auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Carisma: help! instabiel weggedrag en stuur gaat niet vanzelf naar midden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.. want ik wordt er zelf moedeloos van. Heb vaak pech bij het kopen van een auto, dit terwijl ik altijd een proefrit maak en veel lees (vooral hier) over autos. Heb nu gespaard voor wat (dacht ik) een redelijk auto, maar je raadt het al, weer problemen.

Het probleem is als volgt, als ik op een hobbelige weg rijd , met ongeveer 80 km of hader, wordt de auto heel zoekende. Net alsof ik op ijs rijd. Nu hoor ik ook geregeld piepende geluiden bij de voortrein vandaan komen. Ook hoor ik wel klapperende geluiden soms.
Nu ben ik bij een bandenspecialist hier geweest (westervoort) en die heeft er 2 nieuwe banden opgezet (achter zaten gecupte banden die voor veel lawaai zorgden) en hij is vierkant uitgelijnd. Ik vroeg toen aan die monteur of hij even wou rijden met de carisma en dit heeft hij gedaan. Hij reed nog steeds instabiel en de monteur wist het niet zeker waar het aan lag, maar hij dacht aan een kapot stuurhuis? Maar een kapot stuurhuis moet toch ook lawaai maken en speling hebben? Ik heb gekeken maar als ik aan het stuur draai, dan reageren de banden meteen.
Ook zijn de rubbers nagekeken van de voortrein en die hadden volgens hem geen speling. Homokineten zijn ook nagekeken.

Nu is mij vandaag echter opgevallen dat als ik heel zachtjes rondjes draai op een parkeerplaats, dus met maximale stuuruitslag, het stuur niet vanzelf wilt terugdraaien naar de middenstand als ik naar rechts rijd. Je kan gewoon je handen loslaten en hij blijft ronddraaien, het stuur valt dan ook echt met een klapje naar rechts. Moet het stuur dus zelf weer helemaal terugdraaien, lijkt wel of er helemaal geen kracht op staat dan.

Rij ik echter met maximale stuuruitslag naar links, dan komt ie wel netjes in de middenstand weer terug, en je voelt ook echt kracht op het stuur staan dat ie naar de middenstand wilt. Zou dit met het weggedrag te maken kunnen hebben?

Ik hoop echt dat het bij iemand een belletje doet rinkelen... Ik ben zelf ook al wezen kijken hier maar lees heel veel diverse dingen.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

pechvogeltje74 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het zoeken van een auto kan te maken hebben met draagarmrubbers als deze rubbers te zacht zijn krijg je een zoekend gedrag
als ze te hard zijn worden alle klappen doorgegeven aan het stuurhuis wat weer een rammelend stuurhuis geeft
het kan zijn dat de draagarm rubbers niet goed meer zijn maar je kan ook het zekere voor het onzekere nemen en even langs een dealer rijden zij weten exact het weggedrag van deze auto en of dit normaal is

andreas08 0
badge

16 jaar

Wat betreft het probleem van de auto vermoedt ik toch dat er ergens ruimte op een rubber of kogel zit in het voorterrein.. Laat dit anders eens door een monteur (dus geen bandenbedrijf) bekijken. Als je en lawaai hoort en hij rijdt niet goed dan moet daar vast wat inzitten..

En je noemt jezelf pechvogel, maar als je al zo vaak pech hebt gehad kun je dan niet beter bij een garage,evt met (bovag)garantie kopen?? Als ik je verhaal zo lees dan wil je iets goeds maar koop je bij de goedkoopste..

Dit gaat vaak niet samen ;-)

garageburgwal 0
badge

16 jaar

Aan je verhaal te horen lijkt het alsof je stuurhuis stroef gaat.
Auto op de brug en aan de wielen sturen,dit moet soepel gaan en je mag geen stroef punt voelen,zowel links als rechts.
Tel ook eens de hoeveelheid omwentellingen van het stuur naar links en rechts tot het maximale punt,dus stuur in het midden en dan moet naar links dezelfde omwentellingen zijn als naar rechts.

ricky 10
badge

16 jaar

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, zal dit zeker doorgeven de volgende keer dat ik naar de garage ga.

@garageburgwal, ik heb helaas niet al te veel geld voor een auto, heb deze keer gespaard. Ik vraag ook niet al te veel, wel de wegligging vind ik heel belangrijk ivm 2 kleine kinderen erin. Hiervoor had ik een suziki swift uit 1991 en die plakte echt aan de weg.. reed als een scheermes. Deze werd echter te klein.
En voordat je bovag garantie wilt krijgen, dan moet je toch al zo'n 4500 euro hebben..

@ricky,

Zou dit ook het fenomeen kunnen verklaren van dat het stuur niet terug wilt bij maximale uitslag naar rechts?
kan een stroef stuurhuis ook voor de slechte wegligging zorgen?

[quote=pechvogeltje74]@ricky,

Zou dit ook het fenomeen kunnen verklaren van dat het stuur niet terug wilt bij maximale uitslag naar rechts?
kan een stroef stuurhuis ook voor de slechte wegligging zorgen?[/quote]
Ja,Het niet terug komen van het stuur kan aan meerdere dingen liggen zoals uitlijning verkeerd of stuur die niet in z'n middenstand staat,en dan gaan uitlijnen (test omwentellingen) en ook stroef stuurhuis.
Ja,een stroef stuurhuis kan zeker voor onrustig stuurgedrag zorgen,auto gaat dan "zoeken" als je rechtuit rijdt,en stuur kan dan eveneens niet terug komen bij max. sturen.

ricky 10
badge

16 jaar

ok! ik zal dit zeker aan mijn lijstje toevoegen van mogelijke oplossingen. Heb ook vaak het gevoel dat het stuur wat later reageert in bochten, hiervoor leende ik wel eens de audi 80 van een vriend van mij, en daar wat het echt bijna 90 graden de bocht door.. hier lijkt het alsof ik eerder moet sturen

Oké ik begrijp je verhaal maar ik wil niet zeggen dat alleen auto's met bovaggarantie goed zijn.. Koop bij een vertrouwd adres (voor mischien een beetje meer) maar dan heb je iets om op terrug te vallen.

Ik roep ook nooit dat ik de goedkoopste ben, maar de auto's moeten wel goed zijn.. en aders moeten ze het worden!

garageburgwal 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.