close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Pajero: Motor Pajero 2,5TD

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Diesel

De oude Pajero is over de jaren heen zijn pit een beetje kwijt. Nu levert hij vanaf fabriek 84pk. wat ook niet al te veel is voor een wagen van 1800kg.
Deze diesels zijn nog met voorverbrandingskamers, wat ik erg prettig vind ivm rijden op biobrandstoffen. Is er een mogelijkheid om dit wagentje naar de 100-110pk te krijgen.
Ik zou toch wel een een keer binnen de 25sec op de 100 willen zitten :)

Wat zijn de mogelijkheden?

Geplaatst door

Martygofast (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien een setje nieuwe verstuivers monteren. Goede diesel tanken bij een A-merk pomp wil ook erg goed helpen.

Nico8119 0

12 jaar

[quote=Nico8119]Goede diesel tanken bij een A-merk pomp...[/quote]
Ja, van frituurvet wordt hij niet sterker...

Hans4040 1240
badge vip badge

12 jaar

En in de regel niet zuiniger ook niet.

Doet me weer denken aan die chauffeur die komt klagen bij ons dat zijn auto 1 op 2,5 rijdt, terwijl er koolzaadolie vermengd met verfafbijtmiddel in zijn tank zit.

hellbat 0
badge

12 jaar

Hallo Heren,

Het bied me mogelijk te zeggen dat ik niet op olien of chemicalien rij. Gewoon Tamoil Diesel, hoe gewoon dat is geen ID (volgens mij Algerijnse brandstof).

Ik zoek eigenlijk naar een oplossing om hem van de standaard 84pk naar 100+ te krijgen met dit type motor.
Of moet ik meteen denken aan motor reviseren en uitlaten boren naar 3200cc?

Martygofast 0

12 jaar

Ehh, even over het standaardvermogen wat jouw beestje zou moeten leveren.

Je schrijft dat hij af-fabriek 85PK levert, maar dat zou betekenen dat je een kale 2.5 D hebt, zonder turbo. Deze geeft een fabriekswaarde van 62 Kw, wat omgerekend 83 PK is.

Mocht je WEL een turbo hebben, zou je volgens mijn gegevens 2 types kunnen hebben, 70 Kw/94 Pk of de 73 KW/98 Pk versie.

De 85 Kw/114 Pk versie, zou pas vanaf 2001 leverbaar zijn.

Mijn vraag, welke motor heb je precies.

hellbat 0
badge

12 jaar

De 2.5TD uit 1988, kan me niet herinneren dat er een pajero zonder turbo op diesel is geplaats
In het boekje staat 62 kW / 84 PS bij 4200 rpm

Martygofast 0

12 jaar

Oké, kan ook zijn dat mijn informatiebron een fout heeft, maargoed, je hebt dus een 2.5 TD in alle hoogste waarschijnlijkheid dus een 4d56 Motorblok, die in verschillende modellen/uitvoeringen terug is te vinden.

Ga hiermee eens langs een dieseltuner, en dan bedoel ik geen zolderkamerchipper, want die hebben geen flauw benul van wat je bedoeld, maar ( Ik mag eigenlijk geen reclame maken, en ik weet ook niet waar je woont ) zoek dus een goed dieseltununingsbedrijf bij jouw in de buurt. Meestal als je merk/type noemt weten ze de bovengrens wel in te schatten wat er uit jouw blok te halen valt.

Voordeel, ze zijn af-fabriek ook in 114PK uitvoering geleverd, dus technisch moet dit haalbaar zijn, eventueel met aanpassing van injectoren of turbo, en in een uiterst geval een andere pomp, maar meestal kunnen ze met het aanpassen van de pomp al een flinke winst halen.

hellbat 0
badge

12 jaar

Dat is aanzienlijk meer vermogen dan 84PS. Ik ga even shoppen. Thnx.

Martygofast 0

12 jaar

Vergeet niet de auto opnieuw te laten keuren bij de RDW! Wellicht heb je ook andere remmen, een andere koppeling, versnellingsbak en aandrijfassen nodig. Er is een goede reden dat het niet toegestaan is om het motorvermogen van een auto ingrijpend te wijzigen zonder herkeuring.

Als je echt een turbo hebt, dat kun je controleren door te kijken of er een slang vanaf het luchtfilter naar een slakkenhuisvormig geval bij het uitlaatspruitstuk gaat en vandaar terug naar de inlaat (eventueel via een intercooler), dan kun je het beste eerst (laten) controleren of de turbo nog wel werkt. Turbodiesels hebben meestal een lagere compressieverhouding waardoor je zonder turbo een tamelijk futloze dieselmotor krijgt.

Nico8119 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Pajero of stel zelf een nieuwe vraag.