Beste mensen,
Sinds een maand of 3 heb ik een Carisma 1.6 automaat uit 1997. Een week of 2 geleden heb ik het gasklephuis schoongemaakt, omdat de motor inhoud bij het optrekken tot ongeveer 3000 toeren en met constante snelheden als ik in 1x het gaspedaal indruk wil hij niet opgang komen, hij trekt wel op, maar het lijkt net of je het gaspedaal maar 2 tandjes in hebt gedrukt terwijl je hem helemaal ingedrukt hebt. Nu kan je hem nog verder indrukken en kan je met je voet voelen dat je hem verder klikt, zodat je een kick-down krijgt. Het lijkt of hij alles geeft, maar mijn gevoel zegt dat hij nog iets of wat inhoudt op dat moment.
( stationair loopt hij goed volgens mij, in z'n P stand volgens mij 750/800 toeren, in z'n D is het heel verschillend tussen de 900 en 200 ofzo, bij het starten VOORDAT ik me gasklephuis heb schoongemaakt liep hij 2000 tot 2500 toeren, nu begint hij bij koud starten met 1500/1400 toeren, motor is opnieuw ingeleerd na het schoonmaken! )
Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Het is heel rottig als je iemand vlot in wil halen en dat hij het gewoon niet wilt op dat moment. En voor het inhalen wil ik niet iederekeer mijn Kick-down gebruiken, want dat slikt ook benzine. Voor de rest rijd hij als een zonnetje geen problemen verder.
Nu heb ik ook een raar knopje op het middenconsole tussen de 2 stoelen. Het is een rond knopje met een soort toerental plaatje erop. Als ik daarop druk gaat er een groen lampje branden op dat knopje, maar rijd nog steeds hetzelfde, ik zit hier al 3 maanden tegenaan aan het kijken, maar weet nog niet wat het is, iemand enig idee?
Bedankt in iedergeval,
Groetjes Corne
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je zou even langs een dealer kunnen gaan en even laten controleren of je gasklepstandpositiesensor goed staat.
gr jeffrey
Dat knopje is geloof ik een soort winterstand voor de automaat.
Waneer heeft de auto voor het laatst onderhoud gehad ?? Hoe zijn de Bougie's/Kabels en ook belangrijk het luchtfilter ?? Is de versnelingsbak olie op pijl ??
ik denk dat dat knopje voor een achteraf ingebouwde cruise control is hoor
15 jaar
[quote=jeffrey0605]ik denk dat dat knopje voor een achteraf ingebouwde cruise control is hoor[/quote]
Alles is mogenlijk misschien moeten we een foto er van hebben.
ja een foto van dat knopje zou wel makkelijk zijn corne! dan kunnen we misschien zien waar die voor is
15 jaar
[quote=br0ns]Dat knopje is geloof ik een soort winterstand voor de automaat.
Waneer heeft de auto voor het laatst onderhoud gehad ?? Hoe zijn de Bougie's/Kabels en ook belangrijk het luchtfilter ?? Is de versnelingsbak olie op pijl ??[/quote]
Sorry had in de tussentijd geen internet meer .. ik heb net een maand geleden de :
Bougies vervangen.
Nieuwe luchtfilter ( Vervangingsfilter K&N ).
Gasklephuis in z'n totaliteit gereinigd bij de dealer.
Versnellingsbak OLIE ververst/vernieuwd ( zat verkeerde olie in, oliepeil is goed )
Verlagingsveren 35/35.
Het knopje wat ik had in de auto was inderdaad Cruise-Control heb het eruit gehaald ( ook een nieuw vacuüm slangetje gehaald die naar het inlaat-spruitstuk loopt die was gesplitst voor de cruise-control.
Tegenwoordig tank ik ook super 98 inplaats van 95, auto is erop vooruitgegaan. Ook is hij ietsjes beter gaan rijden door de goede automaat-olie.
Auto houd nog steeds in tot 3000 toeren, daarna schiet hij door lijkt net of je gelanceerd word :p met inhalen begint het echt irritant te worden.
Stationair toerental is verbeterd , bij koude start begint hij bij 1500 toeren inplaats van 2200 toeren of hoger en zakt langzaam, duurd ongeveer een 2 minuten.
Ik zit nog steeds te sukkelen met dat inhouden, wil het graag weg hebben, ook als je een kick-down geeft of normaal vol gas ( zonder het klikje voor de kick-down ) na 3000 toeren vliegt hij open als hij schakelt na 6500 toeren lijkt het net of hij een terugval heeft ( net alsof hij z'n vermogen verliest, het is maar net 500 toeren dat hij op dat moment inhoud met die terugval ).
Heb al zitten denken aan de katalysator, bij de dealer zeggen ze dat het misschien de versnellingsbak kan zijn. Maar voor de rest schakelt en rijd hij goed, eigenlijk lijkt me dat sterk dan. Auto geeft geen fouten.
Ik hoop jullie hiermee goed geïnformeerd te hebben.
Bedankt voor jullie reacties.
Groetjes,
Corné
15 jaar
Ik hoop dat jullie een oplossing hebben, ben al zo lang aan het pingelen, vind het jammer want voorderest rijd hij perfect en goed.
Ik hoop van jullie te horen,
Groetjes,
Corné Vaes
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar