Mitsubishi L200: Niet voldoende vermogen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 TDI 115Pk

Ik heb sinds een tweetal weken een tweedehands L200 gekocht. Onbelast rijd hij prima. Nu zijn we met de paardenvan hooi gaan halen 50 pakken (600kg) en bij het naar huis rijden op de snelweg begon het lampje van de motorcontrole te branden. Onze garage zei dat er een overboost van de trubo is geweest! De van leeg weegt 800 kg + 600 kg hooi is 1400kg. L200 mag 2700 kg trekken. Wat zou het probleem kunnen zijn dat deze wagen het gewicht niet aankan?( 115 Pk) Ben niet over de 100km gegaan en niet snel opgetrokken. Graag een eventuele oplossing buiten een chiptuning. Kan er eventueel 136 pk van maken. (kost mij 995 euro :o( ) HEEEELP

Beukie

Geplaatst door Beukie (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi L200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

mr21991 (0) PRO, 16 jaar geleden

dat komt vaker voor, er is inderdaad overboost geweest, je kunt de actuator van de wastegate opnieuw laten afstellen (stangetje van actuator naar wastegate) bij een mitsubishi dealer.

groeten

br0ns (0) PRO, 16 jaar geleden

Kan ook even kijken of die vacuumslangetjes niet van de wastgate zijn afgevallen deze slangetjes lopen over het kleppendeksel heen

wim12199 (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit is wel geen waste-gate-turbo maar een variabele geometrie-turbo (vgt).
Het probleem is dat de druk te hoog op loopt, de ecu aanvaardt de te hoge druk niet en legt de motor in noodloop. Je zal moeten aan de stang regelen die van het vacuumpotje komt (die de schoepen bedient), zodanig dat de druk zakt. Dit bevordert uiteraard niet het motorvermogen, integendeel zelfs.

Beukie (0), 16 jaar geleden

Even een update....
We zijn met onze wagen naar vab geweest en daar hebben ze hem op de vermogenbank gezet. Sloeg dat even tegen, ipv de 84 kw die hij moest halen haalde hij er maar met moeite 61 kw.
Met die diagnose naar de garage gegaan waar ze de oorzaak zijn gaan zoeken. Bleek het asje van de turbo vast te zitten. Ze hebben de turbo vacuum gezogen en zo is het los gekomen. Voorlopig gered dus, maar als het weer zou voorvallen zal het toch een nieuwe turbo moeten worden (slik).
Dus bedankt voor jullie tips

henk kroezenga (0) PRO, 16 jaar geleden

voor foutkode 49 (te hoge turbodruk) is ook een software update,moet het mechanisch natuurlijk wel in orde zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi L200 of stel zelf een nieuwe vraag.