Nissan Primera: Gekraak en geknikker in wielophanging voor.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 20QR

Hi,

Al geruime tijd heb ik last van vervelende bijgeluiden uit de wiel ophanging voor.
Tijdens in veren en torsie van de auto hoor je vreemde geluiden in de buurt van de schokbrekers / kogels en/of rubbers. (150.000 km)

De volgende werkzaamheden heb ik reeds vervangen en/of gecontroleerd:
# draagarm links vervangen. (fusee kogel speling) /////rechts is in orde.
# stuurkogel links vervangen. (speling) /////rechts is speling vrij
# beide zijde stabilisator stangetjes gecontroleerd op zichtbare speling en zijn speling vrij.
# bevestigings rubbers van de stabilisator stang op het subframe ingevet om evt. kraken tijdens torsie te voorkomen.
# alle bevestigings bouten van het subframe aangedraaid.

Ondanks deze maatregelen blijven de geluiden aanwezig, misschien komt het uit de schokbrekers / bovenste draagarmpje.
Ik weet ff niet meer, is er iemand die hier mee bekend is?

Groeten Blaakie

Nissan Primera 2.0 CVT Tekna W12

Blaak

Geplaatst door Blaak (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

koert_ahja (0), 12 jaar geleden

Rubber en vet gaan NIET samen, nu niet en nooit niet.
en kleine stab.stangen kan je niet controleren op zichtbare speling, je moet ze los maken. kan je de gewrichten vlot met de hand bewegen, vervang ze dan. maar deze zouder voor een 'rommelend' geluid moeten zorgen, als ze versleten zijn.
Zijn de taatslagers, en de rubbers in de taatspoten nog goed?

Nissanwielmonteur (0) PRO, 12 jaar geleden

Nou koert wat denk je van remmenvet waarmee je de remcilinders na het reviceren mee in elkaar zet?? Kan prima dienst doen als smeermiddel tussen een stabistang en rubber.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Het ligt er helemaal aan wat voor vet er tussen komt,sommige vetten tasten het rubber aan.
Maar ik mag aannemen dat Ton hier wel kijk op heeft,is tenslottte auto monteur.
Vaak word er ook vet of dergelijke voor geschreven.

Blaak (0), 12 jaar geleden

Hi,
bedankt allemaal alvast voor een mogelijke oplossing, De rubbers zijn met homokineet vet ingesmeerd dus die rubbers zullen er wel tegen kunnen en het geluid zit er nog.
De kleine stabilisatoren heb ik los gehad en heb geen speling gezien / gevoeld, maar je weet niet hoe ze zich onder de auto gedragen!. Ik kan ze ook op voorhand vervangen (ong. 2x € 20,-)
Is dat "taatslager" het lager boven op het fusee stuk zit > naar veerpoot? Dat dopje met daar onder het lager heb ik nog niet los gehad.......

Heeft iemand ervaring met dat bovenste kleine kromme draagarmpje? (met kogel en rubber)

Groeten Blaakie

koert_ahja (0), 12 jaar geleden

[quote=Blaak]"taatslager"[/quote]
de taatslager is het axiaallager wat helemaal bovenaan van de taatspoot zit. dit is dus het lager wat zorgt dat de veerpoot kan draaien in de 'kuipen' boven je wielen.

eigenlijk, als het de korte stab.stangen zijn, zou je het moeten kunnen zien aan je banden. maar als het rommelt bij 't sturen, en (!) je draagarmlagers (rubbers) zijn niet verstorven, kan je er eigenlijk van uit gaan dat de stangetjes rot zijn. zoals je zelf aanhaalt, kan je met de hand niet nabootsen wat een auto ermee doet op de weg.
maar je zegt dat 't gebeurt bij inveren; kan dom klinken maar zijn de veringen nog goed dan :-/

En een correctie voor de oplettenden die me verbeterden aangaande het vet.
kies ten eerste het juiste vet voor iedere toepassing;
en ten tweede smeer niet zomaar in het wilde weg, want sommige zaken gaan dan sneller slijten als er ook vuil in dat vet kan blijven zitten (soms beter droog maar schoon, dan vettig maar vuil).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.