Mitsubishi Carisma: Krukas- en nokkenasbout los of niet?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6, 73 KW

Moet tijdens het vervangen van de distriebutieriem de krukasbout en/of de nokkenasbout los? ja dan wel nee?

Zo ja: Kan dit zonder speciaal gereedschap van Mitsubishi gebeuren (het los krijgen en aandraaien)?
Het gaat om een 1.6 SOHC

peter8884

Geplaatst door peter8884 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Carisma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

abunsc (0), 12 jaar geleden

De krukaspoelie moet eraf. Dit kan zonder speciaal gereedschap. De bout zit vaak wel erg vast.
Ook moet een motorsteun los.
Ondanks dat ik mijn riem (1.6 uit 1998) al 3x heb vervangen, gaan er heel wat uren inzitten. Een brug met ondersteuning voor het motorblok is eigenlijk onmisbaar.

Nico8119 (0), 12 jaar geleden

Volgens mij is het wel goed te doen behalve de krukasbout. Bij onze Carisma heb ik daar een 1/2" verlengstuk op krom gedraaid zonder dat de bout los ging! Uiteindelijk heb ik het maar laten doen.

Als je de auto op steunen zet (voorwielen van de grond), dan kun je het motorblok ondersteunen met een krik en een plank hout om het gewicht over de carterpan te verdelen. Zo heb ik de distributieriem van onze andere auto vervangen.

peter8884 (0), 12 jaar geleden

Nog even een bijkomende vraag: Moet ik de krukasbout die eraf komt ook vervangen of kan deze gewoon teruggeplaatst worden (aantrekmoment is 185 N)?

abunsc (0), 12 jaar geleden

[quote=peter8884]Nog even een bijkomende vraag: Moet ik de krukasbout die eraf komt ook vervangen of kan deze gewoon teruggeplaatst worden (aantrekmoment is 185 N)?[/quote]
Je kunt hem gewoon terugplaatsen. In het werkplaatshandboek staat niet dat hij vervangen moet worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.