👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Magneetkoppeling airco laat het vaak afweten.
Goedenavond beste leden.
Ik ben al jaren een trouwe rijder van een Mitsu Outlander uit eind 2006 op lpg.
Een paar weken geleden heb ik mijn airco laten servicen.
Systeem is ok, gevacumeerd en het gehele proces doorlopen en opnieuw afgevuld.
Wat ik sindsdien met het voornamelijk warme weer heb gehad is dat de magneetkoppeling niet meer inslaat, dus de airco doet het niet.
Het vreemde is dat wel mijn 2 ventilatoren achter de radiator dan volop blijven draaien.
Motor uitgezet, kwartier gewacht en weer gestart.
Airco doet het weer.
Helaas ben ik bang dat dit een zoekplaatje wordt.
Kabelbreukje, maar graag laat ik mij door jullie informeren waar te beginnen.
Alvast bedankt voor de moeite.....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Om te beginnen is de speling tussen meeneemplaat en magneetkoppeling niet te groot?
Als je met een bezemsteel of iets dergelijks de koppeling aanduwt wat doet ie dan ?
Meet of er spanning op de stekker komt.
Goedenavond Kaleido. Ik heb uiteraard met de motor uit een dunne lat genomen en kan de koppeling gewoon ronddraaien.
Ehhhm, verders ben ik niet zo technisch qua doormeten. Het zit allemaal nogal ingebouwd, maar de stekker van de pomp het ik al los gehad en gereinigd met contactreiniger. Bedoelt u dit stekkertje ?.
5 maanden
Doe eens met de motor aan de plaat aanduwen.
Stekkertje zit bij de pomp.
Stekkertje had ik al een keertje losgekoppeld om met contactreiniger schoon te maken voor de zekerheid.
Net motor gestart en airco doet het gewoon, zoals ook de voorgaande keren nadat ik de auto thuis geparkeerd had en na 20 minuten weer geprobeerd.
Geen probleem, alleen als het dus erg warm is, zoals vandaag, dan stopt ie ermee en dat vind ik heel bijzonder....dat misschien toch een draadbreukje ergens ?.....
5 maanden
Maar de ventilatoren draaien dan wel op volle snelheid mee..........en die gaan niet meer uit zichzelf uit.......
5 maanden
Ja, allebei draaien ze op volle toeren.......
5 maanden
Als hij het niet doet werkt je condensorfan dan wel ?
Ja allebei draaien ze op volle toeren en gaan niet meer uit dan, omdat de magneetkoppeling niet meedoet op dat moment
5 maanden
Zit er niet gewoon teveel koudemiddel in? Zou dat toch eens laten controleren.
Goedemiddag Harry, Plakkie....Een paar weken geleden gebeurde hetzelfde, alleen toen zat er te weinig in. Dan werkt de airco ook niet. De laatste service was afgelopen mei 2 jaar geleden, dus vandaar dat ik de airco heb laten servicen. Wat gebeurt er dan als er teveel ingaat....lijkt mij toch altijd wel beter of....??
MDZNL, bedankt ook voor uw reactie. Ik neem aan met stilstaande motor, anders is het levensgevaarlijk met die draaiende fans en de minimale ruimte. Zelfs het stekkertje eraf halen is al een crime.
5 maanden
Als er teveel ingaat zal de druk te hoog worden.
De airco zal zich dus uitschakelen.
Anders zal de verdamper en of condensor open kunnen scheuren
Meet eens of er 12V op het stekkertje naar de koppeling staat als de airco is uitgevallen. Zo ja: speling van de koppeling te groot of de spoel zelf is defect.
5 maanden
Mogelijk onderbreking in magneet spoel ga ik haast denken.
Als de airco gewoon werkt bij wat lagere temperaturen verwacht ik niet dat er een probleem in de magneetkoppeling zit. (Wat niet wil zeggen dat het uitgesloten is uiteraard) Maar als door teveel koudemiddel de druk te hoog wordt, wat vooral bij hogere buitentemeraturen dan gebeurt, schakeld de airco uit en kunnen de koelvinnen blijven draaien. Heb dit een paar keer meegemaakt, en als je even teruggaat naar degene die de airco heeft gerseviced zal ie vast wel bereid zijn dit naar aanleiding van de klacht even te controleren.
Dag Harry. Er is 550 gram in gegaan. Staat op het stickertje geschreven.
Ik heb ook even wat speurwerk gedaan en op de site van Hella kan je automerk en type invullen. Vervolgens zie je welke hoeveelheid koudemiddel er in mag. Dit ligt tussen de 530 en 570 gram. Op de voorgaande stickers staat het ook op geschreven.
5 maanden
Ik vermoed dat de condensor/radiateur wel eens verstopt kunnen zitten en het systeem uit schakeld op hoge druk.
.
Dat kan idd ook nog
Goedemiddag heren,
Ik heb gisteren de magneetkoppeling open gehad om toch even te kijken hoe het ervoor stond. Nu weet ik niet of dat wat de foto laat zien normaal is, maar ongekend wat een roestvorming op het losse deel en de unit zelf. Ik heb met een dikke glasvezelpen de roestvorming verwijderd en vervolgens met lucht () compressor ) alles schoon geblazen. Tsjongejonge, dit is in haast 18 jaar nooit open geweest. Tja, dan kan je ook niet meer spreken van een magneetkoppeling. Goed, daarna in elkaar gezet. Voordat ik dit uitgevoerd had heb ik eerst met 2 kabeltjes vanaf de + en - van de accu contact gemaakt om te kijken hoe de koppeling reageert. Nou heren....Ik kon nog net horen dat de koppeling klikte, maar daar had je het ook mee gehad. Na de reiniging wederom uitgeprobeerd en nu hoor je daadwerkelijk een zuivere klik.
Ik heb de auto geruime tijd op de oprit laten draaien en de airco doet zijn werk. Weliswaar was het hier gisteren 31 graden en ondanks de motorkap open en stilstaand, heeft de airco toch moeite. Vervuiling zou ook nog een reden kunnen zijn in de condensor. Ja, ik roep ook maar wat...De uitblaas temperatuur gisteren was + 11,.5 graden celsius.
Maar ja hij doet het wel nu en aankomende week ondervinden hoe het systeem zich al rijdende gedraagt hierin.
Ik hou jullie op de hoogte en uiteraard graag jullie reacties. Ik kan er alleen maar van leren....
5 maanden
XXX
5 maanden
Nog even...ik heb 2 foto's toegevoegd, maar misschien dat jullie deze kunnen zien...ik zie ze niet in ieder geval...
5 maanden
Je roept niet zo maar wat over verstopte condensor had ik ook al als mogelijkheid geopperd maar dat terzijde .
Vervuiling zou kunnen , 11.5 graden uitblaas in de auto met kachel op low en ventilator op ? En welke ruimte temperatuur ?
He Kaleido...Maar ik roep toch ook maar wat. Het was uw reactie en dat kunnen andere leden ook lezen. Toch !!. Kachel inderdaad op low en ventilator gemiddeld op 40/45 % van de 100%.
5 maanden
Oke wat was de ruimte temperatuur in de auto bij 11.5 graden uitblaas ?
Ja goed warm Kaleido....Het was hier gisteren al rond de 31 graden. Dan nog deels in de zon... Heeft u de foto's nu kunnen zien die ik gepost heb...of ??
5 maanden
......
5 maanden
Via you tube proberen en bestand verkleinen misschien
Goedenavond beste mensen. Ik had gehoopt wat foto's toe te kunnen voegen, maar helaas niet gelukt. Ik heb toch een magneetkoppeling eraf gehaald afgelopen zaterdag om te kijken van hoe of wat. Het probleem kwam gelijk al naar voren. Zowel de unit op het blok als het deksel vertonen een dikke roestlaag. Met een glasvezelstift ben ik beide schoon gaan borstelen. Hierna goed schoon geblazen met een luchtspuit en weer teruggeplaatst. Vervolgens vanaf de + en - van de accu contact gemaakt op het stekkertje bij de aircopomp. Nu kon je echt een klik horen en voorheen was dat niet of nauwelijks het geval. De laatste dagen tijdens het rijden de airco goed uitgeprobeerd en tot op heden blijft het systeem het doen. Navraag nog gedaan bij de garage omtrent de hoeveelheid vulmiddel. Dit klopte als een bus. Met andere woorden en ter lering en vermaak voor mezelf meer de airco gebruiken om verstoringen zoals dit te voorkomen. Ik wil jullie bedanken voor het meedenken hierin. Super.....
4 maanden
Probleem opgelost....
4 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Outlander of stel zelf een nieuwe vraag.
5 maanden