Vandaag op weg naar huis toen we de snelweg opdraaiden een schokkende auto. En ook floepte het motorlampje aan, oranje. Onze auto schokt vooral met optrekken of gas bijgeven, op de oprit naar de snelweg dus in dit geval. Eenmaal warm en constant dan gaat het redelijk tot goed. En als ik dan rustig blijf rijden (wat ik eigenlijk altijd doe) lijkt het probleem minder, ook tijdens optrekken. Ik rijd op lpg en aanvankelijk dacht ik dat het probleem bij lpg zat omdat benzine het probleem niet gaf maar na wat heen een weer schakelen en gas bijgeven blijkt de auto zowel op benzine als lpg te schokken.
Ik snap dat schokken een veel voorkomend probleem is maar omdat ook het motorlampje gaat branden durf ik de auto nu niet te gebruiken.
Wat kan ik zelf doen ter controle voor ik naar de garage ga?
dank @plakkie1390. daarvoor moet ie dan wel naar de garage want ik kan dat niet. Ik heb niet zo'n apparaatje. Wel gehad, diversen van die goedkope dingen maar geen van die werkte goed.
1 maand
Wat ik zeg, nu blijft het gissen.
Of een goede obd reader aanschaffen.
Ik denk dat een ritje garage goedkoper is.
Hoe is de staat van onderhoud ?
Onderhoud is prima. Houden gewoon de voorgeschreven intervallen aan. En dat gebeurd dan standaard bij een apk beurt. In motorgedeelte waren laatst ook bougies aan de beurt naast filters e.d.Volgens boekje is binnenkort kleppencontrole/stellen aan de beurt.
1 maand
Zou ik toch eerst de klepspeling eens laten controleren
Auto moet eerst op benzine goed lopen voordat lpg goed werkt.
'Misfire cylinder 2' geeft de app carscanner met zo'n bluetooth obd2 dingetje.
Wellicht handig voordat ik naar de garage ga om bobine van cylinder 2 te wisselen met cylinder 1. Zijn er nog andere opties of waar ik op moet letten?
Bobine zit bovenop de bougies bij deze motor dus dat lijkt me goed te doen.
1 maand
Bougie ook controleren.
@Kaleido. zal ik doen, bougies zijn ongeveer 10000km oud. Bij laatste beurt in april jl. vervangen. gewoon ngk bougies. LPG specialist gelooft niet zo in speciale lpg bougies.
1 maand
Afstand van electrode afstellen maar zal lpg specialist wel weten.
Update: ik heb de bonine bij cilinder 2 vervangen door die van cilinder 1 en de foutmelding gewist. Als de fout in de bobine zit moet de foutmelding meeverhuizen en anders blijft de foutmelding bij 2.
Maarrr: helemaal geen foutmelding! Auto rijdt als vanouds, geen schokken ook niet bij optrekken.
Ik heb geprobeerd naar de bougie van 2 te kijken maar ik kreeg die wel los maar niet eruit. De bougies zitten diep en ik heb wel een diepe pijpsleutel maar zonder een rubber randje die de bougie kan vasthouden. Dus weer vastgedraaid.
Wat wel opviel is dat de bobine van cilinder 2 vies en vochtig was. Zie foto. Geen benzine volgens mij maar ik weet niet wat lpg doet als daar een lek zit.
1 maand
Als het condens is dan krijg je dit ook.
Even om de randjes van je pijpsleutel isolatieband vouwen naar de binnenkant dan blijft de bougie wel hangen
Ik ga toch even langs garage want vocht moet toch ergens vandaan komen? Misschien een compressiemeting laten doen?
1 maand
Een flinke regenbui is al voldoende.
Garage afgezegd. Auto rijdt uitstekend. Als ik weer eens tijd heb zal ik afdicchting bij de bobines eens nazien dat er geen vocht bij kan komen. En de bougies ook maar eens nazien.
Voor nu is het dat de oorzaak vocht bij de bobine was, oplossing: droog maken.
Dank iedereen voor het meedenken en de adviezen. Als ik nog wat vind bij de bougies of andere bobines dan laat ik het weten.
1 maand
Prima bedankt voor de feedback
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.
Uitlezen en foutcode hier neerzetten.
Mogelijk komen we dan wat te weten.
Nu blijft het gokken.
1 maand