Ik heb vanwege olie- en hoog benzineverbruik de motor van mijn Space Wagon laten reinigen (Carbon blasteren). Tevens zijn toen de klepseals vervangen + de nokkenaskeringen ivm olie zweten.
Sindsdien is het olieverbruik Nihil en het brandstofverbruik beter. Een probleem dat blijft is extreme roetuitstoot en een scherpe penetrante verbrandingslucht (geen olielucht).
Ik tank uitsluitend V-Power benzine.
De roetuitstoot doet zich met name voor als er na een tijd rijden met lage toerentallen een keer hoge toeren worden gedraaid. Het lijkt alsof de katalisator dan alle opgehoopte roet uitstoot.
Het betreft alleen zwarte rook en doet erg denken aan de roetpluimen die je bij diesels hebt als men het gas flink intrapt. Is dit normaal bij een GDI ? Wat kan de oorzaak en beter nog de oplossing zijn ?
Groet,
Sjoerd
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Roetuitstoot en zwarte rook is geen van beide normaal - bij geen enkele benzine motor.
Oorzaak? Defecte sensor, valse lucht, defecte ecu, etc., etc.
Gaat er een storingslamp branden?
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Roetuitstoot bij een GDI motor is juist wel normaal, dit betekent dat de motor in zijn arme verbanding kan lopen en daardoor zuiniger kan draaien. Zelfde als een diesel, dus roetuitstoot. De lucht die je ruikt is ook eveneens voor een GDi motor normaal, is echt een vieze penetrante geur die veroorzaakt wordt door de arme verbanding van de benzine. Alle GDI's, Space Star 1.8, Carisma 1.8, Space-Wagon 2.4, Galant 2.4 etc ruiken allemaal zo. Gewoon producteigenschap en bij deze motoren volkomen normaal.
Bedankt voor jullie reacties tot dusverre. Er brandt geen storingslampje. Ik heb het idee dat de roetuitsoot erger is geworden.
Ik had hiervoor een Toyota Avensis met een 1.8 Leanburn motor. Dat is volgens mij een dergelijk principe als GDI van Mitsubishi.
Is het GDI systeem, dus het lopen op een arm mengsel, ook op één of andere manier uit te schakelen om te kijken of dan e.e.a. verbetert ?
13 jaar
Volgens mij is roet (ook bij diesel) brandstof die niet verbrand is in de cylinder. Van zuinig rijden kan geen sprake zijn. Er moet toch echt iets aan de hand zijn want een automotor hoort niet te roeten. Van roet krijg je allerlei problemen zoals het verstoppen van de katalysator en de inlaat.
13 jaar
Ik heb op 21 november een afspraak bij de dealer voor uitgebreide diagnose/uitlezen en laat weten wat er gevonden is.
Naast de roetvorming ruik je ook onverbrande benzine aan de uitlaat. Nadere info volgt.
13 jaar
Zojuist bij de Mits dealer geweest. Men vermoed dat het probleem bij de EGR klep zit en dat deze gereinigd moet worden.
De computer is uitgelezen en geeft geen fouten.
Binnenkort laat ik dit doen tegelijk met een beurt. Nadere info volgt.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar