mee gemaakt en kan mij aan de oplossing helpen.
Nog een aanvulling het betreft een automaat die inmiddels is gereviseerd.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meest voor de hand liggende conlcusie voor het op en neer springen van de toerenteller is de krukaspositie (Bdp, toerental) sensor van de motor.
Is die al een vernieuwd? Kan zowel een sensor probleem zijn als een probleem met de bekabeling.
Bedankt voor de snelle reactie. Bedoel je de kruksaspositie en de sensor ? Dit laaste betreft de sensor van de motor? Wat zullen ongeveer de kosten zijn ?. Als het zich weer voordoet zal ik dit in ieder geval aangeven.
Er wordt nogal minachtend gedaan over oplossingen gegeven bij problemcar omdat data volgens zeggen de BMW dealer een heel databestand heeft met problemen en oplossingen. Maar tot heden is dit probleem daarmee niet opgelost en heeft een hoop geld gekost. Vandaar dat ik me toch maar tot deze site heb gewend en gelukkig al direct een reactie heb gekregen.
15 jaar
Krukaspositie sensor (Of BDP gever, toerentalsensor, heeft vele namen) wordt gebruikt om de positie van de krusas en het toerental te meten.
Bij een aantal moderne auto's wordt de toerenteller gestuurd door het motormanagement a.d.h.v. de signalen van die krukaspositie sensor.
Bij anderen wordt deze afgeleid van het ontstekingssignaal. De onsteking wordt dan weer gestuurd door de signalen van de krukas positie sensor.
Als de toerenteller gaat springen is kennelijk het signaal van genoemde sensor gestoord.
Maar nogmaals, kan de sensor zelf zijn en/of de bedrading. Kosten? even bellen met de dealer.
Nog een vraagje. Toerenteller springt van hoog naar laag. Hoe hoog en hoe laag?
En is het hoge punt hoger dan het werkelijke toerental (het toerental dat de teller aangaf vlak voor het probleem)?
Nogmaals bedankt. De Mini verliest op een gegeven moment vermogen en is niet meer vooruit te branden.De toerenteller gaat dan op en neer van 2000 naar 4000 tot maximaal 5000 toeren maar geeft bijna geen vermogen af en we rijden dan maximaal 85km a 90km. Normaal loopt de toerenteller tot maximaal 3000 toeren bij een snelheid van 120 km per uur. Het is voor de duidelijkheid een Mini automaat.
Vriendelijke groeten, Peter Burer
15 jaar
Ten einde raad ben ik naar en andere Mini dealer gegaan die het probleem onmiddelijk ontdekt heeft waarbij ik de door u aangedragen oplossing achter de hand heb gehouden.
Het was inderdaad de verbinding (stekker) van de toerentalsensor kosten inclusief doormeten etc. 90 euro.
Om dit probleem op te lossen heeft de Mini dealer waar mijn auto altijd in onderhoud is geweest voor ruim 900 euro handelingen verricht en het pobleem niet verholpen.De oplossing die u aangedragen heeft heb ik notabene aan de Mini dealer die er niet uitkwam voorgelegd maar ze wilde er niets van weten want ze hebben zoals ze aangaven zelf een helpdesk die dit probleem wel even zou oplossen. Duur erg zuur maar dit krijgt uiteraard nog een vervolg kunt u aangeven hoe ik dit het beste kan oppakken? In ieder geval nog hartelijke dank voor de waardevolle tip.
15 jaar
Wel, het is uiteindelijk opgelost. Ik neem aan dat je nu bij deze nieuwe dealer blijft voor onderhoud.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini Cooper of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar