Ik heb sinds het weer koud is dat de auto op LPG (Vialle LPi) soms problemen heeft met blijven lopen vlak na het verlaten van de snelweg.
Het gebeurd eigenlijk alleen als ik naar mijn werk ben gereden (60 km snelweg zonder file). Ik rol een 600-700 meter uit en sta dan stil voor het stoplicht. Het toerental van de auto daalt dan kort tot zo'n 500 rpm en hersteld zich weer.
Vanmiddag daalde het toerental op dit punt echt sterker en langer en ook toen ik wegreed reed de auto een beetje schokkerig. Na overschakelen op benzine was het probleem gelijk weg. Na een paar km op LPG rijden op 80/50kmweg was het probleem van schokkerig rijden weer over en liep de auto ook weer heel mooi stationair.
Is dit het begin van een falende LPG pomp (130.000km/3jaar oud)? Of zit het toch ergens anders in? Kan het ook met de kou te maken hebben?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe is de onsteking eraan toe (bougies en bougiekabels)? Als de bougies al wat ouder zijn zou ik die eerst vervangen, tegelijk even de weerstand van de kabels meten en even de oude bougies bekijken (allemaal dezelfde kleur, afwijkingen aan de electrode kant, zwarte sporen op het keramische deel aan de bovenkant wat wijst op doorslaan)...
Zou kunnen dat het aan de bougies licht. Zal ze in elk geval binnenkort eens vervangen...
Sinds het probleem afgelopen vrijdag is opgetreden heb ik geen enkel probleem meer gehad. Dagelijks 2-3 ritten gemaakt sinds die tijd en de motor loopt elke keer weer soepel, zonder ook maar één probleem...dus ook al vervang ik de bougies, dan weet ik nog niet (gelijk) of dat de oplossing is...
17 jaar
Het was gisteren eindelijk goed weer, dus de bougies vervangen. De bobine&bougiekabels doorgemeten: dat was allemaal prima. Nu dus even afwachten of het probleem is opgelost...
Wat me wel opviel is dat het alleen optreed als ik een stuk pittig heb gereden, de auto daarna een stuk laat uitrollen in de versnelling en dan langzaam verder rijd....geeft dat nog andere ideeën?
17 jaar
controleer maar even of je gasinjektoren goed vastzitten(mn de houders).als er een injektor niet goed gericht staat ,heb je misschien last van
ijsvorming in het spruitstuk.dit verklaart het afslaan na een stuk pittig rijden en daarna uitrollen van de auto. het ijs en koolwaterstoffen verdampen dan en er zal een te rijk mengsel ontstaan.
Ik zat zelf ook al aan een bevriezingsprobleem te denken door het moment van optreden (na een stuk pittig rijden). Als het morgenochtend weer licht is zal ik gelijk even kijken!
17 jaar
Ik heb gisteren de injectoren beschreven. Die zitten nog muurvast in de inlaat. Ook heb ik een foto erbij gepakt die ik vlak na inbouw heb gemaakt en de injectoren wijzen nog precies dezelfde kant op.
Ik had trouwens in het mazda gedeelte het e.e.a. gevonden over siliconenvet van ford op bougies. Gisteren even bij de dealer geweest en wat vet meegekregen. Ik heb in elk geval sinds die tijd dat de motor mooier stationair draait (minder schommelingen) en ook het dipje in toerental als ik van snelweg kom (zoals in 1e post beschreven) heb ik niet meer gemerkt....
Eind van de week zal ik nog wel even posten of het echt lijkt te zijn opgelost....want het is de afgelopen weken 2/3x per week en onregelmatig opgetreden, dus ik wil niet te vroeg hopen dat het voorbij is...
17 jaar
Ik zou nog even melden of het echt voorbij is...
En ja, gelukkig geen last meer gehad. Vervangen bougies en daar siliconenvet op doen was blijkbaar voldoende om het probleem op te lossen. Ondertussen 2000km gereden, dus denk dat het nu echt voorbij is. Bedankt voor alle tips!
17 jaar
Ik heb precies hetzelfde probleem. (Galant v6 Vialle LPI). Af en toe na het uitrijden (afrit of wegversmalling) stotteren. Ik heb de benzineonderbreek relais vervangen. Nu is het minder vaak en minder "heftig".Maar een enkel keertje heb ik het nog. Ik las ook ergens dat een injector kan lekken. Weet je hoe ik dat kan zien? Hoe kun je de "richting" van de injectoren bekijken waar je over schreef?
Martin
17 jaar
Martin, heb je je ontsteking al gecontroleerd? Want dat was dus bij mij het probleem...
De injectoren zitten in een huls die in het inlaatspruitstuk zit. In deze huls moeten ze goed vast zitten. Er zitten "uitsteeksels" op de injectoren die precies in de huls passen. Als die op hun plaats zitten neem ik aan dat de richting van de injector in orde is.
Houd bij jou trouwens het probleem ook gelijk op bij overschakelen op benzine?
17 jaar
Ik dacht dat het probleem voorbij was, maar helaas. Ong. eens per week/2 weken heb ik toch weer last.
Als ik een stuk 80+ gereden heb, en dan tot stilstand moet komen (file op snelweg, stoplicht op autoweg) dan zakt het toerental door tot 450-550 (net alsof de stappenmotor het toerental helemaal niet oppakt). Als ik daarna weer optrek begint de auto te schokken. Overschakelen op benzine en probleem is voorbij. Ik kan vrijwel gelijk terugschakelen naar lpg en de auto rijdt daarna weer prima.
Het afremmen na een stuk 80+ gereden te hebben maak ik ca. 15-20 keer per dag mee. En ik heb geen enkele logica kunnen ontdekken waarom het 1 op de 100 keer fout gaat...
Het dynamo lampje gaat soms branden bij dit lage toerental. Kan een stroomtekort bij de LPG-pomp niet de oorzaak zijn? Ik zal in elk geval de stappenmotor eens reinigen als ik die kan vinden.
17 jaar
Dan hebben we hetzelfde probleem Anton. Eens in de zoveel tijd heb ik dat ook, en altijd nadat ik de auto uit laat lopen, wegversmalling of afrit. OVerschakelen op benzine, na 5 minuten terug naar gas en niks meer aan de hand. Ik zie dat jij ook een Vialle LPI systeem hebt.
Ik heb ook eens iets over een lekke injector gelezen, maar heb geen idee wat dan precies de verschijnselen zijn en hoe je dat kunt zien.
Hoop dat er iemand is die ons verder kan helpen.
17 jaar
Vraag aan Anton
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem bij een Galant 2.0 aut op LPI van Vialle...
Is het probleem overgegaan? en door welke ingreep??
Van de garage gehoord dat het te maken zou kunnen hebben met de hydraulische klepstoters.
Hoor graag van je....of van iemand anders
17 jaar
Doet de auto dit ook op benzine?.
Zoniet, dan moet je het zoeken in de gasinstallatie.
Wat ook wel wil helpen is het gasklephuis reinigen en stationnaire omloop.
Op gas is het allemaal wel wat gevoeliger.
17 jaar
Laatste keer met caravan rijden wel...
Bij het stoppen na plm 100 km snelweg stationair op zowel gas als benzine op 3 cylinders..
Uitlezen door de garage gaf aan 'overslag in cylinder 2'
Hebben ook Wynns toevoeging bij de olie gedaan tbv de klepstoters, maar dat heeft niet geholpen; ook nieuwe bougies niet.
Maar het euvel...zoals eerder beschreven....doet zich maar 1 x per ca 100 keer voor...
17 jaar
rocfrans, jouw probleem lijkt toch wat anders dan dat van mij en mvdzande: wij hebben alleen last op LPG en bij overschakelen op benzine is het probleem gelijk over...
Doordat ik het gem. eens per maand ofzo heb, heb ik er nog weinig aan gedaan. Enige wat ik binnenkort eens wil doen is nieuwe bougiekabels (rest van de ontsteking is in elk geval nieuw/goed). Nieuwe bougies hielpen in elk geval niet. Omdat de verbranding van LPG iets preciezer komt kunnen slechte kabels eerst voor problemen op LPG zorgen die je op benzine niet opmerkt...
Ik ben trouwens bij een LPG-specialist van LPi-installaties geweest, maar die kon geen problemen ontdekken en zolang het niet uit te lokken is kon hij er verder niks mee...oftewel, ik moet wachten tot het dagelijks optreed, dan wil hij wel eens meerijden en rijdend de lpg-ecu uitlezen om te kijken of hij op die manier wat kan achterhalen...
Hydraulische klepstoters lijkt me wat vergezocht...
17 jaar
ik heb het zelfde probleem met een peugeot 307 met de 2.0 motor ook soms op de ongelegenste momenten zoals afslaan op rontonde of in een bocht of afremmen bij stoplichten het gebeurd soms in geen week en dan is het bij een rit van 10 km wel 3x..ook ik heb dus vialle lpi en ben er ook mee bezig..wat het dus is....?? laat een oplossing maar snel komen ..het doet zich dus voor met diverse merken auto's en wel met vialle lpi inst.
17 jaar
Hallo henk,
ik heb hetzelfde probleem bij mijn auto (Lancia Delta 1.6.16v, bj. 98), dus het afslaan van motor bij intrappen koppeling. Ook alleen bij gas (LPI Vialle). Heb jij al een oplossing kunnen vinden?
groeten frank
17 jaar
nee...en ik heb de wagen net een paar weken..en geen garantie..particulier gekocht dus..nouja als jij wat weet laat het dan ook horen svp..gr.henk
17 jaar
Kijk, dat klinkt bekend, kennelijk een Vialle LPi kwaal.
Mijn Mitsubishi Galant 2.0 Glxi uit 1998 heeft hetzelfde. Na een snelwegrit op de afrit tot aan het stoplicht gaat het nog goed. Wil je vervolgens wegtrekken, dan gaat dat met horten en stoten, of heeeel veel gas en slippende koppeling. Meestal na enkele stoplichten over.
Voornamelijk in de lagere versnellingen. Tegenwoordig doet ie het ook 's ochtends vlak na overschakelen van benzine naar gas (doet ie zelf). Op benzine trouwens nergens last van.
Volgens gasspecialist 1 zou het de gaspomp zijn. Volgens gasspecialist 2 de ontsteking, dus bobines en/of kabels (bougies zijn al vervangen).
Volgens dealer kan het de ontsteking niet zijn, want "dat zou je merken op benzine". Lijkt me flauwekul.
Als het de gaspomp is, zou ie er vanzelf een keer mee stoppen hebben ze me verteld, maar nu (ca 15000 km verder) verandert het beeld niet erg. 't Lijkt wel temperatuursafhankelijk. Koud/vocht maakt het erger.
Ik overweeg de ontstekingsmodules en kabels te vervangen. Ik twijfel alleen tussen nieuwe en gebruikte onderdelen.
17 jaar
Klinkt als een identiek probleem inderdaad Dyana. Hoe vaak heb je er last van?
Ik heb zelf ook het idee dat het iets vaker voorkomt bij kou/vocht, maar som heb ik het ook als het heerlijk zonnig weer is. Maar toch heb ik hierdoor het idee dat het eerder in de ontsteking zal zitten.
De vialle-persoon die ik heb gesproken vertelde me dat doordat LPG hogere eisen aan de vonk stelt je problemen in de ontsteking eerder zal opmerken bij rijden op LPG, dus verhaal van je dealer klopt niet...
Ik zou beginnen met nieuwe bougiekabels. Bobine is goed door te meten qua weerstand, die klopte perfect in mijn geval. Ik ga komende week nieuwe kabels kopen (origineel)...en hoop dat ik er dan geen last meer van heb (ik had afgelopen weekend voor het eerst in 1,5 maand weer last)...
17 jaar
Gas is idd veel gevoeliger voor een brakke ontsteking, op benzine vaak niks van te merken.
Vaak zit de storing toch in het gasklephuis, door vervuiling minder gangbaar geworden en ook op gas veel gevoeliger daar voor.
Een dealer maakt zich er dan wat makkelijk vanaf door te zeggen, zit in de gasinstallatie.
Hij kan ook dit soort basis afstellingen gewoon controleren of opnieuw instellen.
Zo moeilijk is dat niet, mocht dat nou allemaal goed zijn, dun kun je ook nog gas bougies monteren en er zijn zelfs bougie kabels met een andere weerstand.
Het lambdasignaal is ook van invloed op dit soort storingen,als tie wat trager reageert krijg je ook dit soort verschijnselen.
Vaak zijn dit soort storingen op benzine ook aanwezig, maar veel meer op de achtergrond.
Let er maar eens op, als je van een snelweg afkomt zal het dippen van de toerenteller ook te zien zijn, alleen in mindere mate op benzine.
17 jaar
Bekend probleem ondertussen ook voor mijn auto (een mazda 626 met vialle LPi). Soms wat inzakken van toerental/schokkend rijden, en enkel na een lang stuk (meestal op cruise control) in het middentoerengebied (80-130 km/u).
Ik heb zelf de gasklep en stappenmotor goed schoongemaakt, gasklepinstelling afgeregeld. Dus ik denk zelf dat ik de bougiekabels (die al min. 100.000km oud zijn en ws. nog een stuk ouder) maar eens ga vervangen samen met de bougies...en anders de EGR schoonmaken (wil ook wel eens niet goed sluiten met dit soort problemen als gevolg, maar ik zou niet weten waarom het probleem dan opeens vedwijnt bij overschakelen op benzine)...
17 jaar
Dat komt omdat gas een hele andere verbranding is, om het te laten ontbranden is sowieso een sterke en krachtige vonk nodig.
De elektrode afstand is van belang en de algehele conditie van de ontsteking.
Gas rijd sowieso wat schokkeriger, met name in lage toerentallen heb je er last van.
17 jaar
Dat klopt, ik kan ook merken wanneer het tijd is om bougies te vervangen door iet minder mooi draaien van de motor op LPG, terwijl er dan op benzine nog niks mis is.
Maar dat is ook de reden dat ik de EGR verdenk: net te veel uitlaatgas in de cylinder kan bij LPG problemen met ontsteking geven die je op benzine nog niet merkt.
Maar eerst maar eens de ontsteking in topconditie brengen, dat is het makkelijkst te doen...
17 jaar
Zit er een egr op dan?.
Ik dacht dat dat alleen op een diesel van toepassing was.
17 jaar
Hier een update van de Mistubishi Galant:
Gisteren de bougie-kabels vervangen. Dat zijn er overigens maar twee, want direct boven de middelste bougies zitten de ontstekingsmodules. Helaas, dit had totaal geen effect. Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar gebruikte ontstekingsmodules (zijn nieuw wel erg duur).
Of weet iemand hoe ik die modules kan nalopen?
Ik begreep van de "onderdelenspecialist" dat gas-bougies (de tip van primera p11) van iets ander materiaal zijn, met name als doel de hogere verbrandingstemperatuur beter aan te kunnen, en niet zo zeer om krachtiger te vonken o.i.d.
Dat i.c.m. de stevige prijs is voor mij de reden om die bougies nog maar even niet te proberen.
17 jaar
Stevige Prijs?.
Ze zijn nog goedkoper als gewone bougies, of net zo duur!.
Ik weet niet waar je gekeken hebt.
Je kunt ze bestellen bij van meenen in belgie of bij autobedrijf rs wouda in nederland.
Niks geen iridium of iets anders exotisch, ook 1 elektrode.
Deze hebben een koperen kern en andere elektroden afstand en andere warmtegraad.
je kunt ook de originele bougies een graad kouder nemen en de elektrode afstand op 0.6 zetten.
17 jaar
Ik heb zelf de standaard bougies 1 warmtegraad kouder en electrode op 0.7mm inderdaad. Deze bougies zijn 3 euro/stuk....weet niet wat die gasbougies moeten kosten (+verzendkosten).
Ik heb ook de kabels vervangen van mijn 626. Mijn auto loopt stationair duidelijk beter: na de snelweg zakt het toerental niet gelijk weg tot 500rpm om daarna pas te stabiliseren en toerental is stabieler. Maar of het ook helpt tegen het schokkend rijden durf ik niet te zeggen, want dat treed heel onregelmatig op (pas 2x gehad in afgelopen 2 maanden).
17 jaar
Ok, er zijn kennelijk verschillende type gas-bougies. De onderdelen-specialist had het inderdaad over die iridium dingen. Ik ga maar eens in Wormerveer langs (Wouda) voor een setje, voor de prijs van gewone bougies wil ik het wel eens uitproberen!
Verder noemde primera p11 het reinigen van het gasklephuis. Mocht het nalopen van de ontsteking niet werken, dan moest mijn garage dat ook maar eens doen. Is dat een bewerkelijk klusje?
Je weet er trouwens veel van, werk je zelf bij een garage? (dan breng ik 'm daar wel heen ;-)
Bij zo goed als elke rit treedt het een keer op, nu voornamelijk na het omschakelen op gas bij nog relatief koude motor. Op welk signaal schakelt ie trouwens om, is dat puur temperatuur? Voor mijn gevoel wisselt het nog wel eens hoe lang dat duurt.
17 jaar
Hallo Dyana.
Als je daar in de buurt woont kun je autobedrijf rs wouda ook om advies vragen.
Ze bouwen ook gasinstallaties in en doen ook onderhoud aan autos.
Ze komen daar vanuit het hele land voor inbouw en problemen.
ze hebben ook een website www.autobedrijfrswouda.nl
17 jaar
Bij autobedrijf Wouda langs geweest i.v.m. de gasbougies. Erg vriendelijke mensen, gaven aan dat het hoogst waarschijnlijk toch de pomp is. Volgende week gaat m'n Mits voor een diagnose.
Ben benieuwd.....
17 jaar
Laat nog even weten hoe het afgelopen is.
17 jaar
En Dyana, al resultaat van de diagnose?
Ik heb de laatste tijd soms ook een ietwat schokkende overgang van benzine naar LPG. Wat opvalt is dat áls dat schokken gebeurd, de auto "te vroeg" lijkt over te schakelen. Zo had ik zowel afgelopen donderdagmiddag als gisterochtend last van een schokkende overgang, terwijl de auto in beide gevallen al na 50-100 meter overschakelde op LPG.
Andere dagen ging het overschakelen wel soepel, maar was het overschakelen op LPG pas na ca. 300-400 meter rijden. Buitentemp scheelt weinig, dus daar ligt het niet aan. Vorig jaar in de zomer (zelfs op écht hete dagen) schakelde de auto altijd na pas 200 meter over op LPG, dus die 50 meter nu lijkt me wel héél snel...
Heb al wel de temp.sensor doorgemeten, maar die lijkt de juiste weerstand te hebben (koud in elk geval)
17 jaar
hoii ik heb dus een peugeot 307,en bij mij is de afgelopen week hetzelfde aan de hand..snel overschakelen van benz. naar gas lpi..vialle...maar ik heb het nagevraagd en het had dus te maken dat inderdaat de buiten temp. hoog was, die sensor zit bij mij in de rechter buitenspiegel..en de computer gaf aan dat het 34 gr. buiten was..nouja zo warm was het niet echt, maar de spiegel stond de hele dag in de zon..dus de sensor was lekker opgewarmd..ik denk er over om die sensor maar eens te overbruggen,of een vaste weerstand dr in te zetten..of zo..ff uit meten wat de sensor even doet..dan schakeld de auto ook in de winter eens wat sneller over op gas..ik ben nu zo'n 10ltr. benz. kwijt op de drie tanken gas..dus zo'n 1000km..en dat vindt ik wel een beetje veel..ik rijd niet voor niets op gas he...
17 jaar
Je hebt het nu over 2 verschillende temp. sensoren volgens mij. De temp. sensor die de LPG installatie gebruikt is volgens mij de sensor in de koelvloeistof die de motortemperatuur meet. De sensor in jouw buitenspiegel is enkel voor temperatuurweergave op boardcomputer oid en wordt niet door de LPG installatie gebruikt.
Maar 10 liter/1000 km is wel veel, ik gebruik misschien 2-3 liter. Wat is je gemiddelde ritafstand (enkele reis, zonder motor uit te zetten)?
17 jaar
nouja naar mijn werk..dan is de rit gem 7,5km...dus niet zo heel ver he..maar de auto schakeld na het starten over op gas zo's morgens om ca 6.30uur wel na ca 500 mtr-800mtr over op lpg...als ik s'middags van mijn werk weg rijd is de afstand aanzienlijk korter voor die over gaat op gas ..maarja dan is de temp. buiten ook wat warmer he..als hij warm is dan binnen 200mtr dus dat valt allemaal denk wel mee..zou die dan benz. verbruiken als ik gewoon zou rijden op lpg?? zou je dat kunnen meten met co meting??
17 jaar
benzine verbruik tijdens rijden op lpg merk je duidelijk: motor loopt niet goed.
ik rij 80 km enkele reis. elke keer opstarten gebruikt de motor benzine: hoe korter de ritten, hoe hoger je benzineverbruik uiteindelijk is. Met een rit van 7,5km verbaast me 10 liter op 1000km niet echt...
17 jaar
Kijk onder de motorkap,of je ontspanner niet wit ziet (bevroren),het kan ook dat je wat water moet bijvullen (radiator)
Ressort
17 jaar
Hallo ressort, dat zie je niet.
Dit is een lpi installatie met injectoren, dus geen verdamper.
Word vloeibaar ingespoten, daarom ook weinig vermogensverlies.
Henksuper, 500 tot 800 meter is normaal.
Een auto loopt in koude toestand wel behoorlijk verrijkt, en dan loopt tie op benzine niet echt zuinig.
Dus alle korte stukjes die die draait op benzine lijkt het verbruik best groot.
Is weinig aan te veranderen denk ik.
17 jaar
Update Galant:
Autobedrijf Wouda heeft er naar gekeken: LPG-pomp was ook bij hen verdachte nummer één , is nagemeten, zou niet de veroorzaker zijn. Ook zij dachten dat de bobines de oorzaak zouden zijn. Dit had ik eerder gehoord, dus toestemming gegeven nieuwe bobines te plaatsen i.c.m. gasboegies . Vanmiddag Galant weer opgehaald, 500 Euri's armer en..... bagger, hikt nog steeds! Lijkt wel iets minder, maar dat is lastig als een storing niet constant zich voordoet.
Voor de duidelijkheid, het schokken vindt bij mij niet (alleen) plaats bij het overschakelen. Het gebeurt voornamelijk bij wegtrekken vanuit stilstand. (iets te maken met rijk mengsel?) Toerental loopt op en ergens tussen 2200 en 3000 toeren valt heel kort het toerental terug. Als je met extreem slippende koppeling wegrijdt is het op te vangen (je wordt handig van ellende), als je dat niet doet zit je met je neus op het stuur.
Morgen maar weer bellen, of Wouda er nog een gat in zien verder te zoeken....
Ik had het idee dat ik op het moment van hikken iets hoorde schakelen, of er een relais-tje omgaat ofzo. Toch eens opletten, misschien een nieuwe aanwijzing in deze onplezierige puzzel.
17 jaar
Anton,Henksuper,Kasperht,Dyana lijkt het verschijnsel op het volgende: koud op benzine, niks aan de hand.
Als de auto over schakelt op gas en je laat het gas los, dan houd tie sterk in en schokt en lijkt uit zichzelf gas te geven.
Dan koppeling intrappen en het verschijnsel is weg, of gasgeven.
Het herhaalt zich weer zodra je gas loslaat totdat de motor op temp komt dan verdwijnt het naar de achtergrond maar blijft in de verte waarneembaar en reageert schokkerig op het gasgeven en loslaten.
Met name in de lage toerentallen aanwezig.
Je kunt het ook op roepen door in de vierde versnelling 50 te gaan rijden en dan gas loslaten en dan gas geven.
dit zal gepaard gaan met een schok, dit is niet aanwezig op benzine.
Als dit op benzine aanwezig is duid het op een vervuild gasklephuis en/of stationnaire omloop.
Dat inzakken van het toerental bij warme motor heeft wel met een vervuild gasklephuis te maken en/of stationnaire omloop.
Op benzine minder aanwezig, op gas gewoon hinderlijk aanwezig.
Dyana, stotterd de auto ook met doortrekken op bijv een oprit van een snelweg?.
Wat jij voelt is waarschijnlijk het volgende, je wilt wegtrekken met warme motor bij de stoplichten dan heeft de motor de neiging te dippen en dat is alleen met veel gasgeven op te vangen, als je dat niet doet dan trekt tie schokkerig weg.
kortom niet mooi vloeiend.
17 jaar
Primera, mijn probleem is juist anders.
-weinig probleem bij overschakelen benzine->lpg (enkele keert schokt de auto een klein beetje, als hij overschakeld net op het moment dat ik optrek)
-inzakken toerental bij bv. stoplicht na stuk snelweg/warme start -> dit is vrijwel helemaal opgelost met nieuwe bougiekabels, reinigen gasklep/stappenmotor en afregelen stat. toerental.
Enige probleem dat ik soms heb is dat bij een warme start (echt warm, dus bij bv. pompstation na tanken) dat stat. toerental kortstondig daalt tot ca. 500-600 en dan opklimt tot de normale 700. Weet alleen niet of hij dat op benzine ook doet (en of hij al op LPG draait op dat moment)...
17 jaar
Schokken bij overschakelen naar gas bij optrekken is normaal, immers een dip in brandstof kortstondig.
Bij jouw is dus het probleem met het toerental opgelost door omloop en gasklep te reinigen.
dat wat jij beschrijft bij de warme start heb ik ook bij hele warme motor.
ik denk ook dat tie vrijwel na de start over gaat op gas bij hele warme motor, maar een keertje het pedaal aantippen en het is goed.
Kortom bij jouw loopt de auto gewoon goed.
Bij de andere zie ik overeenkomsten in de problemen, daarom blijf ik ook zeggen dat eerst het gasklephuis en omloop gereinigd moeten worden en dat gebeurt vaak toch niet door een lpg-specialist.
Vaak moet de gasklep in de basisstand terug gezet worden, dus blijven ze daar vanaf.
dat is het eerste wat ik zou doen met toerental dipjes en dan pas verder kijken naar ontsteking en/of bougiekabels.
17 jaar
Helemaal mee eens.
Gasklep en stappenmotor/omloop reinigen is een redelijk simpel (en dus betaalbaar) begin wat al veel problemen vaak oplost. Van mazda weet ik dat stationair toerental zelf in de basisstand is te zetten, zonder speciale apparatuur van de dealer, weet niet hoe dat bij andere merken gaat.
17 jaar
Even korte aanvulling. Het kort dippen van toerental bij warme start tot 500-600rpm gebeurd terwijl de auto nog op benzine staat, dus is geen LPG probleem, maar eerder een stappenmotor die wat langzaam reageert....heb er eerder ook nooit op gelet, dus misschien is het er ook altijd al wel geweest :)
17 jaar
Update galant:
Het heeft even geduurd, Galant is weer weggeweest. Na zoektocht bleek de lambda-sonde verdachte nr 1 te zijn. Zag er volgens Wouda "gefrituurd" uit. Vanwege het ongemak hebben ze heel schappelijk gerekend met de onderzoeksuurtjes. Dat heeft helaas niet kunnen voorkomen dat de Galant vrolijk verder hikt en stottert. Nog steeds hetzelfde beeld, voornamelijk bij lage versnelling (1 en 2) en bij koude motor erger dan bij warme, maar ook na de snelwegrit.
Het leek heel even beter, maar dat duurde niet lang. Ben de zin van verder zoeken een beetje kwijt geraakt, vandaar de late update....
16 jaar
Wat je nog kunt doen is de grote stekker van gascomp afhalen en contacten inspuiten met contact spray, even laten drogen en weer erin klikken.
Dit kun je ook met stekers van de injectoren doen.
Zo heb in nog weleens succes gehad met dit soort storingen.
16 jaar
Het topic wordt steeds interessanter, staat ondertussen veel info rond 1 probleem in :)
Maar ik heb ondertussen gemerkt dat ik nog altijd (al is het maar heel beperkt) een probleem heb. Na het lang uitrollen in de versnelling (orde grootte 1 kilometer) na een stuk op constante snelheid (boven de 80) schokt de auto soms op LPG.
Nu heb ik net afgelopen week de APK gehad. Kwam met warme motor (15km lekker over hele toerenbereik gereden) bij keuringsstation. 10 minuutjes later aan de 4-gas tester. Normaal is het 10 seconden lopen, 2x gas geven en CO is 0% en lambda 1.000. Nu moest de motor toch wel wat langer draaien met paar keer fors gas geven voordat de CO daalde. Uiteindelijk wel de 0% CO en lambda van 1.000 gehaald, dus voldeed prima aan de norm. Had daardoor het idee dat de verwarming van de lambdasonde mogelijk niet (goed) werkt?!
Dus toen ben ik even gaan filosoferen:
Nu vroeg ik mij daardoor af of het probleem van het inhouden op LPG niet de lambdasonde kan zijn. Deze wordt normaalgesproken verwarmd tijdens opwarmen vd motor, en blijft daarna op temperatuur door het hete uitlaatgas. Maar als je 1km uitrolt komt er een hele tijd geen uitlaatgas langs de sensor waardoor deze afkoelt (zou ik verwachten). Ik verwacht dan dat normaal gesproken de verwarming van de lambdasonde ervoor zorgen dat deze op temperatuur blijft. En dat als de verwarming van de lambdasonde het niet (goed) doet deze zover afkoelt dat deze foute waarden geeft waardoor er foutief wordt ingespoten? Het is maar een idee...
Bedrading lambdasonde is niet super bereikbaar bij mijn auto, dus nog niet doorgemeten of de verwarming in orde (lijkt) te zijn.
16 jaar
Zou het kunnen zijn,maar denk ik eerlijk gezegd niet.
Het schokken is bij mij een stuk minder nadat ik de kabels heb ingespoten.
Als het bij zoveel autos voorkomt ga ik toch aan de software denken.
Het betreft hier allemaal een vialle installatie in verschillende type autos met uiteindelijk dezelfde klacht.
De software van vialle is een vrij grof programma heb ik mij laten vertellen, met name de inspuitmomenten.
Vandaar ook de abruptheid die ontstaat als je van het gas afgaat, alsof je de rem intrapt zo sterk remt tie op de motor af, tenminste bij mij.
Het is allemaal wel beter geworden nadat ik de boel ingespoten had.
Als de motor stationnair draait en je geeft plotseling gas zit er ook een bepaalde traagheid in, hij hangt er niet lekker aan.
Had ik overigens bij al mijn gasautos.
Gezien de emissie eisen van tegenwoordig denk ik dat dat een probleem word om de boel op lpg nog mooi te laten draaien, al zullen er zijn die zeggen dat het nog steeds kan.
Vaak ga je toch merken na een aantal jaar met de auto gereden te hebben dat tie minder mooi begint te draaien, licht stotteren en inhouden of stationnair niet helemaal meer goed vast kunnen houden.
En met name op lpg is de afstelling kritisch en ga je sneller afwijkingen merken.
Daar komt nog bij dat de kleppen in gaan zakken naarmate de km stand vorderten dit geeft ook een andere rij karakteristiek.
Als je met dit soort oneffenheidjes kunt leven heb je er een prima auto aan, maar ik kan me ook voorstellen dat je je er kapot aan ergert en dan kun je beter gaan dieselen.
16 jaar
Dat de motor niet altijd even mooi op LPG loopt klopt wel, hoor je zelf steeds vaker bij benzine. Da's het fijne van alle milieumaatregelen.
Maar het inhouden na op de motor afremmen valt daar denk ik niet onder. Vooral omdat het vroeger nooit optrad en enkel na langdurig afremmen op de motor, verder loopt die super op LPG (en ligt niet aan klepspeling, die is altijd op fabrieks-af instellingen afgesteld).
Inderdaad moet je maar dieselen als je geen risico wil nemen met LPG. Maar de meerprijs om diesel te rijden vind ik toch wat teveel van het goede :) En ik erger me ook niet zo aan de problemen, vind het alleen leuk om na te denken hoe het op te lossen is ;)
16 jaar
Vaak is het een combinatie van een aantal zaken bij elkaar.
Er is niet specifiek iets aan te wijzen.
Ik vind het ook frappant dat meerdere autos hier last van hebben en eigenlijk hetzelfde probleem in meer of mindere mate.
Mijn auto rijd ook goed op lpg, maar er is wel eens ergens een hik of een hapering te voelen.
Eerlijk gezegd ben ik er een beetje mee vergroeid, het hoort een beetje bij de auto.
Maar even terug naar dat afremmen, doet tie dit op benzine of op allebei de brandstoffen?.
Op benzine heeft het toch vaak te maken met vervuilde injectoren.
Wat ik bij mijn eigen auto bij het afremmen merk, is dat tie dat op lpg sterker afremt en als tie stationnair gebied komt als het ware met een klein schokje gasgeeft.
Gasboer zegt,dat is normaal, gas is nou eenmaal een andere verbranding en de injectoren zijn nou eenmaal niet zo precies als de benzine injectoren.
Vandaar het schokkerige karakter, dit kan verschillen per installatie, maar bij vialle kom je dit vaker tegen.
Het prog van vialle is ook wat grover geschreven, ook de injectoren zijn minder precies als van een andere installatie.
Dit is info wat ik heb van de plaatselijke inbouwer, werkt met ook verschillende installaties, en weet daardoor ook de voor en nadelen van de betreffende installaties.
hij zelf zegt ook:vialle is de beste installatie kwa betrouwbaarheid, maar een AG is wat beter afgestemd op de betreffende auto.
Hij zegt ook: een heleboel mensen valt het ook niet op dat de auto hikt of niet mooi loopt.
16 jaar
Toch raar, je zou verwachten dat tijdens het afremmen op de motor er geen verschil merkbaar is tussen de gekozen brandstoffen aangezien er niks word ingespoten op dat moment.
Of er een verschil is tussen LPG en benzine weet ik niet. Het probleem treed max. 1 keer per maand op en om nou zo langdurig op benzine te gaan rijden....
Het ietwat "ruwer" reageren op gas tijdens rijden op gas klopt wel net als heel soms een hikje. Maar daar maak ik me niet zo druk om. Merk het sowieso alleen als ik écht oplet....
16 jaar
Vaak staat de gasklep niet helemaal dicht tijdens het afremmen op de motor, want het mm reageert ook op stuurbewegingen, dan word het stationnair iets verhoogd.
16 jaar
Bij afremmen op de motor draait de motor toch niet stationair (ik ontkoppel de motor iig niet), dus kan ik dan ook niet zien of het mm het stationair toerental bijregelt?
16 jaar
Rij maar eens tussen de 1000 en de 1500 omwentelingen en geef eens een ruk aan het stuur, dan zul je merken dat het toerental omhoog gestuurd word i.v.m het vragen vermogen van de stuurbekrachtigingspomp.
Datzelfde effekt treed op met de airco.
Vaak zie je het toerental met ingetrapte koppeling terugvallen tot 1500 omwentelingen, daar blijft tie even hangen.
Dit is ook gedaan om het schakelen soepel te laten verlopen, tenminste bij mijn nissan.
Als tie gelijk terugvalt op 800 omwentelingen schakelt tie veel stroever.
16 jaar
OK, zo duidelijk merk ik dat niet van het stationair toerental. Wordt ook opgevangen op 800 terwijl 700 basis is. Alhoewel in de toeren het toerental bij schakelen niet heel snel daalt wat wel gunstig is voor soepel schakelen inderdaad.
Net de weerstand van de lambdasonde verwarming doorgemeten. Norm volgens boek1 is 14 ohm bij 2 graden celcius. Volgens boek2 is het 10-40 ohm. Nu heb ik krap 7 ohm gemeten. Wel wat laag, maar of het té laag is??
16 jaar
Nou reageert mijn nissan sterk op verbruikers en stuurdraaingen.
Dat zal wel merk/model eigen zijn, voor de rest is het gewoon een probleemloze auto en ik heb dat met europeanen weleens anders mee gemaakt!.
Wat die weerstand betreft, ik zou dat zo niet weten, als er een breuk is dan is tie oneindig volgens mij, kwa waarde.
maar het was toch ook geen 2 graden op dat tijdstip?.
Het was 6 tot 8 graden.
Als de voorverwarming in werking is van de lambda dan heb je toch ook geen closed loop?.
Of word dat bepaald door koeltemp.
Het is algemeen bekend dat bij koude motor de lambda niet meedoet (open loop).
Zodra de motor op temp komt word het closed loop.
Kortom lambda gaat regelen, daarom zit er nog weleens een verschil van rijden op lpg in als tie koud is.
16 jaar
Zit inderdaad een groot verschil tussen auto's in de mate van bijregelen van toerental. Ik merk alleen airco aan dat toerental heel licht toeneemt, verder is toerental altijd stabiel, ongeacht verbruikers.
Klopt wat je zegt over open/closed loop. Normaal als ik met warme motor aankom voor 4-gasmeting (motor tussendoor 5-10 minuten uit) is het een kwestie van 2x gasgeven en je ziet dat het systeem begint bij te regelen (closed loop). Deze keer bleef het systeem veel langer in open loop. Vandaar dat ik het idee had dat de sensor door uitlaatgassen ipv de eigen verwarming op temperatuur moest komen (wat natuurlijk langer duurt).
16 jaar
Bijna een jaar later, nog een reactie. Ik ben benieuwd hoe het met de anderen in dit topic gaat qua probleem?
Ik heb een hele praktische oplossing gevonden. Als ik meer dan 0.5km uitrol in de versnelling, ontkoppel ik na een halve km de motor en rol zo verder door. Sinds ik dat doe heb ik nooit meer een beroerd lopende motor gehad (k doe dit nu 9 maanden). Dus het probleem zit inderdaad in het lange uitrollen in de versnelling. Een echt oplossing weet ik nog niet, maar op deze manier is er wel mee te leven...
15 jaar
nou na een jaar dus heb ik nog steeds hetzelfde..zo'n 12000km gereden,en valt nog wel eens uit..dus een oplossing is er nog niet gevonden.als ik wel wat weet,meld ik dat gelijk..gr. henk.
15 jaar
Dit topic is van 2006.
We gaan niet eindeloos doorposten en daarom wordt het topic gesloten.
mochten er zich nieuwe ontwikkelingen voordoen, open dan een nieuw topic.
mvg,
Hans.
[img]http://img138.imageshack.us/img138/4893/...[/img]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar