Heeft iemand ervaring met het volgende probleem?
Vrijdag 23-07-10
Bij mijn Nissan Murano (2005/europees model) is het frame van de bestuurdersstoel afgebroken.
Nu is het niet zo dat ik erg zwaar ben of ik rare dingen met de stoel gedaan heb.
Het gebeurde terwijl ik rustig door een bocht reed. De stoel begaf het plotseling
en voordat ik het wist zat ik scheef achter het stuur. Hierdoor kwam ik ook bijna
op andere weghelft terecht. Dus ik meteen naar mijn dealer, waar ik te horen
kreeg dat er een compleet nieuw stoelframe besteld moest worden.
Kosten ca. 1.100,00 (frame, btw en arbeidsloon). Ik heb aangegeven dat ik
van mening ben dat ik hiervoor de kosten niet hoef te dragen. Je mag toch wel
verwachten dat een autostoel niet zomaar mag afbreken.
Mijn Nissan Dealer gaf mij gelijk maar gaf ook meteen aan weinig hoop te hebben
dat Nissan enige coulantie zou toepassen. Dit aangezien de auto al 2 jaar uit de
garantie is. Maar mijn dealer ging kijken of Nissan mij tegemoet wil komen in de
kosten.
Ik heb uiteraard meteen op internet gekeken of er soortgelijke zaken bekend zijn,
maar dan heb je weer de pech dat van deze auto maar heel weinig verkocht zijn
in Nederland. Ik vond wel diversen forums op Amerikaanse sites waar dit probleem
vaak langs komt. Na een snelle telling kwam ik al snel op 250 personen met exact
het zelfde probleem. Er werd gesteld dat het hierbij ging om een constructiefout van
Nissan.
Maandag 26-07-10
Ben net teruggebeld door mijn Nissan Dealer, met de mededeling dat xxxxxx
niets wil doen. Garantie en blabla. Mijn Dealer zelf wil wel iets water bij de wijn doen
maar verder niet.
Ik heb inmiddels al contact gehad met xxxxxxx, zij reageren binnen nu en 8 werkdagen.
Ook uiteraard al contact gehad met mijn advocaat en de ANWB, beide geven aan dat ik sterk
sta en dit op mij sloffen zou moeten winnen. Dit aangezien je mag verwachten dat een autostoel
niet zomaar afbreekt.
Nu vroeg ik mij af, zijn er meer mensen die hier ervaringen mee hebben?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen ervaring mee, maar zo maar een idee.
Voor 1100 euro kun je waarschijnlijk ook wel een Scheel of Recaro kopen compleet met frame.
Gaat alleen als er geen airbags in de stoel zijn ingebouwd.
[quote=oldford]Geen ervaring mee, maar zo maar een idee.
Voor 1100 euro kun je waarschijnlijk ook wel een Scheel of Recaro kopen compleet met frame.
Gaat alleen als er geen airbags in de stoel zijn ingebouwd.[/quote]
Bedankt voor deze suggestie, maar het gaat hierbij om een stoel met geheugen, en volledige elektronische besturing.
Ik hoop op deze weg te kunnen achterhalen of er in Nederland meer mensen zijn (net als in Amerika) die exact het
zelfde problemen hebben en gehad hebben. Dat zou natuurlijk mijn zaak sterker maken richting Nissan. Bovendien
zouden die mensen misschien met mijn verhaal weer naar hun dealer kunnen gaan om verhaal te halen (mochten
zij al wel die 1.100,00 betaald hebben). Tevens hoop ik andere Murano rijders te informeren/waarschuwen over dit probleem.
14 jaar
Als hetgene gebroken is wat ik denk dan kan dat los besteld worden.
Ik zoek het later vanavond op.
Ik heb een afbeelding naar je mailbox gestuurd.
je moet waarschijnlijk de volgende onderdelen hebben
Voor links gestuurde autos (beide delen zijn noodzakelijk)
87458-CA08A Voorste verbindingsstuk.
87473-CA00A Achterste verbindingsstuk
Hallo, misschien dat het al opgelost is.
In februari 2010 heb ikzelf een Nissan Murano 2005 NL aangeschaft.
Tijdens de testrit voelde ik dat de bestuurdersstoel los zat. Meteen aangegeven bij de verkoper en die wist van niks.. Maar hij zou het oplossen. Ik vermoed dat zij gewoon praktisch zelf wat hebben verzonnen om de fram vast te zetten. Het is ze gelukt nergens last van.
Afgelopen week bij de dealer geweest voor een grote beurt en heb ook aangegeven of zij naar de stoel wilden kijken of het wel goed is gegaan gewoon voor de zekerheid.
Monteur gaf al meteen aan: bij jou ookal afgebroken..
Dus tis een bekend verhaal bij Nissan maar ze doen er niks aan.
Ik zou de kosten niet zelf betalen als ik jou was meteen de advocaat erop.
Heb ik ook een keer gedaan bij Jaguar en meteen werd ik kosteloos geholpen. Maar het ging om iets anders.
14 jaar
Het nieuwe frame is aangepast het is dus bekent bij nissan
hans
De brekende delen zijn los leverbaar. Zie mijn vorige bericht. Om en nabij de 125 euro per stuk. Dat is een lekker bekkie minder als een frame van 750 ex
Heb inmiddels ook al contact gehad met xxxxxxxx en zelfs met een van hun bedrijfsjuristen.
Wat een arrogant bedrijf is dat. Volgens hun was er maar 1 eerder geval bij Nissan bekend.
Hij begon meteen dat ik juridisch geen zaak had aangezien de auto al enige tijd uit de garantie is.
Bovendien wisten hun niet wat er allemaal met de stoel gebeurd was. Het feit dat dit heel vaak in
Amerika was gebeurd hadden hun niets mee te maken en daarmee zou ik juridisch niet ver komen.
Ik gaf aan of er dan geen coulantie toegepast kon worden, bv. onderdeel gratis en ik zou dan de uurloon
betalen. Maar het antwoord was kort maar krachtig, "nee hier werken wij niet aan mee". Ik moest maar
de garage in gebreken stellen en zelfs dan gaven zij mij weinig kans.
Ik heb uiteindelijk het frame door een vriend laten TIG lassen. We hebben het frame ook zelf d.m.v. een
extra stuk metaal verstevigd.
Nog een bericht voor Ton: Je had helemaal gelijk het was precies daar afgebroken waar jij had aangegeven.
14 jaar
Wat zei je dealer over de losse steunen zoals ik je aangegeven heb???
Volgens dealer kan dit deel niet los besteld worden, aangezien deze
met stalen pinnen vastgeklonken zit aan de rest van het stalen frame (zitvlak).
Volgens hun zou je dan de stalen pinnen moeten uitboren.
Het blijkt toch moeilijk te zijn om achter de juiste info te komen als bij verschillende dealers komt.
De meeste dealers hebben met de Nissan Murano weinig tot geen ervaring, ze vinden het toch nog steeds een exoot.
Mijn dealer/garage heeft er zelfs nog nooit 1 van verkocht. Ik heb mijn Murano niet bij hun gekocht.
14 jaar
Wij zijn in het bezit van een Nissan Murano 2005 en hebben deze 5 jaar geleden nieuw gekocht.
De auto was toen en half jaar oud en wij hebben deze zal demo model gekocht van de Nissan dealer in Tilburg.
half vorig jaar werd door het doorbuigen en schuiven van de stoel het foam van de bestuurderstoel afgeschraapt en vanaf dat moment liggen er elke week vlokken onder de stoel. Ik heb dit gemeld bij de dealer tijdens een beurt, en deze gaf aan dat het geen kwaad kon maar dat we wel nieuwe foam in de zitting konden laten plaatsen. De kosten hiervan waren ongeveer 500 euro, garantie was niet meer van toepassing.
De zitting aan de deurzijde zakt steeds verder in. Dit moet dus al met het afbreken te maken hebben gehad, maar dat ontkent de dealer natuurlijk.
4 weken geleden hebben wij de auto een grote beurt gegeven, en aangegeven dat de bestuurdersstoel kraakte in de bochten.
Tijdens de grote beurt heeft de Nissan dealer aangegeven dat er een haarscheurtje zat in het stoelframe, maar dat dit geen probleem was.
Op ons aangeven dat wij 2 dagen later op vakantie gingen naar Spanje werd door de dealer aangegeven dat dit geen ENKEL probleem zou zijn.
Echter moesten we er wel een keer naar laten kijken, maar een rit naar Spanje was geen probleem.
Wat denk je. 2 dagen na aankomst in Spanje breekt de voorstoel af en zakt ca 30mm schuin.
4 dagen later bij het nemen van een bocht naar rechts binnen de bebouwde kom breekt er nogmaals iets af in de stoel, en zakt de gehele stoel ca 100mm schuin, waardoor ik met mijn hoofd tegen de zijruit klap.
Gelukkig kwamen er geen tegenliggers aan en liep mijn uitstapje naar de andere rijbaan goed af en kwam ik enkel met de schrik vrij.
Reparatie van de stoel in Spanje was niet mogelijk en de dealer in Tilburg gaf aan om lokaal een de stoel (frame) te laten vast lassen zodat wij met de auto naar huis konden rijden.
Ik heb de stoel in Spanje geheel onderstopt met houten klossen en platen, omdat ik het niet aandurfde om de stoel in Spanje te laten lassen dit ivm de electronica en het schuifmechanisme van de stoel.
Gelukkig hebben wij de auto met stoel op houten klossen naar Nederland weten te krijgen, zodat wij de afgebroken stoel bij onze eigen dealer in Tilburg zouden kunnen bespreken, omdat wij van mening zijn dat dit een constructie fout is vanuit Nissan.
Onze beslissing om de auto niet in Spanje te laten repareren, was dat wij de spaanse taal niet goed machtig zijn, en bang waren dat er in Spanje automatich een nieuwe stoel zou worden geplaatst, met alle bijkomende kosten.
Gisteren zijn wij 4 uur na aankomst thuis, direct door gereden naar onze Nissan dealer, en deze gaf direct aan dat de auto ouder was dan 5 jaar en er dus geen tegemoetkoming vanuit Nissan was te verwachten, omdat Nissan zich strikt vasthoud aan hun garantie termijn en een coulantieperiode van 5 jaar of 150.000 kilometers.
De dealer gaf ons aan geen moeite te willen ondernemen om over enige tegemoetkoming in de kosten met Nissan te willen bespreken, gezien hun algemene voorwaarden.
De monteur van de dealer gaf gisteren ons aan dat er 2 steunen waren afgebroken, en één van de twee was in het verleden al door Nissan versterkt, dus het probleem van de stalen (afgebroken) steunen is en was duidelijk bij Nissan bekend.
Wij zelf mochten natuurlijk wel proberen om het probleem met Nissan te bespreken.
Heden ochtend hebben wij contact gehad met onze advocaat, om navraag te doen wat onze rechten en plichten zijn in dit soort problemen.
Deze gaf aan dat als er spraken is van een contructie fout, er duidelijk een zaak is tegen Nissan.
Onze advocaat heeft ons geadviseerd, om vanmiddag nog naar een onafhankelijke (andere) Nissan dealer te rijden om het probleem te laten beoordelen en bespreken.
Ik ben blij te lezen dat er meer problemen zijn met de voorstoel van de Murano.
Wij hebben de afgelopen jaren een aantal keer een terugroep actie van de Murano gehad, maar nooit voor de voorstoel, en als ik lees dat er in Amerika minimaal 250 auto's zijn met dit probleem, kan je toch niet spreken van een maandag ochtend stoel of probleem.
14 jaar
Met de levering van de twee delen die ik eerder genoemd heb heeft Nissan toch het probleem al bekend. Deze delen waren eerst niet los leverbaar. Over garantie of juridische zaken zal ik geen uitspraak doen.
De stoel kan eenvoudig gerepareerd worden door het vervangen van de twee delen.
@ Superflyhigh
Ik denk dat jou dealer eens beter z'n bulletins moet lezen/bijhouden
Hallo,
Ik heb een Murano uit 2005 met hetzelfde probleem.
Bracket aan de linkerachterzijde van de bestuurdersstoel, spontaan gescheurd.
Heb het zelf op kunnen lossen in ca. 2 uur tijd mbv. deze handleiding:
http://townhall-talk.edmunds.com/direct/...
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Murano of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar