In verband met APK afkeur i.v.m. te hoog CO gehalte en lambda heb ik het gasklephuis gereinigd en luchtfilter vervangen.
Ik heb dit netjes volgens het boekje gedaan en na inbouw de ecu ook weer volgens het boekje (accuplus 1 minuut afkoppelen) 10 minuten bij stationairloop laten inleren.
De garage had al gecontroleerd of er sprake is van luchtlekkages in het inlaatsysteem maar dat was niet het geval
Ik heb een dringende vraag over het gasklephuis: aan de bovenzijde van de foto zit een 2e sensor en onder de deksel een tandwielset die een functie lijkt te hebben voor de stationairsensor. Zie foto:
Wat is de functie van die tandwielset?
Is de positie van die tandwielen tenopzichte van elkaar en het huis van belang voor de werking van de sensor of maakt dat niet uit? (in een moment van onnadenkendheid zijn ze per ongeluk losgeweest)
Het lijkt alsof het zwarte astandwiel op het veertje uitgelijnd kan worden op het huis (er zitten vlakjes aan beide maar duidelijke merktekens zijn niet te vinden) Ik kan hierover nergens documentatie vinden.
Na provisorisch uitlijnen en opnieuw inleren van de ecu en een aantal kilometers rijden liep de motor rustig stationair (ca 1100 rpm) en pakte ook goed op maar bij de 4gasmeting die eerst normale waarden liet zien liep na verloop van tijd de co weer op, was lambda ca 0.96 en ging bij afloop ook het check engine lampje branden
De garage had voor de 2e 4-gas test aangeraden de katalysator te vervangen maar met de nieuwe foutcode en aangezien de lambdasonde vóór de katalysator zit lijkt het me niet dat hiermee de oorzaak van het proleem wordt opgelost.
Waar ik zelf nog aan zit te denken is vervanging bougies (hoewel de huidige er nog niet zo lang inzitten), reinigen van luchtmassameter en misschien die stappenmotor?
Zit momenteel een beetje vast en aangezien de APK inmiddels verlopen is begint de tijd te dringen dus advies op het punt van die tandwielen zou zeer op prijs gesteld worden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je alle waardes van de uitgevoerde 4-gas testen? Dus CO, CO2, O2, HC en lambda-getal bij stationair en op toeren.
Zijn de foutcodes al uitgelezen?
Als het lambda-getal tijdens de test afwijkt, dan denk ik niet meteen aan een katalysator.
Vaak zit de fout dan ergens anders. Maar de juiste waardes van de 4-gas test zullen hier uitkomst bieden.
Nee, helaas heb ik de waardes van de 4gas test niet bij de hand (meting is bij de garage uitgevoerd en ik had niet de tegenwoordigheid van geest de uitlezing te filmen). Uit mijn geheugen: Lambda waarde bij einde test was 0.96.
Garage heeft geen foutcodes uitgelezen en ik ben ook niet in bezit van OBD scanner of nodig gehad, is dit model (september 1996) al OBD-ii compatible?
Weet je misschien of er OBD freeware die voor deze auto te gebruiken is? Ik heb wel ooit een OBD-II pc kabel aangeschaft voor VAG diagnostics maar zoals gezegd nooit gebruikt
7 jaar
Met een lambda getal van 0.96 (rijk) kun je verwachten dat het CO wat te hoog is.
Dat licht dan eerder aan de samenstelling van het mengsel en dan aan de kat.
OBDII bestaat alleen in Amerika en Canada, hier hoefde de auto nog nergens aan te voldoen, dat kwam pas in 2001.
Uit lezen zal bij de dealer of heel goed uitgeruste universeel moeten gebeuren.
Dat denk ik ook ja, zal m'n licht eens opsteken waar dat zou kunnen in de Zaanstreek.
Is er nog iemand die het antwoord weet op mijn vraag over de tandwielset in het gasklephuis?
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar