Nissan Primera 2000: brandstofsysteem 1 cl storing

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: QG18, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 84

ik heb al een tijdje problemen met mijn auto , alleen bij stationeer draaien , na een rit op snel weg en dan laten stationeer draaien elke 30 seconden zakt de toerental naar 500 tot 550 en daarna weer normaal .

geen fout code
met live data geeft op brandstof systeem 1 cl fout alleen als de toerental zakt en daarna weer normaal .

nooit mee gemaakt zo een probleem .

iemand kan helpen graag

alvast bedankt
Met vriendelijke groet,
issa

issa

Geplaatst door issa , lid sinds 11 jaar geleden

6 Reacties

oldford PRO, 5 dagen geleden

Wat is de exacte tekst van de foutcode of het nummer daarvan?

    bedankt voor u reactie data live geeft aan Brandstofsysteem gesloten, dat betekent dat sensor 02 zich in een gesloten lus bevindt . ik heb verder geen fout code , dus motor management lamp brandt niet . - issa, 5 dagen geleden
    het is alleen bij warme motor tijdens stationeer draaien , lijkt wel dat tijdens stationeer draaien dat motor warm wordt en dan zakt de toerental en data live geeft aan feul system 1 CL fault en als daarna normaal loopt de fault gaat weg . - issa, 5 dagen geleden

oldford PRO, 4 dagen geleden

Om mee te beginnen geeft Live data geen fouten aan.
De tekst Fuel system 1 CL zegt dat het systeem in Close Loop staat, dat is juist goed.
De enige waarschuwing zou kunnen zijn de (officiële) tekst:
Closed loop, using at least one oxygen sensor but there is a fault in the feedback system.
Als je dan met EOBD geen foutcodes kunt vinden, zal er met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur uitgelezen moeten worden.

issa, 4 dagen geleden

bedankt voor u reactie
ik heb nog een keer op data live gekeken , heb fout gemaakt het stond fuel system 1 cL en tijdens stationeer draaien de cL veranderde naar OL fault dus heb nu fuel system 1 OL fault en tijdens het rijden soms geeft aan als ik de gas los laten fuel system 1 CL drive .
shrtftb1s1 25% als ik de melding krijg is 0%
shrtftb1s2 is constant staat 99,2%

oldford PRO, 4 dagen geleden

De Shot Term Fuel Trim voor bank 1 sensor 1 is aan zijn maximum. Er is iets met het mengsel (of de lambdasonde) aan de hand. Daardoor wordt een foutcode veroorzaakt die je kennelijk alleen met dealer apparatuur kunt uitlezen. Daarna wordt de lambda regeling uitgeschakeld en de Short Term Fuel trim op 0% gezet.
De Short Term Fuel trim voor bank 1 sensor 2 staat bij deze motor altijd op 99,2%. Dat is een speciale waarde die jouw scanner verkeerd weergeeft. Het betekent Niet Gebruikt.

Gezien de waarde van de Short Term Fuel trim is het mengsel veel te arm.
Oorzaken o.a.: Defecte sensor (LMM, Lambdasonde), valse lucht, verkeerde brandstof-druk/flow, mechanisch probleem (compressie verlies).

N.B.: Wat is de waarde van de Long Term Fuel trim voor bank 1?
Wat doet je benzineverbruik? Is dat hoger of lager geworden of nog hetzelfde?

issa, 4 dagen geleden

long term fuel waarde heb ik niet gekeken en mijn benzine verbruik laatste keer was 1 op 14 , hij wel zuinig
vervangen onderdelen
nieuwe luchtmassa meter
nieuwe injectoren
10000 km geleden originele voorste katalysator vervangen met 45000 km als nieuw .
gasklep schoon gemaakt en in geleerd
beide lambdasonde waarde zijn goed op 2000 toeren
o2 s1 waarde schommelt tot 0,9 v
o2 s2 stabiel rond 0,8 dus die werken allebei goed

ik had wel problemen met vermogen laag en hoog , tank dop was niet in orde en die heb ik vervangen krijg meer vermogen .
brandstof pomp is ook vervangen .
eerlijk zeggen heb alles gedaan en weet het niet waar verder moet zoeken .
zou misschien ergens een lek kunnen zijn .
bij voorbeeld met ingebouwde cruisecontrol of met katalysator vervangen en die heb ik gemonteerd met originele spruitstuk pakking en met nissan handleiding alle bouten op NM vast gedraaid

verder hij start heel snel en het rijd goed

    ik heb deze bij nissan handleiding werkplaats gevonden open loop control deceleration and acceleration when starting the engine malfunction of front oxygen sensor or it circuit insufficient activation of front oxygen sensor at low engine coolant temperature high engine coolant temperature during warm up high load high speed operation ochtend rijd auto lekker mooi geluid en mooi verbranding , als auto warm wordt dan niet en de motor is ook luid . - issa, 3 dagen geleden
    Long term is 18 procent. Van ochten is storing code verschenen motormanagement lamp aan met code P0171 system too lean bank 1 - issa, 3 dagen geleden
    Weer 2 bevestigingen dat het mengsel toch echt veel te arm is. - oldford PRO, 2 dagen geleden

issa, 2 dagen geleden

dat klopt en de short term was ook niet goed liep tot 25% .
ik ga verder zoeken naar de oorzaak .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.