Mitsubishi galant: stotteren op lpi

Bouwjaar: 1997

.


Zo in de vakantie in Fr. begon mijn mitsubishi galant station uit '97 te stotteren toen ie op gas reed. Bij een koude start kon ik wel op gas rijden, er kwam wel een vreemd geluid bij gastank vandaan. Was de motor een poosje uit geweest en hierna opnieuw starten, eerst even een stukje op benzine rijden en dan schakelt ie zich automatisch over op gas, begon ie weer te stotteren. In de vakantie weinig op gas gereden, reed ik wel op gas, dan begon ie na een 20-tal km toch opnieuw weer in te houden en dus op benzine maar weer.


Terug in NL naar lpi-installateur geweest. (allereerst al bougies vervangen ivm doorslaan). Hij dacht eerst aan het leeg rijden van de tank, maar na inspectie van de computer bleek dit niet zo te wezen. Installateur heeft computer gereset. Hierna ging het een dag ok, en toen begon het gedonder weer. LPI-installateur raad me een nieuwe/gereviseerde gastank aan, maar dat kost me zo'n 600 a 700 euro. LPI-installatie is van Vialle en is 2,5 jaar oud.


Herkend iemand deze problemen en zo ja wat is de oplossing hiervoor. Is dit een fout in de tank of komt dit ergens anders door.


Kan ik nog op reductie rekenen, vanwege fout(?) vialle?







upje

Geplaatst door upje (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Galant? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

martijn7424 (0), 20 jaar geleden



Ik heb een paar maanden geleden identieke mankementen meegemaakt met mijn galant´2000 zoals jij het omschrijft.

Nadat auto bij een gespecialiseerd LPG bedrijf was geweest kregen we te horen (bedrijf waar ik auto had gekocht en ik) dat het aan de ontsteking zou liggen en dat er een nieuwe cdi unit gemonteerd diende te worden.

Bij second opinion (bij garage van mijn garage - waar onderhoud ed. werd uitbesteed) kwamen ze tot de conclusie dat ik te vaak mijn lpg tank leeg reed.

de lagers van geloof ik de opvoerpomp in de lpg-tank waren versleten.

deze zijn vervangen en alles doet het weer prima!

laat hier eens zorgvoldig naar kijken

upje (0), 20 jaar geleden





Heb jij ook een g3-installatie?

Is alleen de pomp vervangen toen, of ook de gastank.

Wat was ongeveer de prijs van zoiets, want de 600 euro die ik moet betalen vind ik wel erg veel.



martijn7422 (0), 20 jaar geleden

ik heb ook een LPG3 installatie.

Tank ligt in kofferbank op plek van reservewiel.

Bij mijn weten is alleen de pomp vervangen.

Omdat ik nog bovag garantie had weet ik de kosten niet.

Jan Walter (0), 20 jaar geleden



Het is inderdaad zo dat als de LPG tank volledig leeg wordt gereden de pomplagers beschadigen. In de Vialle LPi installaties worden de pompen namelijk vloeistof gesmeerd. Die vloeistof is inderdaad ons vertrouwde LP. Dus tank leeg...smering weg. De lagers zullen zelfs al na 1x beschadigd raken. Indien het een aantal keren is gebeurd kan de pomp zelfs de geest geven. Het is belangrijk te tanken, zodra de zaak op reserve gaat, of om te schakelen op het dure spul.



arthur710 (0), 20 jaar geleden





Ik rij wel vaker mijn G3-tank leeg. Dat stotteren heb ik alleen bij het optrekken en bij het rijden in hogere versnellingen. In beide situaties op lage toeren van rond de 1000rpm. Is hier dan ook sprake van een versleten LPG-pomp?

P.S. Het stotteren is met LP veel heftiger dan op benzine. Nieuwe bougies door de dealer laten installeren helpt maar voor heel even.

KEES6210 (0) PRO, 20 jaar geleden

ik denk dat je probleem makkelijker is ,als je het deksel loshaalt waar je pomp zit zie een buisje zitten tussen je leiding die naar voren gaat daar zit een filter in ,ik denk dat deze verstopt zit

arthur710 (0), 20 jaar geleden



Ik heb een zg. ringtank van vialle met een ronde alum dekplaat. Bedoel je deze dekplaat? En moet de tank worden geleegd (=oprijden van het gas)?

KEES6210 (0) PRO, 20 jaar geleden

nee sorry deze type tank heeft dit niet ,maar haal toch het deksel eraf want als je bedrading zie dat te warm is geweest door overbelasting van de pomp dan verval je toch in een nieuwe pomp

arthur710 (0), 20 jaar geleden

Ik heb het dekseltje eraf gehaald en geen verkleuringen op de bedradingen gezien. Kan er ergens in het systeem nog vervuiling achterblijven zitten?

KEES6210 (0) PRO, 20 jaar geleden

ik zit nog even naar je vorige opmmerking te kijken en zie dat als je er nieuwe bougies in zet dat het probleem even weg is dan ben ik toch benieuwd naar de weerstand van je bougiekabels en conditie van je bobine die in de ontsteking zit,mischien apart maar stel je bougies eens af op 0.4 en kijk eens wat hij dan doet wat deze afstand overbrugt hij wel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.