auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Colt: CHECK ENGINE lampje

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 16v

Een week geleden startte ik mijn Colt. Hij liep perfect, niets op aan te merken. Na 100 meter begon het onder mijn dashboard te tikken, gevolgd door een erg stoekerend lopend motorblok en een melding van CHECK ENGINE.

Ik heb meteen alles platgelegt en gekeken naar oppervlakkige problemen:
1) koelvloeistof: prima
2) olie: prima
3) kleur olie nokkenas: prima
4) geen kabels losgesprongen: nee
5) V-snaar / D-riem: prima

Ik startte de auto opnieuw, en hij startte prima. Na 5 seconden begon het probleem weer; zelfde symptoen. Een erg instabiel blok en de auto stuiterde alle kanten op. Wederom alles uitgezet.

Toen heb ik de auto eerst op contact gezet. Het CHECK ENGINE lampje brandt normaal altijd enkele seconden en gaat dan uit. Dit was ook het geval. Ik heb hem toen gestart en sindsdien heb ik geen enkel probleem meer met de auto. Hij rijdt weer als nieuw! Ik laat hem sowieso even snel uitlezen, maar misschien heeft iemand dit al eens vaker meegemaakt.

Ik hoor het wel. Bedankt

Geplaatst door

Joene (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

nou, het bleek dus een kapotte lamdasonde te zijn. Hetzelfde probleem deed zich 2 weken later weer voor. Toen viel het blok wederom stil en bleef het CHECK ENGINE lampje branden.

De ECU is uitgelezen en gaf foutcode 11; lambdasonde.Deze is vervangen en de auto loopt weer zonder problemen. Het tikken was het omschakelen van een relais naar de veilige modus van de auto, zodat de lambdawaarde een vaste waarde werd ipv een variabele. Hierdoor zorgde de auto ervoor dat hij toch bleef tijden, ondanks een hoog benzineverbruik en het check engine lampje.

Vervang de lambdasonde ALTIJD door een ORIGINELE mitsubishi lambdasonde !
De garage heeft een universele geplaatst, maar na enkele kilometers kwam weer dezelfde foutmelding naar boven. Bij montage van een originele lambdasonde heeft men dit probleem niet !

Joene 0
badge

18 jaar

[quote=Joene]nou, het bleek dus een kapotte lamdasonde te zijn. Hetzelfde probleem deed zich 2 weken later weer voor. Toen viel het blok wederom stil en bleef het CHECK ENGINE lampje branden.

De ECU is uitgelezen en gaf foutcode 11; lambdasonde.Deze is vervangen en de auto loopt weer zonder problemen. Het tikken was het omschakelen van een relais naar de veilige modus van de auto, zodat de lambdawaarde een vaste waarde werd ipv een variabele. Hierdoor zorgde de auto ervoor dat hij toch bleef tijden, ondanks een hoog benzineverbruik en het check engine lampje.

Vervang de lambdasonde ALTIJD door een ORIGINELE mitsubishi lambdasonde !
De garage heeft een universele geplaatst, maar na enkele kilometers kwam weer dezelfde foutmelding naar boven. Bij montage van een originele lambdasonde heeft men dit probleem niet ![/quote]
Kreeg vandaag ook deze melding. Volgens de handleiding is het uitlaatgas reinigingssysteem defect.
Ik neem aan dat een kapotte lamdasonde er mee te maken heeft maar is dit altijd zo bij deze melding?
Of kan er ook iets anders aan de hand zijn.

Moet ik hiermee naar een Mitsubishi garage of kan een andere garage ook deze Mitsubishi lamdasonde vervangen?
Kan het kwaad om er lang mee door te rijden en wat gaat dit ongeveer kosten?

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vrgr. Henk

henk4320 0

18 jaar

je hebt dus ook een check engine lampje brandend ? Of is dit verholpen?

Je lambdasonde is normaal gesproken een variabele waarde; hij meet de uitlaatgassen en geeft een signaal naar de ECU. Als je lambdasonde kapot is, maakt de ECU hier een vaste waarde van. Hiermee zorgt de auto ervoor dat hij blijft rijden, want met foutieve lambdawaardes kun je niet rijden. De gevolgen van hiermee doorrijden zijn niets; alleen een hoger benzineverbruik een een apk-afkeuring omdat je CO gehalte te hoog ligt. Je draait niets kapot in je blok / auto.

Laat je lambdasonde vervangen door een originele Mitsubishi en leer je ECU goed in. In principe zou het probleem ( foutcode 11) daarmee verholpen moeten zijn.

Mag ik je vragen of je ook een tikkend relais hoorde onder je dashboard ? of begon bij jou het lampje spontaan te branden?

groeten,
Jeroen

Joene 0
badge

18 jaar

[quote=Joene]je hebt dus ook een check engine lampje brandend ? Of is dit verholpen?

Je lambdasonde is normaal gesproken een variabele waarde; hij meet de uitlaatgassen en geeft een signaal naar de ECU. Als je lambdasonde kapot is, maakt de ECU hier een vaste waarde van. Hiermee zorgt de auto ervoor dat hij blijft rijden, want met foutieve lambdawaardes kun je niet rijden. De gevolgen van hiermee doorrijden zijn niets; alleen een hoger benzineverbruik een een apk-afkeuring omdat je CO gehalte te hoog ligt. Je draait niets kapot in je blok / auto.

Laat je lambdasonde vervangen door een originele Mitsubishi en leer je ECU goed in. In principe zou het probleem ( foutcode 11) daarmee verholpen moeten zijn.

Mag ik je vragen of je ook een tikkend relais hoorde onder je dashboard ? of begon bij jou het lampje spontaan te branden?

groeten,
Jeroen[/quote]
Op weg van m'n werk naar huis vanmiddag begon 'Check Engine' te branden maar heb niks vreemd gehoord of gemerkt.
Vanavond weer even weg geweest met de auto en na 5 minuten was het meldlampje uit....
Zal de komende tijd kijken of de melding terug komt en anders het benzineverbruik even in de gaten houden.
In ieder geval bedankt voor je reactie Jeroen

Mvgr. Henk

henk4320 0

18 jaar

je hebt originele lambdasonde erin en ineens begon je lampje te branden ?
De kans is groot aanwezig dat dit je lambdasonde is. Echter; normaal als je lambdasonde ineens kapot gaat, dan zou je normaal gesproken de eerste paar tellen een flink beroerd blok moeten horen. Althans; dat heb ik gelezen.
Omdat je auto ineens totaal verkeerde waardes doorkrijgt vanaf je lambdasonde...

maargoed, het lijkt er vooralsnog gewoon op dat je lambdasonde slecht is of slecht begint te worden. Laat hem anders eens uitlezen als je lampje brand. Vaak worden dit soort dingen opgeslagen in de ECU. Lambdasonde is nummer 11

Joene 0
badge

18 jaar

[quote=Joene]je hebt originele lambdasonde erin en ineens begon je lampje te branden ?
De kans is groot aanwezig dat dit je lambdasonde is. Echter; normaal als je lambdasonde ineens kapot gaat, dan zou je normaal gesproken de eerste paar tellen een flink beroerd blok moeten horen. Althans; dat heb ik gelezen.
Omdat je auto ineens totaal verkeerde waardes doorkrijgt vanaf je lambdasonde...

maargoed, het lijkt er vooralsnog gewoon op dat je lambdasonde slecht is of slecht begint te worden. Laat hem anders eens uitlezen als je lampje brand. Vaak worden dit soort dingen opgeslagen in de ECU. Lambdasonde is nummer 11[/quote]
Kan dat bij ieder garage, of alleen bij de Mitsubishi dealer?

henk4320 0

18 jaar

in principe bij iedere garage. Je kunt het zelfs zelf doen. Zet het hier maar neer, of stuur me een pb, dan zal ik je de gegevens doorsturen. Het is niet altijd zeker dat je foutmelding erin blijft staan, maar in dit geval lijkt het me wel dat je ECU wat doorgeeft.

Uitlezen bij de dealer kost al snel 20 euro, terwijl het eigenlijk goed zelf te doen is. Daar kwam ik ook te laat achter :(

Joene 0
badge

18 jaar

[quote=Joene]in principe bij iedere garage. Je kunt het zelfs zelf doen. Zet het hier maar neer, of stuur me een pb, dan zal ik je de gegevens doorsturen. Het is niet altijd zeker dat je foutmelding erin blijft staan, maar in dit geval lijkt het me wel dat je ECU wat doorgeeft.

Uitlezen bij de dealer kost al snel 20 euro, terwijl het eigenlijk goed zelf te doen is. Daar kwam ik ook te laat achter :([/quote]
Tot nu toe heb ik geen melding meer gehad.
Mocht het weer terugkomen dan lijkt het me beter om even langs een garage te rijden
aangezien ik op het gebied van autotechniek een leek ben.
Maar ben toch wel benieuwd waar en hoe kan ik die foutmelding kan vinden.

henk4320 0

18 jaar

Hallo Hendrik,

maar goed ook dat je geen melding meer hebt gehad, ik weet uit ervaring dat een Check Engine lampje geen pretje is op je dashboard.
Kijk hier even en meld je meteen even aan: http://november.messageboard.nl/6897/ind...
Dit is een forum vol Mitsubishi mensen en daar is het probleem bekend. Hier staan ook enkele gegevens over hoe je je eigen computer kan uitlezen. Ik zie je daar wel verschijnen!

Gr.
Jeroen

Joene 0
badge

18 jaar

Das raar, lambasonde vervangen en stilvallen bij koude motor na 100 meter of 5 seconden draaien? Volgens mij begint de lambda sonde maar te werken vanaf een bepaalde motortemperatuur en zeker niet bij een koude motor of anders gezegd een motor die verrijkt wordt aan brandstof.

wim12199 0
badge

18 jaar

Nou, ik heb nog even wat nagezocht en contact gehad. Maar ik verwacht dat het twee problemen door elkaar zijn geweest die toevallig op deze manier naar buiten zijn gekomen.

De lambdasonde was dus blijkbaar al slecht en gaf foutmeldingen. Echter; het startprobleem wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een ( versleten / vervuilde) stationaire stappenmotor. Omdat mijn motor koud is moet hij hoger in de toeren, omdat de stappenmotor weigert begint hij te wisselen in toeren ( vergeet niet; hij doet het alleen als hij stationair loopt ! ) en gaat het CHECK ENGINE lampje branden. Wanneer je hem van het contact af gooit en hem opnieuw start, dan is de kans groot dat de stationaire stappenmotor wel werkt zoals hij moet werken; het is tenslotte een tijdelijke storing.

Mijn auto loopt nu goed en zonder foutmeldingen. De kans is aanwezig ( zeer klein) dat de auto een keer tikt wanneer ik hem start, maar dit is gewoon een kwestie van contact uit of een tik gas geven ( op 2000 toeren houden ongeveer, je stationaire stappenmotor heeft dan namelijk geen nut.

Joene 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.