Mitsubishi LANCER WAGON: stotterende motor bij start

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 99

Poging twee, net bericht geplaatst wat ik niet meer kan vinden. Ook reactie gehad van Oldford? dank nog daarvoor. Zal het nog een keer omschrijven, de volgende situatie doet zich voor.

Eerst de melding dat ik 351.00 kilometer op de teller heb staan en dat de auto nog prima rijd. Motor is schoon en droog en gebruikt nagenoeg geen olie. Ik vind het prachtig :-)

Bij het starten gaat het toerental van de motor in normale situatie direct naar een hoger toerental wat langzaam terugloopt naar normaal stationair toerental. De motor werkt dan op benzine.

Laatste tijd als ik start, warm of koud, loopt het toerental op maar valt daarna ver terug en wil de motor afslaan. Ook stottert de motor. Ik los het op door zelf het toerental met het gaspedaal hoog te houden tot ik rij. Zodra ik met de auto in beweging ben is het euvel weg.

Laatste tijd merkte ik ook dat het overgaan van Benzine op LPG ook heel onrustig gaat met een hevige schok in de auto. Als de overgang gebeurt tijdens het rijden gaat dat maar als ik stil sta slaat de motor af. Dat zou in principe niet moeten gebeuren. Misschien heeft dat wat met het eerder omschreven probleem te maken.

Binnenkort laas ik de auto uit bij de hobby club maar als er iemand tips heeft hor ik het graag. Van Oldford al de tip gekregen om te letten op de Long Term Feul trim die rond de 0% moet zijn en bijna gelijk op beide brandstoffen. Hoe ik dat moet gaan doen weet ik nog niet omdat ik onbekend ben met het uitlezen.

Piet1971

Geplaatst door Piet1971 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Lancer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Net de auto uitgelezen P0420 foutcode. Wie heeft een tip waar ik het best mee kan beginnen. Dit is toch een probleem met de katalysator?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

P0420 is meestal een defecte katalysator die vernieuwd moet worden.
Maar bij LPG kan de foutcode komen als het mengsel te lang te arm is op LPG. Mischien heb je nog mazzel.
Eerst maar eens de andere klacht (laten) oplossen voordat je een dure originele katalysator laat plaatsen.

Nog naar de Long Term Fuel Trim gekeken bij het uitlezen (op beide brandstoffen)?

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Dat heb ik niet gedaan. Ik weet ook niet of dat kan er hebben een universeel apparaat om de codes uit te lezen. Ik zal nog eens vragen of dat er mee kan.

Ik heb voor nu de storing gereset en een potje injectorreiniger gekocht. Dat gaat door de benzine. Even kijken wat het effect is. De dealer ook gesproken en die ben ik maandag even terug als de monteur er is voor advies

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Universeel uitleesapparaat is geen probleem, zolang je er "Live Data" mee kunt uitlezen.
Dan is deze er voor gemaakt om die "Long Term Fuel Trim" gemakkelijk mee uit te lezen.

Wat is het merk en type van het apparaat?

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Onderstaande codes heb ik uitgelezen. Als ik het goed begrepen heb is de afwijking groter dan 10% wat betekend dat er echt wat mis is. Omdat ik geen nieuwe katalysator hoop aan te moeten schaffen dacht ik er aan om eerst de sonde achter de katalysator te vervangen. Ook omdat de auto op LPG gewoon goed rijd en het probleem zich alleen voordoet bij het rijden op benzine. Misschien komt dat omdat LPG schoner verbrand en daardoor de afwijking automatisch kleiner is.

Als het nou wel de katalysator is, zijn er dan alternatieven voor vervanging om dat op te lossen. Kan het bv ook zonder katalysator.

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

De fotos

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat is wat bij de foto;s? Want ik zie een laag en een hoog percentage bij de Long Term Fuel Trim.

ALS (grote ALS) de kat kapot is dan moet deze vervangen worden. Goedkoopste (maar risicovol) is dan een 2e hands.
Vervanging van de achterste lambdasonde is alleen maar weggegooid geld en maakt het nog duurder.
Zonder kat kom je niet meer door de APK (afkeur bij de 4-gas test).

Wat is het probleem dan bij het rijden op benzine? Heb je al eens een dag op benzine gereden dan?
Want ik zie alleen een omschrijving van een startprobleem en het overschakelen op LPG.
MAAR dat kan aan het mengsel bij rijden op LPG liggen en hoeft totaal niet te betekenen dat er een probleem op benzine is.,

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Zal de foto nog toelichten. Maar wat rijden op benzine betreft; de motor stottert dan. Lijkt soms te lopen op drie poten en heeft geen kracht. Heb het uitvoerig geprobeerd. Het lijk zich vooral voor te doen bij een bepaald toerental.

Voorbeeld als ik op de snelweg rij levert de motor nauwelijk kracht om de snelheid te verhogen. Alleen in hoge toerentallen wordt het minder.

Als ik hem overzet op LPG heb ik nergens last van...

Bedankt trouwens voor het meedenken.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik weet nog steeds niet waar ik naar kijk bij de foto's.
Is dat op benzine of op LPG of beide? En welke foto is benzine en welke is LPG?

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Op de foto's zie je de gegevens met benzine als brandstof. Het enige verschil is het toerental....

Garmick89 (0), 5 jaar geleden

Zit effe mee te lezen. En hoge (positieve) ltft stationair duidt op een vacuumlekkage.

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Heeft dat dat geen effect als de motor op LPG loopt?

Ik heb al beetje lopen zoeken en kan voor 150 euro op onderdelenzoeker een andere katalysator kopen met voorpijp. Zal alleen een werk worden om die er tussen te krijgen. De rest is natuurlijk ook niet nieuw meer...

Garmick89 (0), 5 jaar geleden

Lees de fuel trims eens uit op lpg. Zowel stationair als op toeren, zo´n 2500.

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Ja stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Maar stel dat het een vacuum probleem zou zijn waar kan ik dan best starten met zoeken.

Met remmenreiniger rond de aansluitingen om de motor spuiten en kijken of het effect heeft op de werking van de motor?

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Ik denk dat de benzine injectoren sterk vervuild zijn.
De motor loopt wel goed op lpg?.
Wat je kunt proberen is een sterke injectorreiniger toevoegen en 25 liter V-powerachtige brandstof.
Dat eens leeg rijden,vaak knapt de motor daar goed van op.
Als dat niet lukt kun je de benzine injectoren ook ultrasoon laten reinigen.
Ik zou niet op voorhand allerlei zaken gaan vervangen,het is geen nieuwe meer.
Een kat gaan vervangen is serieus geld.
P0420 is een overleden kat,maar dat heeft meestal een reden en ik vermoed dat dit gekomen is door de vervuilde benzine injectoren.
Zeker als er vermogen gevraagd word gaat de motor sterk inhouden en stotteren op benzine.
Kat is toch al overleden dus kun je in ieder geval zorgen dat de motor op benzine weer goed gaat lopen.
Daarna kun je altijd de kat nog vervangen voor een tweedehandsje of kat eronderuit en een weerstand er tussen.

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor de tip... Ik parkeer het idee van de injectoren even.

Net bij de dealer geweest en die constateerde dat de panda sensor die in het uitlaatspruitstuk gemonteerd zit een constante waarde afgeeft van 500mv. Volgens de dealer zou die juist moeten regelen. Advies gekregen om die als eerste te vervangen.

Originele kost 274 euries. Er zit nu een universele van Bosch in. Die kost 50 euro. Weet iemand waar dat grote verschil in zit. Ik wil best een originele aanschaffen maar dat moet dan wel zinvol zijn.

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Bedoelde natuurlijk labda sensor. Panda was een voorstel van autocorrectie ;-)

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Lambdasensor vervangen. Motor loopt wel beter. Vooral de overgang van benzine op LPG doet het veel beter.

Helaas is het euvel an zich nog niet weg. De motor blijft het slecht doen op benzine. Het is ook niet consequent. Het kan opeens opeens weg zijn en ook zo maar weer terug komen. Dan is de kracht weg en lijkt het alsof de motor op drie poten loopt of zo. Even spelen met het gas en dan kan het zo maar voor even weer weg zijn.

Op LPG werkt alles normaal. Vreemd. Ik denk dat ik eens ga kijken naar de injectoren. Ik rij al met een toevoeging aan de benzine om die te reinigen maar ik ben bang dat het slecht is voor de motor om er zo mee door te rijden.

Iemand nog tips?
Ga sowieso proberen de injectoren te reinigen. Zijn daar ook nog tips voor? YouTube heb ik al wat gevonden maar aanbevelingen blijven welkom!
Bedankt vast.

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Inmiddels een tank benzine verder inclusief reiniger en het probleem blijft, lijkt soms iets minder maar het is niet weg. Ik ga de injectoren reinigen eens kijken of dat helpt. Op LPG blijft de motor lopen als een zonnetje

Als ik de injectoren gereinigd heb zal ik een up-date geven, tips blijven welkom!

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Ik ben inmiddels al een stuk verder maar het probleem is nog niet weg.

Ik heb de injectoren gereinigd en ben daarbij tot de ontdekking gekomen dat de rubbers die voor de afdichting zorgen tussen het motorblok en de injector sterk verouderd waren. Het bleek zelf zo erg et zijn dat de twee van de vier voor een gigantisch lek zorgde.

Ik heb de ringen vervangen, injectoren gereinigd, ik heb de klep van het gashuis schoongemaakt en de LMM. Resultaat; de motor loopt vele malen beter, verbuikt een stuk minder brandstof maar helaas het euvel is niet weg.

IK heb wel een denkfout gemaakt. Het motormanagement systeem van de auto regelt niet de LPG toevoer. Met andere woorden, de rede dat de auto het op LPG wel prima doet en op benzine helemaal niet zou dus daar kunnen zitten.

Het euvel is dat de motor op benzine geen vermogen heeft. Stationair kan opeens heel slecht zijn wat weg gaat als ik even gas geef. Rond de 2000 rpm lijkt het alsof er een of meerdere cilinders niet meewerken wat ook zo opeens weg kan zijn als ik met het gas speel. Op de snelweg bij overschakelen van LPG naar benzine voel je de kracht uit het blok verdwijnen. De topsnelheid loopt terug en vol gas geeft nauwelijks effect.

Ik ga het, ondanks dat ik het een beetje zat begin te worden zoeken in het motormanagement systeem van de auto. Misschien moet ik die vervangen, ik zou het anders niet meer weten.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Ik blijf bij het feit dat de injectoren op benzine nog steeds niet helemaal schoon zijn.
Zijn de injectoren ultrasoon gereinigd?.
Het sproeibeeld laten controleren?
Ook de benzine pomp kan een spelbreker zijn.
Hier kan zich ook gom of afzetting in hebben gevormd.
Is de benzinedruk al weleens gemeten?.
Het feit dat op lpg de motor wel goed loopt zegt genoeg.
Als er lambdastoringen of andere narigheid zou zijn zou dit ook op LPG zo zijn.
Het LPG is een volgsysteem van het benzine systeem.
Master/slave principe.
Daarom zei ik al,pas op met het vervangen van allerlei onderdelen.
Het moet echt iets van vervuiling zijn.
Ik had het bij mijn eigen auto's op LPG ook altijd.
Het motormanagement vervangen heeft geen zin.
Hij loopt gewoon goed op lpg.
Als het MM de oorzaak is heb je exact dezelfde klachten op LPG.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Is dit een Vialle installatie?.
Dan kan ook het onderbrekerrelais voor problemen zorgen.
Dan start de motor op beide brandstoffen.
Dit onderbrekerrelais ging bij Vialle installaties reglematig kapot.
Zelf ook meerdere malen meegemaakt.
Als er dan op LPG overgeschakeld werd reed de auto goed.

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Hey dank je wel voor het delen van je ervaringen. Ik heb er zelf ook nog eens over na zitten denken en uit zitten zoeken. Ik denk idd dat jouw advies beter is dan het idee wat ik had. Idd de LPI installatie leunt op het motormanagement van de auto. Aangezien de auto wel goed op LPG rijd zal het euvel niet hier in zitten. Ik dacht omdat ik misschien (te) lang met een defecte Lambda sensor en vacuum lekkage gereden hebt dat dit het motormanagement defect gemaakt heeft.

Ik heb de injectoren gereinigd met een speciaal reinigingsgoedje, ik heb de spoelen doorgemeten en met een lichte druk van het reinigingsmiddel door gespoten. Ik heb ook met perslucht de boel goed doorgeblazen. Er zat in de brandstofrail wel wat vuil (gom) maar ik heb niet het idee dat de injectoren ernstig vervuild waren.

Aan de hand van de gedachte het probleem te zoeken in de brandstofpomp heb ik eens goed geluisterd naar de pomp. (bank gedemonteerd en het toegangsluikje) Ik hoor de pomp goed draaien maar het valt mij wel op dat het geluid van de pomp soms soms onregelmatig veranderd. Misschien is dit dan de boosdoener. Het zou ook best kunnen na 12 jaar en 354K. Ik heb inmiddels een prijs aangevraagd en kan de pomp vervangen voor een gebruikte voor € 60,- das wel een gokje waard.

Ik zal posten wat het effect was als het gelukt is. Dank voor je input!

Piet1971 (0), 5 jaar geleden

Het is gelukt!!!!!!!!

Ik heb het probleem gevonden, de brandstofpomp.

Ik heb de oude vervangen door een gebruikte en het euvel is helemaal weg. De auto rijd op LPG en benzine weer als een zonnetje!!

Dank voor het meedenken , de tips en truc's.
De apk komt er aan daar verwacht ik geen enkel probleem. Binnenkort is de distributie aan de beurt. Ga ik ook zelf doen met wat hulp, ben benieuwd.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Piet1971,

Top dat het opgelost is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.