Wie kan mij uit de brand helpen?
Ik heb een Nissan Primera voor mijn zoon een prima wagen maar gisteren moest ik hem naar huis slepen.
Het volgende: 1 jaar geleden is er een nieuwe dynamo in geplaatst, vorig jaar November een onderhoudsvrije accu 53Ah. Goed ben gaan meten nadat ik mijn eigen wagen met de startkabels had verbonden met de accu v/d Primera; Op mijn eigen wagen zonder dat deze aangesloten zit op de Primera meet ik met de multimeter met draaiende motor bijna 14V gelijkspanning, sluit ik de kabels aan op de Primera zakt de spanning in elkaar tot 12V. Beetje weinig denk ik, dus mijn menig dat de dynamo stuk is! Goed ergens een ander gehaald en precies hetzelfde ook blijft het accu lampje op het dashboard branden. Goed wat mij wel al een tijd opviel was dat de startmotor raar deed (ene keer wel ronddraaien andere keer niet of een snel hoge toeren draaiende zonder overbrenging naar de motor) Goed de accu van de Primera verwijderd en de accu van mijn eigen wagen met startkabels verbonden met de klemmen van de Primera. De ene keer gaat de startmotor wel in het rond de andere keer niet (de startmotor hapert af en toe) en ook het acculampje brand op het dashboard. De spanning blijft met draaiende motor rond de 12V ook veel te weinig. Goed 1 Dynamo geprobeerd en een accu van mijn eigen wagen. Nog steeds spanningsverlies of die dynamo is ook niet goed want hij kwam van een opslag in dynamo's of het probleem komt volgens mij uit de startmotor (sluiting????). Zijn er nog andere dingen? of heeft iemand hier ervaring me? Alle hulp is welkom.
Goed aanvullende info een dag na het vorige bericht:
B+ gemeten t.o.v massa is dezelfde spanning dan de accu (zowel in rust en draaiende motor)
D+ gemeten t.o.v massa geen spanning?
gemeten met de multimeter
Volgens mij ook een kapotte dynamo meegegeven? want meet dit op beiden.
Gr.
Mario
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
B+ en D+ horen nagenoeg dezelfde spanning te hebben.
Ton
Probleem opgelost:
Accu was half jaar oud en dynamo 1,5 jaar.
Omdat de accu vrij nieuw was zocht ik het niet in de accu maar was wel het probleem.
Ik had de accu al parallel in mijn eigen auto geplaatst en zag dat de spanning met draaiende motor onderuit getrokken werd (dus een minimale weerstand , dus grote stroomafname!) Ik terug met die accu naar de leverancier want ik had 2 jaar garantie. Deze vertelde me dat ik de accu maar moest opladen hier was ik het niet mee eens. Goed gedaan, resultaat dat de acculader niet verder kon dan 8 A ( thermische zekering klapte eruit)en de accu we zeker 12 A (gemeten met een stroomtang) trok. Dus mijn bevinding was juist ! Deze accu had ook mijn 1,5 jaar oude dynamo stuk gemaakt. Ik terug toen gingen ze pas meten en ja deze accu was defect zakte terug bij belasting naar 8V gelijkspanning. Goed kreeg dan een nieuwe mee. Ondertussen had ik van de leverancier van de dynamo een nieuwe gekocht 150 euro en kon een nieuwe accu uitproberen, alles aangesloten werkte perfect laadspanning met draaiende motor 14,67 V in rust 12,87 V . Dus zodoende ben ik een Dynamo armer geworden incl. op het verkeerde been gezet omdat ik geen gelijk kreeg aangezien de accu (het z.g spoken zoeken).
Mijn bevinding: zodra je accuspanning in elkaar zakt en je lader veel meer stroom moet leveren dan hij kan je accu eruithalen ook is hij een half jaar oud. Mijn probleem is opgelost en laat je niet op het verkeerde been zetten!
Mario
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar