Nissan X-TRAIL: brandstof filter trekt vacuüm met gevolg stotend rijden en

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: YD22, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 84

Ik heb een verstoring met de auto wat resulteert in het 'vacuüm' trekken van het brandstof filter.
Ik heb wel de ervaring dat het eigenlijk altijd versterkt wordt wanneer we een langere rit hebben met veel snelweg.
Dus ook met hogere snelheden. Tijdens het rijden is hier niets van te merken, maar wel de dagen die er op volgen.
Dan krijg je het stotend rijden, inhouden, plotseling toch weer vooruit schieten, 'verstikken' of geen brandstof krijgen!?

Ik kan het bijna altijd 'herstellen' door bij het brandstof filter het 'kraantje' aan de onderzijde los te draaien.
Je hoort dan dat er lucht naar binnen wordt gezogen. Het filter heeft dus een vacuüm opgebouwd.
Daarna even met de handpomp op het filter weer brandstof in het filter pompen. 'kraan' weer dicht en dan is meestal het euvel weer verholpen en rijdt de auto weer een tijd ( redelijk ) goed. ( Heb altijd wel het gevoel dat de motor wat inhoud en bij constante snelheden toch wat stoterig is )

Wat ik zelf kan terug vinden op diverse online fora is dat dit probleem veelal zou kunnen liggen aan de Scv-klep. ( SUCTION CONTROL VALVE )
Kan iemand dat bevestigen of ligt de oorzaak toch ergens anders. Of mogelijk de hele brandstofpomp.

Het brandstof filter is voor dit probleem al vervangen maar gaf niet de oplossing.

Sjefmeed

Geplaatst door Sjefmeed (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan X-Trail? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

jeroen076 (0), 6 jaar geleden

als ik dit zo hoor dan moet je voor het filter zoeken want dan verbruit de pomp meer dan hij aangezogen krijgt. miss tankvlotter verstopt. 1x meegemaakt bij kia dat de binnencoating los gelaten had van de tank wat resuleerde in stukjes opgehoopde vuil ( lijkt op bitumen) in de tank , tankfiler, vlotter , leidingen en ga zomaar door. dus ik zou zeggen vlotter eruit halen uit de tank voor controle. Niet geschoten is altijd mis.

Sjefmeed (0), 6 jaar geleden

De auto is voorzien van een andere brandstof pomp en de toevoer e.d., ook de tank, is gecontroleerd.
De afgelopen vakantie naar Frankrijk gaf de auto geen problemen en reed fantastisch. Het probleem kwam altijd na lange ritten met hogere snelheden.
Alleen na de laatste tussenstop ( 1 nacht ) in Belgie kwamen de haperingen toch weer terug. :-(
Na een tijdje gereden te hebben leek het toch weer wat minder te worden. ( ging vanaf het hotel ook bijna direct de snelweg op. Misschien heeft dat invloed gehad !? Relatief koude moter en dan toch weer hogere snelheden )

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan X-Trail of stel zelf een nieuwe vraag.