Mitsubishi Eclipse: catalysator

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 dohc

hallo mijn co2 bleek veels te hoog waarschijnlijk door defecte catalysator.
dus die laten vervangen en tot mijn en de monteurs verbazing konden we er dwars door heen kijken gewoon leeg dus,mijn co2 is nu perfect maar de auto houd nu wat in.
de garage zegt dat dit waarschijnlijk het probleem was dat de cat stuk gegaan is en dus letterlijk in stukjes en beetjes de uitlaat uit gegaan is.

iemand enig idee waar dit door gekomen is hoorde nl dat een cat niet vaak stuk gaat.
met vriendelijke groet
john

pulsekind

Geplaatst door pulsekind (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Eclipse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

br0ns (0) PRO, 14 jaar geleden

Ontsteking al na gekeken ? bougie's enzo ? laat ook even het ontstekingstijdstip controleren als deze te laat is ontbrand het mengsel in de uitlaat in plaats van de motor.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Katalysator gaat heel erg gemakkelijk kapot als er onverbrande benzine in de uitlaat komt.
Deze verbrandt dan in de uitlaat en dan wordt de kat te heet.
Oorzaken daarvoor: ontstekings-probleem (slechte bougie(s), bougiekabel(s) of bobine) of een Mengselprobleem (te arm of te rijk).
Als je blijft doorrijden zonder de oorzaak aan te pakken is deze kat binnen heel korte tijd ook weer defect.

pulsekind (0), 14 jaar geleden

oke dank voor dit snelle antw de bougies zijn een jaar terug vervangen door mijzelf weet dus niet of dit de juiste types waren check ingine brand ook maar was volgens garage gasklep stuk of vuil heb deze gereinigt en
nu gaat het lampje pas na een min of twee branden laat hem maandag weer uitlezen.

pulsekind (0), 14 jaar geleden

heb de auto weer laten uitlezen weer nieuwe bougies in gezet,de ontsteking varieert tussen 9 en twaalf zegt mij niks maar garage zegt dat de waarde goed was.
uitlezen gaf nog steeds gasklep huis aan ,maar doet dit al een jaar ,en houd pas in na plaatsing nieuwe cat,nou heeft de anwb na vervangen kapotte termostaad vorig jaar gedraait aan de gasklep om denk het mengsel te verijken of andersom omdat de auto maar 700 toeren draaide.
zou dat het probleem kunnen zijn en zo ja hoe los ik dat op..
graag ideeen.
greetz john

Maurice EVO (0), 14 jaar geleden

Hey,

Dat de cat leeg was kan ook best door de vorige eigenaar gedaan zijn, met opzet dus.
Een lege kat levert namelijk minder tegendruk en levert hogerop in de toeren dus vermogenswinst.
Dus het kan inderdaad, zoals hierboven omschreven, stuk zijn gegaan door verkeerd mengsel / verkeerde verbranding. Of het kan moedwillig zijn gedaan doordat ze hem leeg gehaald hebben.

Dat hij inhoudt kan ook komen doordat er nu meer tegendruk is, vooral hoger in de toeren zou je hier een klein beetje van kunnen merken.

Ik denk dat ze je de stationair schroef hebben verdraaid, zodat hij stationair wat hoger draait.
Maar ik denk nu dat je TPS ( Throttle Positioning Sensor) de weg kwijt is en een foutmelding aan de ECU geeft.

Het zijn maar wat ideetjes, maar misschien moet je eens laten kijken of de TPS nog goed staat.

Succes ermee!

br0ns (0) PRO, 14 jaar geleden

Leer anders je gasklep huis opnieuw in.

Massa even los halen. Even laten rusten.

Massa er weer op.

Auto starten alle verbruikers uit. En 10 min stationair lopen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Eclipse of stel zelf een nieuwe vraag.