ik heb een 2e hans almera gekocht met service boekje ingevuld er bij
deze auto heb een olie verbruik op hogere toeren ben ik achter gekomen, s'nachts zie je dan een walm/stof achter je op de snelweg
dit olie verbruik is redelijk veel 1liter op 500km als ik fel rijd met hoge toeren en veel accelereert, Maar... rijd ik rustig , wat ik dan toch meestal doe gezien de brandstof prijzen dan is het verbruik niet te meten zo weinig is het (niet te zien op peilstok met 5000km
dus mijn eerste conclusie zuigerveren versleten klopt niet, want het verbruik zou altijd aanwezig moeten zijn en o ringen van klepgeleiders idem
dus vanmiddag een slang van blok (rechts) afgetrokken dwars op zwart kleppendeksel met draaiende motor, wat mij de carter ontluchting lijkt, die leek in eerste instantie licht te blazen maar
duim er op er heerst een steeds groter wordend vacuum ???
dop van olie er af gedraaid daar komt veel lucht uit met olie spetters
had ik de carter ontluchting te pakken of vind ik die ergens anders? en of andere oplossingen ?
er staat 150 000 km op de teller
volgens garage nooit geen olieverbruik bekend geweest
blok is helemaal droog, nieuw filter en olie, zelfde probleem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is een alom bekend probleem dat deze motoren meer olie nuttigen als wenselijk is. Een van de oorzaken is het rubber van de carterventilatie. Soms ook de zuigerveren.
Gooi eens wat atf bij je motorolie. Ik denk zo ongeveer een kwart liter. Atf heeft een sterk reinigende werking. Vastgekoekte zuigerveren kunnen loskomen.
Anders moet je toch echt verder zoeken.
Heeft deze auto een mechanische gaskabel????.
ja een mechanische gaskabel
het rubber van de carter ventilatie, wat word daarmee exact bedoeld ? (dicht zitten of gescheurd ) en waar?
na 0.25l atf moet ik dan nog verversen?of kan ik gewoon er mee blijven rijden of alleen stationair draaien
11 jaar
Dat rubber zit aan het kleppendeksel. Je moet het daarvoor demonteren. Een rechthoekig rubbertje van denk ik 1 x 1.5 cm. Het kan gescheurd zijn.
Bij de modellen later die geen gaskabel meer hebben bestaat de kans dat als je dit rubbertje gaat controleren de pakking/zeef van de nokkenasversteller sneuvelt.
Het model met gaskabel heeft deze pakking niet. Daar loopt de oliestroom van de nokkenasversteller anders.
Aangezien ATF reinigd is het wel raadzaam de olie eens te verversen. Met 0.25 liter kan je normaal gewoon rijden.
Ik weet niet precies wat de verhouding is die het veilig rijden in gevaar brengt.
Ik las onderlaatst 1/3 atf en 2/3 olie. Daar moet je zeker niet mee gaan rijden.
en het vacuum wat heerst bij het blauwe slangetje ? dat hoort toch te blazen als carter ontluchting?
de atf zal ik er zeker in kiepen die heb ik staan en kan dan schijnbaar geen kwaad
het rubber zal ik in de loop van de weken controleren aangezien ik het redelijk druk heb
om het deksel te demonteren wat moet er allemaal los verwijderd worden ?
11 jaar
Wat zou je zelf zeggen. Je kleppendeksel pakking is ook lek. Boutjes rondom. Bobines los draaien stekkers afkoppelen
11 jaar
dit is niet mijn motor, alleen ter voorbeeld
mijn blok is zoals eerder vermeld kurkdroog
11 jaar
Bij het blauwe slangetje heerst geen vacuum. Daar zit gewoon langsstromende aangezogen lucht. Het vacuuum zit achter de gasklep. Dus bij dat andere slangetje wat aan je klepdeksel zit.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar