Hallo, ik heb een honda cbx 550 uit 1984 gekocht die een tijdje stil gestaan heeft. Na wat meer werk dan ik hoopte krijg ik hem inmiddels gestart en rijdend, maar er zit geen vermogen in. Hij wil niet voorbij de 3000 toeren, klinkt alsof hij naar lucht hapt en dan zakken de toeren weer. Als ik het gas dan niet los laat, slaat hij af.
Stationair loopt hij wel rustig, zit niet echt variatie in. Geen rare geluiden. Bougies zijn nieuw en zien er goed uit.
Helaas is storing zoeken niet mijn sterkste punt (geen geduld) en ben ik er inmiddels behoorlijk zat van. Ik heb een technische handleiding er bij en diverse zoektochten op internet, maar kom nog niet tot de oorzaak...
Wat ik tot nu heb gedaan:
- remmerij gereviseerd
- tank door gespoeld, kraan losgehaald en schoon gemaakt, ontluchting doorgeblazen met de compressor. Er zit nieuwe benzine in de tank.
- nieuwe accu, nieuwe spanningsregelaar (er was al een nieuwe accu overleden na eerste proefrit), dinamo doorgemeten (laadt prima)
- pickup spoelen bekeken en doorgemeten, lijken in orde.
- cdi en bobine gewisseld voor exemplaren die onlangs nog op een cbx 550 gewerkt hebben.
- startmotor gereviseerd
- carburateurs helemaal uit elkaar en gereinigd. Ik heb de afstelling tussen de vlinders niet veranderd. Vlotters lijken prima, ik snapte niet helemaal hoe de hoogte gemeten moet worden.
- kleppen stelling gemeten. Mijn voelermaatje had alleen niet helemaal de juiste maten, maar het zit vast niet grandioos fout. Enige wat ik niet snap is dat de handleiding noemt dat cilinders 1, 4 en 2, 3 tegelijk open moet staan, maar dat komt niet overeen met de nokkenas.
Heeft iemand nog een suggestie?
Groet, jochem.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dersuomi
Klepspeling moet correct worden afgesteld, begin daar eens mee.
Gr. paul
Ik heb de motor inmiddels weer rijdend.
Ik heb een andere set carbs gehaald, die onlangs nog goed gedraaid hadden. Van mijn carbs leken de zuigertjes van cilinders 1 en 4 niet goed te bewegen. Daarnaast heb ik inderdaad de kleppen gesteld. Gewoon per cilinder de nok van de klep af en dan stellen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar