Nissan Micra: Distr. riem gebroken, kleppen krom?

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 MA10S

Hallo,

Tijdje geleden is de distributieriem gebroken. Nu wil ik mijn auto misschien nog repareren als de kosten niet te hoog worden..
Hoe kan ik makkelijk zien of de kleppen krom zijn of niet?
Als ik de cilinderkop eraf ga halen, moet ik ook weer nieuwe pakkingen enz. kopen, is er dus een manier zonder de kop eraf te halen?
Ik heb geen compressiemeter dus die valt af..

Bedankt alvast!

Groeten,

Roy

070NRG

Geplaatst door 070NRG (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Micra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Zet hem even op tijd en zet er eens een nieuwe riem op dan weet je meer.

hansfw (0) PRO, 14 jaar geleden

zet cil een op het onstekingtijdstip en voel aan de tuimelaar of er veel klepspeling aanwezig is zo ja dan is de klepschotel krom , dit ook bij de andere cilinders uitvoeren
maar mijn ervaring bij de micra k10 is dat er kleppen krom zijn en soms klepgeleiders gebroken
hans

070NRG (0), 14 jaar geleden

[quote=berendonck]Zet hem even op tijd en zet er eens een nieuwe riem op dan weet je meer.[/quote]
Zou ik ook alleen de riem kunnen vervangen en niet de spanrolhouder en waterpomp?
Die spanrolhouder is zo duur namelijk, en ik wil niet teveel meer investeren in deze auto.

Trouwens, laatste keer dat de riem was vervangen was bij 93.xxx km in 1997, nu staat er 127.xxx op.

070NRG (0), 14 jaar geleden

[quote=hansfw]zet cil een op het onstekingtijdstip en voel aan de tuimelaar of er veel klepspeling aanwezig is zo ja dan is de klepschotel krom , dit ook bij de andere cilinders uitvoeren
maar mijn ervaring bij de micra k10 is dat er kleppen krom zijn en soms klepgeleiders gebroken
hans[/quote]
Dit had een vriend van me al gedaan (die is wel officieel monteur) en zei dat je daar niet veel geks voelde, dus er is nog hoop..

asx (0) PRO, 14 jaar geleden

cilinder 1 op tuimelen zetten; dan via bougie gat lucht (niet te veel druk) op cilinder 4 zetten
bij kromme kleppen hoor je dan lucht uit uitlaat of inlaat
een lucht lek langs karterontluchting is normaal

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

dus je vertrouwt je vriend niet erg ! je kunt ook de cilinder in compressie zetten en dan luchdruk etten via het bougiegat en kijken of horen of hij blaast via uit of inlaat dit bij iedere cilinder afzonderlijk
Kan je vriend best (als je hem vertrouwt)
gr jan

070NRG (0), 14 jaar geleden

Adrie, ik begrijp je idee niet helemaal of is het hetzelfde als Jan zegt?

Dus elke cilinder apart in compressiestand en de nokkenas op de "compressie-stand" zetten neem ik aan? En dan luisteren of er lucht ontsnapt via de kleppen? Klinkt eenvoudig!

Bedankt voor jullie hulp trouwens!

asx (0) PRO, 14 jaar geleden

ja hetzelfde als jan, natuurlijk geen garantie, maar meestal hoor je het wel

070NRG (0), 14 jaar geleden

Oke, ik ga het even proberen deze week.
Ik laat wel horen hoe het afloopt.
Bedankt!

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=070NRG]Trouwens, laatste keer dat de riem was vervangen was bij 93.xxx km in 1997, nu staat er 127.xxx op.[/quote]
Gek hé, dat zo'n ding na 12 jaar al breekt, hoe is het in godsnaam mogelijk.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.