Nadat auto bij een collega garage is geweest voor een nieuwe disriem trilt de motor nogal. Wij hebben de auto zo binnen gekregen met dit als enige info. Wanneer je rijd met de auto is het trillen vanaf 2000 rpm. Kom je echter boven dit toerental dan word de herrie navenant erger. Bij 4000 rpm is het niet meer te doen zelfs. Er is dan sprake van een oorverdovend lawaai / trillen van de motor door de hele auto. Het maakt niet uit waar je een ijzeren staaf (of lange schroevendraaier) op de motor houd, hij trilt zo hevig dat je hem amper kan vasthouden. Ik kan anders niets bedenken dan dat de vorige monteur ergens een steekje heeft laten liggen en de balansas onjuist heeft gemonteerd t.o.v. de balansasriem. Echter, voordat ik de klant met een fikse factuur opscheep wil ik even de meningen hier peilen.
met vriendelijke groet,
Sytze Jansma
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als er verder niks gedaan is aan die auto zou ik het hier ook op gooien,zijn wel alle 2 de riemen vervangen??en er zitten toch overal merktekens bij deze auto ,maar dat heb je toch zo gecontroleerd even de beschermkap eraf en timing chekke van allebij de riemen
sytze kijk eens of er niet per ongeluk een balans as verkeerd om staat(1/2 slag gedraaid)
kijk ook of de rotor goed staat en niet de kabels gewisseld zijn om m lopend te krijgen
long time ago mvg jerry
[url=http://img36.imageshack.us/i/picture001b...][img]http://img36.imageshack.us/img36/3530/pi...[/img][/url]
15 jaar
robby
met de tekening is ie vast heel blij
kan ie m zo nakijken
Heb me er even verder in verdiept en ik denk dat Jerry het i.d.d. bij het juiste eind heeft.
Deze balans as kan volgens mij 180 graden verkeerd staan omdat er 2 tekens op kunnen staan.
De enige juiste controle is met een 8mm pen in een speciaal gat in het onderblok steken precies boven de balans as. Als de nok van de balans as omhoog staat kan de pen er niet in schuiven en staat ie 180 graden verkeerd. Vandaag gaat ie helemaal uit elkaar. Afbeelding volgt nog.....
Vast bedankt heren!
Sytze
[url=http://img291.imageshack.us/i/balansas.j...][img]http://img291.imageshack.us/img291/4396/...[/img][/url]
Afsluitstop aan het motorblok verwijderen. (1)
Schroevendraaier plaatsen. Lengte ≥ 60 mm Ø 8 mm (2)
(zie afbeelding 6)
Tandriem beginnend aan het krukaswiel tegen de wijzers van de klok in monteren.
Tandriem moet tussen nokkenaswielen, leischijf, olieaandrijfpomp en krukaswiel gespannen zijn.
Schroevendraaier verwijderen. (2)
Borgbout indraaien. (1)
(zie afbeelding 6)
Zoiets?
We zijn eruit! Het was inderdaad een verkeerd afgestelde balansas. De voorste draait met een vertraging (van 66,6%) en kan dus op meerdere (3) manieren bij z'n merkteken komen te staan. Alleen is er maar 1 stand waarbij de 8mm pen er in past, en dat is de juiste. Zo zie je maar weer dat je je eerst goed moet verdiepen in de technische data. Nogmaals bedankt voor het juiste advies.
Sytze en Sjoerd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar