Beste monteurs,
De outlander van mijn ouders geeft een motorstoring op het dashboard. Ik heb hem uitgelezen en krijg p0171. Systeem te arm bank 1
Ik kan geen vacuümlekken vinden. Wel was de inlaatslang vanaf het luchtfilter en de lmm erg vet. Ik heb ze schoongemaakt en de code gereset, maar na 200 km is de code weer terug.
Kan iemand me hier wat meer over vertellen? Alvast bedankt voor de moeite!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat gebeurt er als er 200 kilometer op benzine gereden wordt?
Wordt de LPG-tank wel eens volledig leeg gereden, zodat er tijdens het rijden omgeschakeld moet worden naar benzine?
Waar lees je mee uit? (Merk, type) En kun je daar data mee lezen?
Zo ja, kijk dan eens naar de fuel trims op benzine en LPG, beide na een flink stuk rijden op die brandstof.
En het mooiste/beste is om zowel stationair, op verhoogd toerental en tijdens het rijden de data te loggen.
Thanks voor je reactie vast.
Langdurig rijden op benzine hebben we nog niet geprobeerd. Dat kan ik ook nog eens proberen. Het is een prins lpi installatie, daar zit een gasfilter in toch?
Ik lees uit met delphi op de laptop. Ik kan er data mee lezen volgens mij, maar ik heb geen idee hoe dat werkt eigenlijk. Ik zal eens ff een gebruiksaanwijzing zoeken. Waar zou ik op moeten letten bij die fuel trims?
9 jaar
Gewoon de fuel trims een aantal seconden bekijken, noteren en hier plaatsen voor interpretatie.
Het beste kun je dit in de zogenaamde EOBD/OBD2 mode doen.
Foutcodes lees je daar uit met functie 3, live data met functie 1.
De fuel trims heten "Short Term Fuel Trim" en "Long Term Fuel Trim", soms afgekort to STFT en LFTF en aangevuld met een 1 of 2.
Hoeveel lambdasondes vóór de kat heeft auto? 1 of 2? Dan weten we of er meer banken zijn dan alleen bank 1 die de fout geeft.
Aantal lambdasondes is ook uit te lezen met functie 1.
Ik zal morgen even uitgebreid testen. Het lijkt erop dat de auto op benzine een stuk armer loopt dan op gas.
Thanks vast voor alle info :)
9 jaar
1 lambda voor de kat trouwens.
9 jaar
Sorry dat ik zo laat reageer. Ik ben niet elke dag bij m'n ouders in de buurt voor de auto.
Ik heb vanmiddag even wat gevogeld met de laptop. De accu ervan is niet zo best, ik kwam niet verder dan een eind rijden op benzine en op gas.
Beide printscreens heb ik gemaakt tijdens een stuk rijden bij constant 80 km/h. De eerste is op benzine, de 2e op gas. Is hier al iets uit op te maken? Of moet ik nog even stationair en op last loggen ook?
9 jaar
Lastig vergelijken met verschillende schalen voor de korte termijn fuel trim.
Ik heb ook geen idee waar die extreme minimum en maximum waardes van daan komen.
Misschien zijn die van net na het omschakelen van brandstof.
Beter is het om na het omschakelen even de foutcodes te wissen, dan worden gelijk de fuel trims weer op 0 gezet.
Wel even controleren of het echt gebeurt, kan met motor uit en dan naar de lange termijn fuel trim kijken.
Op benzine is de lange termijn fuel trim +5,5% en de korte termijn slingert rond de 0.
Dat kan een iets verouderde luchtmassa meter zijn (als die erop zit). Overigens is het minimaal en geen reden tot vervanging.
Op gas staat de boel duidelijk iets armer dan op benzine. De lange termijn fuel trim is rond de 12% en de korte termijn slingert tussen 0 en 5%,
soms 7 of 8 (net aan het begin van de grafiek). Laat je soms het gas los tussen punt 460 en 475? Want daar werkt de lambda regeling totaal niet op gas.
Overigens, deze waardes zijn niet extreem genoeg om een foutcode als P0171 te veroorzaken.
Misschien gebeurt dat bij het rijden met hogere belasting (hard optrekken, hoge snelheid in Duitsland, etc.).
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Outlander of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar