Mitsubishi Carisma: Carisma 2001 - Dweilerig weggedrag bij zijwind

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Goedemorgen allemaal,

Allereerst nog even de beste wensen voor iedereen hier.

Ik merk dat mijn Carisma (2001, 55dkm) nogal heftig reageert op zijwind. Oudjaarsnacht moest ik zelfs het gas terug nemen tot ca 90 km/u om hem in het spoor te houden. Andere wagens in mijn buurt knorden vrolijk door met 120 (of hoger). Bij een beetje windstoot wordt hij als je niet heel snel bent met corrigeren al gauw een halve meter tot een meter opzij gedrukt.

De banden zijn nagenoeg nieuw, geleverd door de dealer, ca. 10000 ermee gereden. Wel heb ik deze zomer op de Belgische autosnelweg een flinke schuiver gemaakt met een caravan achter m'n wagen. De combinatie ging aan het slingeren en ik had de volle 3-baans breedte van de weg nodig. Glimmende kant bleef gelukkig boven, maar schrok me wel lam.

Zou het kunnen zijn dat de banden een tik gehad hebben door die schuiver (karkas beschadigd terwijl er geen uitwendige schade te zien is) of heeft iemand een ander idee waar het aan kan liggen dat deze wagen zo gevoelig is voor zijwind?

m.vr.gr.
Peter

Peter Schouten

Geplaatst door Peter Schouten (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Carisma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Santa (0), 17 jaar geleden

Om te beginnen zou ik de auto eerst maar eens laten uitlijnen. Zeker gezien het verhaal van van de caravan.
Indien de uitlijning correct is, kunnen het de schokdempers zijn, maar ook kunnen diverse rubbers van de wielophanging de boosdoeners zijn.

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Santa,
Bedankt voor je tips. Zouden versleten of kapotte schokbrekers en rubbers in de wielophanging niet zijn opgevallen bij de APK? (die heeft hij ook pas gehad). Uitlijning zal ik in elk geval ook laten controleren.
mvrgr
Peter

Santa (0), 17 jaar geleden

Tussen een nieuwe schokdemper en een schokdemper die voor de APK wordt afgekeurd ligt nog een heel breed terrein.
Zolang de auto niet te lang nadeint en er geen zichtbare olielekkage aan de schokdemper zit, zal hij niet snel worden afgekeurd, maar wanneer je ze vervangt door NIEUWE exemplaren, zul je direct verschil merken.
Hetzelfde geldt voor de rubbers.

Heel veel mensen denken nog steeds onterecht dat een auto met een nieuwe APK ook "GOED" is.
Niets is minder waar. Je zou derhalve beter kunnen spreken van "voldoende bevonden voor toelating tot de weg" maar gedurende het jaar gaat de slijtage dus gewoon door.

M.a.w.: een auto met schokdempers of rubbers die wel al deels versleten zijn, maar nog NIET onder de gestelde norm komen, wordt nog gewoon "goedgekeurd".

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Dat een APK gekeurde auto niet per definitie goed is wist ik, maar ik was nogal verbaasd dat het ding 2 weken na de APK zo fors aan het deinen gaat ineens...
Anyway, ik heb aanstaande vrijdag een afspraak staan om hem na te laten kijken.

Heel erg bedankt voor je tips, ik zal zodra er iets nieuws bekend is dat ook op het forum laten weten.

mvrgr
Peter

wim12199 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je moet eens bovenaan de veerschotels kijken of de staaf van de schokdemper nog in het midden van de veerschotel staat.Het plastieken lager van deze veerschotel draait regelmatig kapot. De wagen opheffen (met uitgezakte ophanging), de stofhoes naar beneden trekken en kijken met een looplamp. Dit komt regelmatig terug bij deze wagens, zelfs met weinig km. en dit beinvloedt wel degelijk de camber en caster van de wielen.

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Goedemorgen,

De auto is vrijdag bij een universeel bedrijf geweest, waar men niets abnormaals kon vinden. Wel bleef hij met een andere set banden eronder wat zoekerig. Daarop kreeg ik 't advies om naar de dealer te gaan. Bij de proefrit gisteren was eigenlijk ook weer niets te ontdekken. Wel had de chef werkplaats het gevoel dat er iets niet lekker zat met de banden. Eenmaal terug bij de garage bleek dat de bandenspanning 0,3 - 0,4 bar te laag was op alle banden... terwijl ik zeker weet dat ik een week of drie terug de goede spanning had ingesteld bij het tankstation.
Deze te lage spanning gecombineerd met spoorvorming en het van nature wat zoekerige gedrag (volgens de dealer) van een Carisma zijn mogelijk de oorzaak geweest van het probleem. Om het veergedrag iets te verbeteren worden binnenkort hulpveren gemonteerd. Ook handig als er een caravan van 1100 kg achter hangt.
De snelweg ben ik nog niet op geweest, maar op weg naar het werk en terug is er in elk geval een merkbare verbetering.

mvrgr
Peter

Santa (0), 17 jaar geleden

Dan weet je dus NU waarom er wel eens testen van bandenspanningsmeters worden gehouden.......

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Ja, dat kun je wel zeggen... TOCH de volgende keer de Kampioen maar weer eens lezen om te zien waar een betrouwbare pomp in de buurt te vinden is.

Santa (0), 17 jaar geleden

Of koop gewoon zelf een compressortje met een goede meter....

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Quanta costa?

Santa (0), 17 jaar geleden

Die staan plenty op marktplaats.
Zo'n 25 liter gevalletje van Airpress kost nog geen 100 euro en bij aanbiedingen bij de bouwmarkt vaak nog minder.
Gebruik ze echter NIET voor continu werk want daar zijn ze te licht en niet geschikt voor.
2e hands zijn ze er wel van rond de 50 euro.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

rond de 100,- krijg je er meteen een setje bij met bandenvulmeter. echter deze bandenvulmeter zijn verre van nauwkeurig.......dus beter om een goede bandenpomper er bij te kopen.....

je zal in totaal niet meer kwijt zijn dan 150 euro.

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Maar heb je d'r dan ook een beetje betrouwbare meter bij of kan ik die dan beter bij een automaterialen/gereedschapszaak gaan halen?

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Zie net dat Arie me iets voor was met het antwoord op mijn vraag... Zal eens gaan rondneuzen, want dat gezwabber met die auto werd ik niet echt vrolijk van.

Santa (0), 17 jaar geleden

En wat misschien nog wel het allerbelangrijkste is: laat zo'n spanningsmeter NIET (al dan niet regelmatig) stuiteren!
Daar houden ze niet zo van......

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Ik houd er zelf ook niet van om te stuiteren (maar wel om lekker te veren ;) dus die tip zal ik in gedachten houden.

Peter Schouten (0), 14 jaar geleden

'n Beetje late post op dit topic, maar de oplossing is er... Had afgelopen zaterdag een lekke band, heb beide achterwielen laten voorzien van nieuwe banden en probleem over! Ik heb ruim 3 jaar rondgereden op door de dealer (!) aanbevolen banden die een slap weggedrag veroorzaakten. 't Was vorig jaar al een stuk beter toen de voorbanden aan vervanging toe waren maar nu heb ik het gevoel weer in een auto te zitten. Nooit meer 'Eagle made by Goodyear'...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.