Nissan Primera: Geen gas meer aannemen en galoperen toerental

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800

Na ongeveer 5 a 10 km na de koude start houdt de motor in en wil geen gas meer aannemen. Gasgeven onder belasting geeft een enorm bokkende motor. Gasgeven onbelast geeft een op en neer gaand toerental (galoperen). De motor blijft wel gewoon stationair lopen. Remedie is het contact uitzetten en opnieuw starten, dan reageert de motor weer normaal. Het probleem doet zich vlak daarna soms nog een keer voor maar na 2 a 3 km niet meer. Ik rijd dagelijks woon-werkverkeer ongeveer 45 km. Het vervelende is dat het euvel zich niet altijd voordoet. Door de garage is het gasklephuis schoongemaakt ( commentaar garage: laten we daar maar eens mee beginnen zonder duidelijke diagnose), biedt geen oplossing. Door de garage zijn wel 2 foutcodes gevonden DTC P 1217 en P0420.
Het probleem doet zich onder het rijden zowel op LPG als benzine voor.
Herkent iemand dit probleem of heeft er een oplossing voor?

roelenga1959

Geplaatst door roelenga1959 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

P1217 is Engine coolant over temperature condition. Ofwel een slechte sensor/bedrading of de motor wordt te heet.
P0420 is waarschijnlijk het gevolg van de storing (in ieder geval van het bokken en stotteren).
De katalysator doet niet veel meer en moet vervangen worden.

Bron: www.dtcsearch.com

roelenga1959 (0), 14 jaar geleden

Slechte sensor of bedrading zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Volgens de temperatuurmeter wordt de motor niet te heet.
De vraag is welke sensor?
En zou de slechte sensor ook de storing P0420 kunnen veroorzaken, waardoor bij vervanging ook dit probleem opgelost zou kunnen zijn.
Kortom leidt de combinatie van storingen niet naar 1 sensor?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Welke sensor? Dat zegt de foutmelding al - koelwater temperatuur sensor.

Katalysatoren gaan niet zomaar kapot, daar moet iets fout voor gaan - zoals misfires (kapotte bougies/bobines) of veel te rijk staan (onverbrande brandstof in de uitlaat die daar verbrandt). Als een koelwater temperatuur sensor te koud aan geeft zou te rijk staan kunnen.
Maar hier is de melding dat de sensor te warm aan geeft (of de motor te heet wordt). En dit is een andere sensor dan die van je dashboard.

Bij LPG motoren komt het vaker voor dat een arm mengsel de katalysator doet sneuvelen.

roelenga1959 (0), 14 jaar geleden

Het probleem heb ik al enige tijd. Voor onderhoud ga ik altijd naar de "garage op de hoek". Daar heb ik het probleem in eerste instantie aangekaard. Enige maanden geleden is op hun advies ( zij kunnen echter maar beperkt uitlezen) de koelwatertemparatuursensor vervangen ( door origineel nissan onderdeel). Zonder resultaat. Daarna ben ik naar de nissan dealer gegaan. Die hebben de computer uitgelezen en het gasklephuis schoongemaakt. ook zonder resultaat.
Blijft dus over slechte bedrading? Kan dit worden getest?
Vraag: Kan een verkeerde waarde van de koelwatertemperatuursensor leiden tot de door mij omschreven reactie van de motor?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.