close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi SPACE STAR: Af en toe Code P0340, motor valt uit.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 4G18, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 72

Zit ie niet bij de diagnose stekker. Onder de asbak zeg maar?

Geplaatst door

EHES (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste autotechneuten/sleutelaars,
Met een stationair lopende en warme motor viel deze stil. Opnieuw starten lukte wel maar al snel viel deze weer stil. Uiteindelijk motormanagement lamp aan. Fout code uitgelezen met een ELM327 >> P0340, nokkenas sensor circuit probleem. Nokkenas sensor vervangen. Deze is niet orgineel (meat&doria). Probleem komt nu nog steeds terug hoewel niet meer zo erg als voor het vervangen. Waar moet ik het zoeken? Krukassensor? Pingel/klop sensor? ECU? Orginele sensoren gebruiken? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Alvast dank voor het meedenken.

EHES 0

8 jaar

Dat is een zoekplaatje is mijn ervaring.
Nokkenassensor zal het ws niet zijn. Tijdens een draaiende motor heb ik de nokkenas sensor losgekoppeld en bleef de motor gewoon draaien.
In mijn geval bleek een ernstig gecorrodeerde krukas sensor de boosdoener te zijn. Hoewel de computer aangaf nokkenas sensor.... corrosie dmv licht lekkende waterpomp..

cat.qatar 0

8 jaar

Ga ik daar eens naar kijken. Het lijkt of Mitsubishi ietwat afwijkende OBDII codes erop na houdt?

Op de ene website spreekt men over: P0340 Crankshaft Position Sensor circuit
Op een andere website is het weer: P0340 Camshaft Position Sensor Circuit Malfunction

Zie:
http://www.mivec.co.nz/tech/Mitsu_DiagCo...
en
https://www.obd-codes.com/trouble_codes

EHES 0

8 jaar

Vandaag even wat vlug geprobeert met de krukassensor. Motor warm gedraaid en de krukassensor gewoon een aantal malen losgetrokken tot de motor bijna afslaat, Dit om een foutcode te genereren. Gelukt en dit is foutcode P0335 = Crankshaft Position Sensor A Circuit Malfunction. De ECU ziet dus wel de fout die ik zelf veroorzaak :-)

Lijkt mij dus geen krukassensor. Zal binnenkort eens checken of de bekabeling richting ECU wel goed contact maakt. Dit soort af en toe storing zijn een drama om op te lossen. Dezelfde storing ook hier gevonden, helaas geen toegang :-( http://www.amtgarageforum.nl/mitsubishi/...

EHES 0

8 jaar

Scopen van de signalen is het beste (nokas/krukas) en kijken welke er weg valt. Uitvallen bij warme motor is wel krukassensor kwaaltje.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Oh en bij Amt hebben ze beide sensoren vervangen.


Mvg diagnoseoplocatie.nl

@ diagnoseoplocatie. Dank voor je antwoorden. Ga eens kijken of ik eea kan monitoren met een 2 kanaals oscilloscoop. De juiste golfvormen die sensoren afgeven heb ik al gevonden in het werkplaats handboek. Wordt vervolgt........

EHES 0

8 jaar

Ik heb beide signalen uit de krukassensor en nokkenassensor even bekeken voor een tijdje. Ziet er precies zo uit als in het werkplaats handboek. Geen haperingen of wegvallen. Wel gemeten direct op de connectoren aan de motorkant,nog niet aan ECU zijde. Verder heb ik eens goed gekeken in de foutenboom op code P0340. Er wordt met geen woord gesproken over de krusassensor, zie de bijgevoegde afbeelding. (sorry ,ik ben eigenwijs) De enige logische conclusie die ik kan trekken dat het mogelijk ook een haperende ECU kan zijn of een contact probleem. Wie weet de lokatie van de ECU?

EHES 0

8 jaar

Wat was de amplitude van de krukas sensor? En heb je ze gescoped terwijl de storing erin kwam?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

De amplitude was, meen ik, ca 5 volt. Ik ga dat nog wel ff checken om dit uit te sluiten. De storing komt helaas maar af en toe voor. Ging het signaal maar de fout in, dan weet je meer.... De auto rijdt verder helemaal goed. Geen gestotter/ kracht verlies of rare geluiden uit de motor. Volledig off topic: Nu even de fuseekogel hoesjes aan het vervangen, was helaas APK afkeur. En dat na 16 jaar :-)

EHES 0

8 jaar

De spacebak is weer APK gekeurd. Nu weer verder met de af en toe storing. Al weer een paar dagen rond gereden zonder problemen. Ik ga, als er weer tijd is, alle contacten/connectors ff schoonmaken inclusief alle aardingen in het motorcompartiment. De krukassensor even vervangen staat zo ongeveer gelijk aan de distributieriem vervangen. Ga ik wellicht nog doen. Kan ik gelijk de riem checken. Ondertussen vul ik dit topic verder aan met mijn bevindingen als die er zijn.

EHES 0

8 jaar

Even het bovenkapje van de distibutieriem er af gehaald. Van wat ik zo zie lijkt de riem te slap te staan. Helaas ontbreekt hier de ervaring hoe strak zo een riem zou moeten staan. In ieder geval zie ik met draaiende motor de riem ietwat vibreren en trillen. Met stilstaande motor druk je deze heel gemakkelijk met de hand in. De riem is zo te zien,niet beschadigd.

Nu komt de volgende vraag in mij op: zou een dergelijke storing kunnen komen door een te slappe riem?

Als de signalen van de krukassensor en nokkenassensor soms niet gelijk lopen, zou de ECU dit kunnen opvatten als een fout?

EHES 0

8 jaar

Inmiddels de distributieriem en krukassensor vervangen. De riem staat weer mooi strak zoals ik eigenlijk wel had verwacht. Foutcode P0340 lijkt nu definitief weg te blijven. Wel valt de motor soms nog steeds uit na ca 5min lopen. Geen foutcodes: zucht. Ik zoek het nu maar in het gasklephuis en de motorkoelvloeistof sensor. Deze ooit eens vervangen door aftermarket sensor. Wellicht geeft deze op zijn beurt weer een verkeerd signaal af aan de ECU waardoor afslag als gevolg. Wat een zoekplaatje..............

EHES 0

8 jaar

Omdat de fout nog steeds (af en toe) terugkeert. Even een kort overzicht:

- Motor valt soms stil, warm/koud maakt niet uit. Voornamelijk na het starten, de motor houd even zijn toeren in en komt vervolgens weer bij. Uiteindelijk gaat het MIL lampje aan >> uitlezen: code P0340

Wat is er vervangen (in logische volgorde):

- De nokkenassensor
- De distributieriem
- Krukassensor
- Complete ECU samen met de startonderbreker

Wat is er gemeten :

- Uitgangssignaal van de nokkenassensor (lijkt goed en constant op de occiloscoop)
- Uitgangssignaal van de krukassensor (lijkt goed en constant op de occiloscoop)
- Voedingsspanning op de sensoren , deze is ca 12 volt
- Verbinding naar massa op de sensoren, lijkt ook goed , is ca 0,5 Ohm

Dit is een verhaal waar ik niet meer uit kom. Volgens mij valt er nu nog maar weinig te checken, behalve dan signalen langdurig te gaan monitoren. Nog iemand met een (gouden) tip?

EHES 0

7 jaar

Uiteindelijk kunnen achterhalen wat de oorzaak van dit probleem was. Wat ik eigenlijk al een beetje vermoedde ,was de kwaliteit van de niet originele nokkenassensor. Helaas is dit moeilijk meetbaar! Het probleem leek aanvankelijk weg te blijven na vervanging van de sensor. Ik heb deze nu vervangen voor een origineel exemplaar. Nu geen enkel probleem meer!

Conclusie van het verhaal: gebruik liever het origineel, zeker bij elektronische componenten!

EHES 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Star of stel zelf een nieuwe vraag.