auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Galant: Krukas sensor Galant V6

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,5 V6 24V

Hallo,

Ik zit met een probleem met mijn Mitsubishi Galant 2,5 V6 uit 2001.
Ik heb hier gisteren de distributieriem van vervangen ( evenals alle rollen, hydraulische spanner e.d.)
Toen ik helemaal klaar was met de klus ( wat ik overigens niet elke dag zou willen uitvoeren), wilde ik hem starten. De auto sloeg aan, maar viel eigenlijk meteen weer uit.

Vervolgens aantal maal proberen te starten, maar hij ging niet aan.
Ik bang dat ik alles de soep in had gedraaid, opnieuw gekeken of alles op tijd stond.
Krukas en beide nokkenassen stonden volledig op tijd, dus dit kon het absoluut niet zijn.

Alles weer gemonteerd en weer proberen te starten, toen starte de auto wel, maar de auto ging stationair de hele tijd "halen". Zo een minuutje laten lopen en toen uitgezet.
Ik dacht, misschien foutcode dus ecu even resetten.
Auto opnieuw starten, toen sloeg hij weer aan maar liep stationair nog als een drol, motor management lampje ging toen ook branden.
Auto weer uitgezet en vervolgens weer proberen te starten. Vervolgens helemaal niet meer aangekregen.

Ikzelf ga denken aan de krukas sensor, aangezien deze de enige is welke ik los heb gehad voor deze klus. Misschien heb ik iets te hard aan de kabelboom getrokken om hem los van het blok te krijgen, dat ik een kabel heb gebroken.
Als ik echter de motor start zonder dat deze stekker is aangesloten, dan gooit de startmotor de motor heel mooi rond, dus ik denk wel zeker te weten dat er niks met de distributie verkeerd is.
Steek ik echter de sensor weer in en wil starten dan begint bij het starten de hele motor te schudden en te pruttelen.

Kan het zijn dat de sensor naar zijn grootje is en dan de timing volledig verkeerd instelt, zodat de motor niet goed aanslaat en als hij al aanslaat dat hij draait als een drol?
Ik ga vandaag, na mijn werk, de sensor nog eens loshalen, schoonmaken en doormeten en vervolgens weer moteren om te kijken op dit enigzins helpt. Anders ga ik de ECU laten uitlezen.

Maar ik wil graag weten, of ik niet iets anders over het hoofd zie. Of dat ik echt iets verkeerd heb gedaan bij montage ofzo ( wat ik niet hoop uiteraard).

Ik hoor het graag van jullie.

Gr. Maurice

Geplaatst door

Maurice EVO (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi,

Aangezien ik enkele dingen wijzer ben geworden wil ik die graag hier nog vermelden, om vervolgens te hopen dat iemand een antwoord heeft.

Zoals gezegd distributie vervangen wat allemaal goed is gegaan, alleen daarna niet starten.
Inmiddels auto weggebracht om uit te lezen.
Ze hebben vervolgens met de Bosch testkast niks kunnen vinden.
Hebben toen toch nog een keer de motor gestart gekregen en motor heeft 10 minuten, volgens de monteur, goed gelopen.

Kregen tijdens het lopen van de motor wel meteen foutmelding nokkenassensor / kruksasssenor.
Motor liep 10 minuten en toen begon het spruitstuk oranje te kleuren van de hitte.
Dit bevestigd mijn vermoeden en ook die van de garage dat de timing volledig verkeerd staat.
Motor had ook, ondanks dat hij mooi rond liep, totaal geen vermogen.

Vandaag een "nieuwe" ( 2e hands, kant uiteraard kapot zijn maar ik ga er niet van uit) krukassensor geplaatst in de hoop dat het hiermee opgelost zou zijn.
Niets blijkt minder waar, hij pruttelt wel als je de startmotor draait maar hij vertikt het om aan te slaan.
Elke keer lijkt het net dat de motor wil aanslaan en vervolgens valt hij dan alsnog weg.
Dit gaat dikwijls dan uiteindelijk gepaard met een korte plof ( denk back fire) en een klein beetje een bezinelucht.
De toerenteller komt tijdens het starten uit zijn hoek, dus de krukassensor geeft in principe signaal.
Ik krijg het verdomde ding alleen niet gestart.

Ik ga hem maar weer eens aan de accu oplader hangen, misschien dat de accu niet meer voldoende spanning leverde maar dat denk ik echt niet.
Wat zou het kunnen zijn wat mijn auto ervan weerhoud om te starten.

De distributie staat GOED op tijd, dit is ook bevestigd door de monteur waar ik hem heb weggebracht.
Zowel de krukas als de nokkenassen hebben een spie, dus kunnen maar op 1 manier gemonteerd worden.
Verder straan alle tekens op tijd, zowel de krukas op de pijl op het cilinderblok als de nokkenassen op de kleppendeksels.

Ik weet het nu echt niet meer, de sensor waar ik van dacht dat het was is het dus niet lijkt het.
Het zou natuurlijk nog de nokkenassensor kunnen zijn, wat ik echter uiterst vreemd vind omdat ik daar aan die kant helemaal niet ben geweest.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten of wat ik kan testen?
Ik hoor het graag van jullie.

Gr. Maurice

Maurice EVO 0

15 jaar

Kan ook zijn dat er iets met de ontsteking is,verdelerkap e.d.(indien aanwezig op dit bouwjaar).
Maar ik zou denk ik als eerste de bedrading van de krukassensor doormeten.
En toch lijkt dit heel erg veel op een distributie die niet op tijd staat.
Niet toch 1 nokkenas een rondje verdraaid? Zeg zomaar wat.
Hoe klinkt de startmotor tijdens starten? Hetzelfde als voorheen? Of gaat dit oneenparig?

ricky 10
badge

15 jaar

"Niet toch 1 nokkenas een rondje verdraaid?"

1 rondje verdraaid maakt niets uit, half rondje wel.
Dit geldt ook voor de krukas

Hans4040 1435
badge vip badge

15 jaar

[quote=Hans4040]"Niet toch 1 nokkenas een rondje verdraaid?"

1 rondje verdraaid maakt niets uit, half rondje wel.
Dit geldt ook voor de krukas[/quote]
Hahaha ja,je hebt gelijk,was even niet bij de les...

ricky 10
badge

15 jaar

geeft niet.........[img]http://dune.servint.com/uploads/c_laugh....[/img]

Hans4040 1435
badge vip badge

15 jaar

Bedankt voor de antwoorden jongens.
Ik weet het, het klink echt als een ontsteking die volledig de weg kwijt is.
Maar ik durf er mijn auto om te verwedden dat de distributie op tijd staat.

Het krukastandwiel en de nokkenastandwielen hebben allemaal een spie en kunnen dus maar op 1 manier op de krukas c.q. de nokkenas gemonteerd worden.
En het hele zaakje staat echt gewoon op tijd, kan er niets meer van maken.
En toch draait ie als een oude koffiemolen met astma.

Heb daarnet weer hele distributie eraf gegooid en hele zaakje opnieuw gemonteerd.
Kreeg namelijk van iemand de tip om die schijf met die 3 "segmenten" die achter het krukastandwiel zit, te kijken of deze ook wel goed gemonteerd zat.
Heb dit gecontroleerd en kan voor zover ik kan zien maar op 1 manier geplaatst worden en zit dus ook goed.
Nu ga ik alles weer monteren om te kijken of het iets geholpen heeft.

Ik begin er langzaam moedeloos van te worden, het schiet echt niet op zo.

Feit blijft dat de ontsteking helemaal niet meer weet wat het moet doen. Deze conclusie trek ik omdat ik hem gewoonweg niet aan de gang krijg en als hij al loopt dat loopt hij als een oude koffiemolen met af en toe een plofje in de inlaat.
Heeft een tijdje langer nog gelopen en toen werd spruitstuk vuurrood, dat zegt mij eigenlijk al voldoende.

Maar ik weet dus echt niet meer waar ik het moet zoeken, zou ik dan alnsog een kapotte krukassensor gekocht hebben?
Hij geeft wel signaal, tijdens het starten komt de toerenteller een klein beetje van zijn plek, dus dat zou goed moeten zijn.

Als je start en je hebt de krukassensor los gekoppeld dan gooit de startmotor de motor schitterend rond, zoals hij altijd al gedaan heeft.
Maar steek je dat ding in dan begint het hele motorblok te schudden tijdens het starten.
Het is echt uuh uuh uuh prrt ( prrt in dit geval teken dat het bijna aanslaat en het blok dus de sambda is aan het dansen) en vervolgens is het weer uuh uuh uuh.

Wie kan me het verlossende antwoord geven, die trakteer ik op een lekkere pint :)

Gr. Maurice

Maurice EVO 0

15 jaar

Beste mensen,

Na vannacht weer tot 1 uur door te zijn gegaan heb ik de hele distributie in elkaar gezet.
Ik kan ondertussen elk schroefje dromen, is al de 3e keer dat ik de distributie los gooi op 7 dagen tijd.
Maar het is nog altijd 3 keer niks.
Ik krijg hem gewoon niet gestart.

Hoofdverdachte is nog altijd krukas sensor bij mij, ik ga hem vanavond een proberen uit te meten.
Maar ik word er zo moedeloos van, ik weet dat het iets moet zijn wat de inspuiting regelt, maar welke van deze sensoren is het.
De enige sensor die ik los heb gehad is de krukas sensor, de rest ben ik echt niet aangeweest.

Ik weet het niet meer, hoop vanavond nog wat te kunnen nameten, ik hoop echter nog altijd op de gouden tip :)

Gr. Maurice

Maurice EVO 0

15 jaar

Ik zou toch de overige sensoren en de rest ook goed nakijken. Is misschien het palletje dat op de krukas zit eraf waardoor de krukassensor geen signaal ziet? Eigenlijk zou je met een oscilloscoop de verschillende sensorsignalen moeten bekijken. Dan moet het probleem snel te vinden zijn.

Nico8119 0

15 jaar

Hallo,

Ik heb de tip van een vriend ( ex mitsubishi monteur) gekregen.
Hij vertelde me dat ik heel goed moest kijken naar de schijf met 3 segmenten die achter het krukastandwiel zat ( in het engels heeft die schijf: crankshaft sensing sensor). Er is namelijk tijdens het test draaien van het blok, toen de motor nog niet helemaal in elkaar zat, het krukastandwiel van de krukas afgekomen.
Ik had de poulie er niet opgeschroeft en toen is tijdens het starten van de motor het tandwiel een beetje naar voren gekomen ( ik weet het dom dom dom).

Hij vermoed dat deze nu iets verdraaid staat ten opzichte van het tandwiel en dus de sensor verkeerde informatie geeft.
Alleen dacht ik te zien op de tekening die ik heb van de 6a13 motor dat deze schijf een spie heeft die over de spie valt van de krukas.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de uitsparing van de spie, in de schijf, er alleen maar zit om de schijf over de krukas heen te schuiven. Volgens mijn vriend moet deze namelijk met 2 pennen en een schijf ( ring) die nog eens achter de schijf zit tegen het krukastandwiel gedrukt worden. Deze wordt dus niet aangedreven door de spie van de krukas maar door het tandwiel zelf waar hij met die 2 pennen vastgeklemd is.

Nu had ik die tip gister avond gekregen en wilde dit gaan testen, maar ik kreeg het krukastandwiel er niet van af. Is dit het teken dat de schijf verdraaid staat en dus niet in lijn is met de uitsparing van de spie ten opzichte van het tandwiel?
Ik kan namelijk voor mijn gevoel het tandwiel tot op 1 a 2 milimeter na van de krukas trekken en dan blokkeerd hij opeens, iets houdt hem tegen. Of is dit niet meer dan normaal en moet ik extra hard trekken? Of houd de schijf hem tegen die iets verdraaid staat

Nu dus in het kort de volgende vragen:

- Weet iemand of die schijf ( crankshaft sensing blade) vastzit door de spie op de krukas of dat hij vastzit met 2 pennetjes die in de krukas vallen. ( ofwel loopt de spie van de krukas helemaal door naar achter of is het maar een klein stukje wat nodig is om het krukastandwiel mee te nemen).
- Kan deze schijf dus ten opzichte van de krukas verdraaid staan en zodoende verkeerde info aan de computer geven.
- Krijg ik het krukastandwiel ervan af door er heel hard aan te trekken ( lijkt me niet nodig want hij schuift heel soepel over de krukas) of moet ik er eerst voor zorgen dat ik de schijf van het krukastandwiel afkrijg en dan kijken of ik ze beide apart van de krukas kan halen.

Als dit laatste het geval is, dan is het vermoeden van mijn vriend bevestigd. Dan zou de reden van het niet loskrijgen van het tandwiel zijn dat die schijf niet meer goed uitgelijnd staat en dus opnieuw gesteld moet worden.

De reden dat ik deze vragen stel en niet maar weer meteen opnieuw begin met alles weer losgooien is........ dat ik alles weer moet gaan losgooien :)
Ik heb de complete distributie nu op 7 dagen tijd 3 keer helemaal los gehad en opnieuw opgebouwd.
En dat is bij mijn V6 motor nou niet echt een genot om te mogen doen.

Ik hoop dat jullie me nog iets meer kunnen vertellen, anders moet ik morgenavond maar weer de distributie los gaan gooien.

Gr. Maurice

Maurice EVO 0

15 jaar

Hallo,

Probleem is opgelost.
Het lag, zoals ik eigenlijk al vermoedde aan de crank sensing blade ( een schijf met 3 segmenten eraan die achter het krukastandwiel zit).
Deze zat verdraaid ten opzichte van de krukas en gaf dus op de verkeerde momenten een signaal aan de ECU.
Daardoor dus niet starten en backfire naar de inlaat in.

Schijf goed gezet met 2 stiften en paste weer als zoals het hoort.
Alles opnieuw opgebouwd ( de 4e keer in 8 dagen tijd :P) en toen gestart.
Startmotor gooide na de eerste tik al de motor aan en hij bleef nu wel netjes lopen.

Computer laten inleren door 20 minuten stationair te laten draaien, verder is er geen motor management lampje meer gaan branden, ofwel hij doet het weer!

Toch nog bedankt voor de tips jongens!

Gr. Maurice

Maurice EVO 0

15 jaar

Nou toch mooi dat het is opgelost.

ricky 10
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.