Mitsubishi Outlander 2008: Lekstroom

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4B12, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 125

Sinds kort loopt de accu leeg
Na metting vind ik 0,6 amp stroom na uitzetten
Bij 2 zekeringen er uit is 0,2 na 30 min 0,0
Het zijn de zekeringen no 9 en 10
Bij zekering 9 = binnen verlichting
en zekering no 10 =module ?
Waar dient deze module voor en waar zit die verstopt ?
Voorlopig dan maar zonder binnenverlichting

Maar ik wil wel deze module controleren of vervangen
Of laten controleren
Wie kan me helpen

Geplaatst door

Peter2024 (90)

al 3 maanden lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe heb je gemeten ?
Als je direct na het uitzetten / afsluiten / openen van de auto gaat meten zijn de systemen nog actief,
Je kunt pas de lekstroom / ruststroom meten nadat de systemen in rust zijn,
dit is na +/- 15 à 20 minuten,
portier en motorkap open laten, 15 à 20 minuten wachten en dan de meting uitvoeren,
zekering no:9 is idd van de binnenverlichting,
zekering no:10 is (volgens mijn info) van de hazard warning flashers (gevaren/alarm lichten),
staat er in het zekeringen schema van jouw auto niet bij welke module ?
tevens de accu-spanning meten in rust (motor uit),
en de laad-spanning bij draaiende motor, (bij +/- 2000 tpm),
een slecht wordende accu kan dit probleem (accu loopt leeg) ook veroorzaken.

limbra 1130
vip badge

3 maanden

Hoi bedankt voor het meedenken
Ontdekt
De module is van het stoelkantelmachanisme achterbank
Ik heb op de accu gemeten met een volt amp meter
maar op het t moment dat je de meter aansluit op de -Pool geeft de meter 0,6 aan en zakt dan terug naar 0,2 amp
Het lijkt of het systeem even opnieuw geactiveerd word
Moet ik misschien gaan meten met een amp tang ipv een meter ?
Dan kan de - Pool aangesloten blijven ?
De accu verliest aangesloten 0,2 volt per dag
Graag hoor ik je mening grt Peter

Peter2024 90

3 maanden

Ho ja , nog even de accu is 8 maanden oud en
Bij langzaam draaiende motor geeft deze 14,4 volt aan

Peter2024 90

3 maanden

Dat er 1 of andere module "wakker" wordt zodra je de multimeter aansluit
tussen min kabel en de min pool (accu) is mogelijk,
Laat de auto voordat je gaat meten eens een uur met rust, dan weet je zeker
dat alle systemen in rust zijn.
misschien idd een beter idee om de rust / lek stroom met een ampere tang te meten,
dan hoeft idd de minkabel niet los van de accu en blijven de systemen in rust stand,
verwijder zekering no:10 eens een paar dagen en controleer of de accu dan nog leeg getrokken wordt,
rij je veel korte stukken met de auto ? ook dit kan ten koste gaan van de accu,
De leeftijd van een accu zegt niet altijd alles, ook een nieuwe accu kan kapot gaan,
De laadspanning van 14,4 volt is goed,
als je de meting met een amperetang gedaan hebt en de rust / lek stroom is niet
te hoog (niet hoger dan 0,04 à 0,08A) dan kun je het beste de accu eens laten testen bij een garage.

limbra 1130
vip badge

3 maanden

. sorry was op vakanti
de volt amp meter is stuk dus dan maar een
nieuwe ampere tang gekocht bij bol maar die geeft al niets aan op standen 400 amp 200 of 20 amp ???? volgens mijn moet je toch zowel over 12v als met 220v amperes kunnen meten met deze tang ??
moet duidelijk weer een andere kopen maar ben nu onzeker of dat werkt

Peter2024 90

3 maanden

het probleem is n u echt boven water
het is het mitsubishi mmcs systeem als de zekering no 7 er uit is heb ik na 1 minuut 0,0 AMP spanning
ik heb de radio overbrugd naar een contactgestuurde zekering
maar de navigatiegegevens blijven nu niet meer ingesteld bij uitzetten /aanzetten

Peter2024 90

2 maanden

0,0 Amp spanning ?
Ampere(A) en Spanning(Volt) zijn 2 verschillende dingen.....,
Het mmcs systeem heeft een geschakelde +12volt en een constante +12v,
de constante +12volt is om de instellingen / geheugen te behouden,
nu je de constante +12v overbrugd hebt naar een geschakelde +12v
houdt hij het geheugen idd niet meer vast, zoals je gemerkt hebt,
indien het mmcs systeem idd de accu leeg trekt vermoed ik dat er iets defect is,
laat de mmcs unit eens uitlezen bij de Mitsubischi garage.
ben benieuwd of de accu nu niet meer leeg getrokken wordt.

limbra 1130
vip badge

2 maanden

Je hoort het nog van me dank je wel

Peter2024 90

2 maanden

Beste Limbra
Tot op heden geen lekstroommeer
De mitsubishi wil dit wel onderzoeken 80 euro per uur , maat ze denken aan een nieuwe navigatie .?
Nou echt niet voor 80 euro heb ik al een tom tom, hier blijf het bij
De navigatie is ook geen probleem , deze start op de taal die blijft gewoon
Dan wel naar laatste 20 en die had IK al ingegeven klik hierop en klaar = is niet meer werk
We gaan het afsluiten , bedankt voor je meedenken mvg Peter

Peter2024 90

2 maanden

graag gedaan, bedankt voor de feedback.

limbra 1130
vip badge

2 maanden

Hoi Limbra

Nog dank voorje support

Ik kan je na 6 weken vakantie melden dat ik geen enkel probleem meer heb ondervonden met de lekstroom
Het enige, en dat had ik al aangegeven , is dat de navigatie terugvalt naar standaard instelling
Denk aan geen tolwegen enz
Als je dat weet geen probleem functioneert als vanouds
Blijkbaar zijn radio 's met navigatie die gegevens moeten vast houden probleem dingen
Hopelijk kun je hiermee in toekomst andere mensen mee helpen

Bedankt voor alles
Peter

Peter2024 90

1 maand

Electronica kan soms voor vreemde storingen/problemen zorgen,
Mooi dat het lekstroom probleem opgelost is,

limbra 1130
vip badge

1 maand

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Outlander of stel zelf een nieuwe vraag.