auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Colt 2009: kleppenstellen

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Gas, Motorcode: 135930, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 70

Volgens boekje moet bij 100000km de kleppen worden gesteld.
De garage geeft aan dat dat best een hele klus is met speciaal gereedschap wat die moet lenen en plaatjes maar ik lees ook dat het een werkje van een uur is. En ik lees ook dat niet de klep maar de steel iets moet worden afgevijld.
De auto rijdt op LPG, dat is ook reden om er naar te kijken. Anderzijns is er niets wat wijst op noodzaak. Verbruik is al sinds inbouw redelijk contstant 1 op 14 a15 op lpg.
Ik heb eerder eenzelfde auto op lpg gehad en die haalde ruim 230k zonder naar de kleppen te kijken. (levensduur van de motor staat ook op 200k in de beschrijvingen van motortypes.)
wat is wijsheid:
- gewoon doorrijden
- wel laten stellen maar dan bij dealer garage (of smart dealer want forfour had zelfde motor)

Geplaatst door

ant +150

al 20 jaar lid

Reacties

Je kan eens beginnen met meten om een indruk te krijgen of het uberhaupt nodig is....

@beunhaas, Wat zou ik moeten meten? Hij heeft net een apk gehad en alles is in orde. Loopt als een zonnetje.

ant +150

1 week

Wat dacht je van de klepspeling, dat was toch je vraag? Je vraagt, wat is wijheid, meten en zonodig afstellen. En niet vijlen.
En even off-topic, apk is een veiligheidskeuring en zegt niks over de staat en het al dan niet goed lopen van de motor.

ah bedoel je dat, ja natuurlijk dat gaat er aan vooraf. Hoeft bij meten dan niet alles los? Want ik dacht dat als je dan toch de boel los hebt om te meten kun je in een keer door met stellen indien nodig. En de garage had het over speciaal gereedschap voor deze motor. Is dat dan niet voor meten en wel voor stellen?

ant +150

1 week

Nee, meten kan altijd, daarvoor hoeft alleen het kleppendeksel eraf....

Beunhaas +1410
badge vip badge

6 dagen

Ben nog steeds aan het zoeken of het zinvol is want ook alleen het controleren is best wel veel werk. Dat komt omdat er een lpg injectiesysteem op de motor is gemonteerd.
Dat is nog een ander iets: Klepspeling controleren en evt stellen zegt niets over de kwaliteit van de kleppen nu die ruim 50000km op lpg hebben gereden. Maar wat te doen als blijkt dat de kleppen door lpg zijn aangetast?

ant +150

4 dagen

Als de kleppen en zetels minder gaan worden merk je het vanzelf aan slechter presteren, dan zal je moeten gaan denken aan de kop reviseren of een andere van de sloop halen...
Maar waarom vooruit lopen op dingen die mogelijk helemaal niet relevant zijn?
50000 km is echt niet veel als het om LPG gaat, ik berij zelf een Mitsubishi met inmiddels 330000 km (waarvan 250000 op LPG) op de klok en het motortje is nog steeds prima, wel hydraulische stoters, da's een niet te onderschatten voordeel...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.