Nissan Almera: Almera verbruikt olie

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Mijn Almera bj. 2003 motor 1.8 km. stand 114000 verbruikt veel olie. 1.2 liter op 1000 km. Geen rook , alleen af en toe klein beetje bij stationair draaien, loopt perfect. Carterventilatie slang iz schoon , dus er ontsnapt geen olie daar langs, compressie is goed; 12 bar alle cilinders. Ik vermoed klepsteel afdichtingen. Met camera gekeken via bougiegat, 3 zuigerbodems zijn bedekt met verbrande olieresten, eentje is schoon ,eerste namelijk. Wie weet hier iets meer van?Alvast bedankt.

tigran

Geplaatst door tigran (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Almera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

jan5047 (0) PRO, 9 jaar geleden

En als je gas loslaat ook geen overmatige rook (klepsteelrubbers)

mark7253 (0) PRO, 9 jaar geleden

klepdeksel eraf halen
zit in het midden rubber voor carter ventilatie die vern

tigran (0), 9 jaar geleden

Als ik gas loslaat gebeurt niks eigenlijk. Ga ik nog eens proberen, moet iemand bij hebben die gas kan geven. Mark 7253 als het aan rubber ligt, moet de slang van carterventilatie toch van binnen nat zijn ,geolied bedoel ik, maar die is gewoon droog. Of zie ik het verkeerd?

Nissanwielmonteur (0) PRO, 9 jaar geleden

Stop maar met zoeken. Last van ovale cilinders en vaste zuigerveren.

tigran (0), 9 jaar geleden

Beste nissanwielmonteur, hoe kan een wagen met 112000 op de klok ovale cilinders krijgen ,of ligt het aan eerdere eigenaren dwz, onderhoud. Ten twede waarom is het compressie zo goed 12 bar, of olieschrapveer heeft niks met compressie te maken. Trouwens , als ik een stukje op hoge toeren heb gereden , autobaan bijv.,haal ik peilstok eruit ,er komt damp vanaf de pijlstokopening , olie wordt heel warm volgens mij. Nog een vraag aan nissanwielmonteur; hoe kan ik controleren of carterventilatie doet of niet. Moet ik motor warm laten draaien en dan slang loskoppelen en kijken of er damp vanaf komt? Graag wacht ik op reacties

tigran (0), 9 jaar geleden

Wie kan me vertellen, klepsteelrubbers kunnen ze ook zonder kop vanaf te halen worden vervangen of moet er per se kop vanaf? En wat kost het bij nissan garage?

mark7253 (0) PRO, 9 jaar geleden

luister maar naar ton is een veel voorkomend probleem wat ik en wat ton zegt

tigran (0), 9 jaar geleden

Beste Mark , wat kan het gevolg zijn als ik zo blijf rijden? Gewoon ieder keer olie bij doen

Marjacq (0) PRO, 9 jaar geleden

Als er een zuiger bij is die vrij is van koolaanslag , dus blank is dan is dus de cilinder inderdaad ovaal. Ik noem dat spoelranden. Komt niet door klep rubbers !
Vermoedelijk is de motortemperatuur een keer te hoog geweest waardoor dit ontstaat en hier is zo niets meer aan te doen.

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Enige oplossing is het onderblok opboren en voorzien van eerste overmaat zuigers.
Miss maar eens inruilen??

tigran (0), 9 jaar geleden

Besta Jonker , als ik kop eraf haal , zuigers los en omhoog , aleen zuigerveren vervang, terwijl cilinder een beetje ovaal blijkt te zijn na de meting, dan moet olieverbruik toch minder worden?

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Geen half werk doen,motor eruit,onderblok revisie en weer door knorren.

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Zeker maar das een noodoplossing en je hebt dan al het hele blok los.
Ga gewoon op zoek naar een andere event van een demontagebedrijf met garantie, want anders blijf je knoeien hoor.

ferdinand (60), 9 jaar geleden

IK heb hetzelfde met mijn almera zie nissan olieverbruik d.d. 11 november 2012.Ik heb geen hoge kosten gemaakt en rij er nog steeds prima mee. Alleen wat hogere kosten i.v.m olieverbruik.
Als je de reparatie niet zelf kan doen ,zou ik het zo laten en gewoon wat meer verbruik.

tigran (0), 9 jaar geleden

Ander motor lijkt me ook een prima idee. Revisie kost 1200 euro. Motor moet ik zelf uit elkaar halen.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Ik zou voor revisie gaan,een andere motor erin leggen en constateren dat die hetzelfde probleem heeft,kun je weer aan de gang.
Bij revisie word het probleem van het olie verbruik aangepakt.

ferdinand (60), 9 jaar geleden

Ik begrijp niet helemaal waarom bij een 11 jaar oude auto dergelijke dure reparaties worden aanbevolen. Want het blijft niet bij een revisie, als de motor eruit is dan zou ik ook de koppeling gelijk vervangen en ga zomaar door.Ik heb zoals ik al heb aangegeven hetzelfde probleem.Dat kost mij op jaarbasis ongeveer 60 euro extra aan olie(goedkope full synth).Rij er gewoon mee door en leg het geld opzij voor over een paar jaar voor een andere auto.Tenzij deze auto een sentimentele waarde heeft, dat is dan een ander verhaal.

kombikart (0), 9 jaar geleden

@ferdinand +1

Vaker olie bijvullen is goedkoper als alles wat je aan zo'n oude auto doet.

Gr Fred

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Fred en Ferdinand,dat is ook een mogelijkheid,maar dat vraagt de TS niet.
Hij wil wat aan het olie verbruik doen.
Dan krijg je idd het antwoord dat de motor gereviseerd moet worden of een ander onderblok erin.
Het is aan hem om te beoordelen of de auto dat nog waard is.
1200 euro aan een ruilblok besteden of 2500 euro aan een revisie onderblok of 10 mille bijlappen voor een ander fatsoenlijk tweedehandsje.
Het is maar net wat je keuze is en wat je te besteden hebt.

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

blijf er zo heerlijk in rijden , wagen loopt toch perfect zoals U zelf zegt , beetje ontzien wat betreft de hoge toeren, olie op pijl houden , ook niet koud wegscheuren , zal je zien dat je wel 1500 km met 1 liter olie kan doen , geld in de spaarpot laten bestemd voor de opvolger probleem opgelost toch

gr Thorpe

tigran (0), 9 jaar geleden

Ja maar beste Ferdinan auto drinkt 1 liter op 600 km , let op , mischien over paar maanden katalysator dicht , achterdemper dicht, hij trekt zowiezo niet echt goed op autobaan. En hoe lang moet die nog volhouden?Ik denk andere motor met plastic kleppendeksel zal 10 keer beter zijn dan wat ik nu heb. Of vervang ik alleen zuigerveren( kan ik zelf) en zo doorrijden

ferdinand (60), 9 jaar geleden

Beste Tigran,
allereerst de almera waar ik het over had,is niet van mij maar van mijn buurman.Hij heeft exact hetzelfde.Van de garage kreeg hij in 2012 te horen,dat er een nieuwe motor in moest.Aangezien hij dat niet meer verantwoord vond,vroeg hij aan mij advies .Carterontluchting bekeken,compressie gemeten(alle vier 12) geen rook etc.Ik heb toen gezegd ,doorrijden en olie in gaten houden.Dat doet hij nu al meer dan 2jaar. Al 3x APK en goedgekeurd.Kat en uitlaat nog steeds goed.Ga er in ieder geval van uit, dat je het met 1200 euro niet red.Ik begrijp overigens Primera wel.De site gaat over technisch advies.IK vind echter dat je ook mag wijzen op een financiele afweging, want we hebben het hier over auto's van rond de 2000 euro.
Doe er je voordeel mee.
m.vr.grt.
Ferry

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Ferdinand,natuurlijk mag je de TS daarop wijzen.
Alles is een afweging uiteraard.

tigran (0), 9 jaar geleden

Nog altijd hoog olieverbruik, om presies te zijn 1 liter op 500 km, nog niks gedaan , al 10000 km zo gereden. Meer dan 100 euro uitgegeven aan olie. Rubbertje vervangen van carterventilatie, motor gespoeld met flusch , niks geholpen. Ik denk toch een andere motor inbouwen, motor kost rond 450euro, inbouwen kan ik zelf , moet wel ruimte vinden. Ieman een andere idee? Welkom.

tigran (0), 9 jaar geleden

Blijf voorlopig mee rijden. Ik doe gewoon per week half liter olie bij. Op zoek naar een andere motor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.